ایران جزو 10 کشور پرمصرف ظروف یکبار مصرف

بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست سالانه بیش از صد میلیون تن پلاستیک در دنیا تولید می‌ شود.

سابقه تولید پلاستیک به حدود 40 سال پیش برمی‌گردد، اولین ‌بار در دهه 80 میلادی مطالعاتی در زمینه پلیمرهای گیاهی در اروپا و آمریکا آغاز شد. در آن زمان بحران نفت وجود داشت و بیشتر کشورها به‌دنبال منابع غیروابسته نفت بودند. در سال 2001، آمریکا به‌عنوان نخستین تولید‌کننده انبوه بسپار طبیعی (بیو پلیمر) شروع به فعالیت کرد، اما در آن زمان بسپارهای طبیعی فقط به تولید و بسته‌بندی ظروف یک‌بار مصرف محدود می‌شد. در سال‌های 2003 و 2004، این فناوری در کشورهای آلمان، ایتالیا و انگلستان گسترش یافت و تاکنون در بسیاری از کشورها تکنولوژی ساخت آن در حال پیشرفت است. در ایران نیز چندین تولیدکننده از مواد اولیه نشاسته‌ای و ذرت در حال تولید بسپار طبیعی هستند.

علاوه بر اقدامات یاد شده در سطح جهانی این موضوع به دغدغه ای جدی برای تمامی کشورهای دنیا تبدیل شده است تا حدی که چند سالی است در برخی از کشورهای جهان ممنوعیت یا محدودیت استفاده از کیسه‌ها و ظروف پلاستیکی یک‌بارمصرف به‌صورتی جدی دنبال می‌شود. این در حالیست که با وجود شروع شدن تلاش‌های مدنی و فرهنگی در کشور اما هنوز در ایران قانون خاصی در این زمینه اعمال نشده است.

مصرف پلاستیک در ایران

استفاده غیر اصولی در هنگام خرید از فروشگاه ها، تره بارها و سوپر مارکت ها و همچنین، استفاده از ظروف یک بار مصرف در میهمانی و سفرها، ایران را جزو 10 کشور پرمصرف در زمینه ظروف یکبار مصرف قرار داده است. بی توجهی ها به مصرف نایلون و پلاستیک باعث شده تا روزانه 58 هزار تن زباله در شهرها و روستاهای کشور تولید شود که این میزان تولید با استانداردهای جهانی و میزان تولید زباله در کشورهای صنعتی فاصله بسیار دارد.

آمارها حکایت از این موضوع دارند، هم‌اکنون سالانه 10‌ میلیون تن پلاستیک در صنایع بسته‌بندی ایران مصرف می‌شود.

بر اساس نظر کارشناسان و صاحبنظران، استفاده زیاد از ظروف پلاستیکی و گرایش مردم به مصرف این ظروف به دلیل سبک، ارزان و یک بارمصرف بودن آن ها است.

برای کاهش مصرف پلاستیک این ماده مخرب محیط زیست باید ابتدا هر فردی از خودش آغاز کند. اگر هر یک از ما تصمیم بگیریم تا روزانه یک کیسه پلاستیکی را از چرخه مصرف خود خارج کنیم، به کاهش مصرف این ماده مخرب محیط زیست کمک بزرگی کرده ایم.

علاوه بر مردم، مسوولان نیز باید از طریق فرهنگ سازی و ارائه آموزش بر پایه تغییر الگوی مصرف از سنین کودکی، حمایت های مالی از تولیدکنندگان پلاستیک‌ های زیست تخریب پذیر، آموزش و اطلاع رسانی به مردم برای استفاده از کیسه های پارچه ای و حصیری، ترغیب به استفاده از ظروف یک بار مصرف گیاهی وکمک گرفتن از سمن های زیست محیطی برای کنترل و کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی تلاش کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا