ساز و کاری برای کمک به کارآفرینان

این درآمدزایی تا آنجا رسیده است که شرکت های بزرگ در کشورهای مختلف دنیا بر روی این موضوع سرمایه گذاری کرده اند و در رقابت با یکدیگر در تلاشند تا سهم بیشتری از این بازار را به دست آورند. این هم از این قاعده مستثنی نبوده است. چراکه، در ایران نیز کارآفرینان خیلی سریع توانستند خود را با موج جهانی استارتاپ همراه سازند.

با گسترش فعالیت های استارت آپ ها مفهومی به نام شتاب دهنده ها نیز مطرح شدند. شتاب دهنده ها شرکت هایی هستند که از ابتدای کار یک استارتاپ آن را تحت پوشش خود در می آورند. این مجموعه ها در ابتدا شرکت کنندگان را برای مدتی کوتاه مورد بررسی قرار می دهند و سپس ایده های برگزیده را از میان آن ها گلچین می کنند.

البته شتاب دهنده ها درسال 2005 میلادی در بریتانیا پا به دنیا گذاشتند. Y Combinator اولین شتاب دهنده ای بود که در کمبریج انگلستان خود را به دنیای استارت آپ ها معرفی کرد و بعد از آن شرکت های دیگری نیز به عنوان شتاب دهنده فعالیت خود را آغاز کردند. از سال ۱۳۹۳ نیز شتاب دهنده ها در ایران فعالیت خود را آغاز کردند.

هر شتاب دهنده برای فعالیت‌هایی که در راستای حمایت از استارت آپ ها انجام می دهد دارای ساز و کارهایی است که انتخاب اولیه، آماده‌سازی، دوره‌ی شتاب و معرفی به سرمایه‌گذار به طور معمول در همه آنها مشترک است.

تعریف شتابدهنده:

بر اساس این گزارش، دنیای امروز، دنیای کارآفرینان و افراد خوشفکری است که با دیدگاه های منحصر به فرد خود و با انرژی و پشتکار زیاد و عزم جدی ایده های نوآورانه شان را عملی کرده و قصد دارند با توانایی های خود دنیا را به چیزی بهتر از آنچه هست تغییر دهند.

از این رو، این کارآفرینان به فضای فیزیکی، فکری و فرهنگی برای پرورش و حمایت از استارتاپ های نوآورانه شان نیاز دارند تا بتوانند به اهدافشان برسند. البته در این مسیر طولانی و پرپیچ و خم مشکلات عدیده ای وجود دارد.

اینجاست که شتاب دهنده ها وارد عمل می شوند. شتاب دهنده ها در واقع یک ساختار منسجم و مشخص در جهت حمایت و توسعه کارآفرینی نوآورانه و دانش بنیان است که با هدف کمک به استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا فعالیت می کنند.

بر اساس این گزارش، اگرچه، تنها راه رسیدن به موفقیت در راه اندازی یک کسب و کار با ارزش، شتاب دهنده ها نیستند اما اینگونه به نظر می رسد که توجه به اهمیت آنها بسیار قابل توجه باشد. چراکه در واقع شتاب دهنده ها باید شامل نکات و ساختاری باشند که با وجود آنها پتانسیل ارائه خدمات به استارت آپ ها را داشته باشند و در چنین شرایطی است که می توانند به کارآفرینان کمک کنند تا به درستی به سوی موفقیت شتاب بگیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا