منتظر تلفن همراه تولید ملی باشید

بنابراین با وجود ظرفیت یک بازار 1500 میلیارد تومانی در کشور، تمرکز بر تولید باکیفیت داخلی حرف اول را می‌زند. پس از آن به تازگی اخباری مبنی بر برنامه مشترک وزارتخانه‌های ارتباطات و صنعت برای تولید موبایل منتشر شده است.

بنابه گفته آذری جهرمی پس از شرایطی که درباره نرخ ارز ایجاد شد میزان کاربرد گوشی های جی ال ایکس در شبکه و سهم این گوشی‌ها در بازار ایران به 7 درصد رسید که تقریبا رشدی 7 برابری را تجربه کرد.

بحث تولید گوشی تلفن همراه در کشور اواخر اردیبهشت سال 85 مطرح شد و در پی اجرایی شدن آن، مسوولان وقت برای حمایت از این پروژه ملی تصمیم های گوناگونی از جمله افزایش تعرفه واردات این کالای ارتباطی و دیجیتالی اتخاذ کردند.

پس از اجرای این پروژه ملی در خلال سال های 86 تا 90 تعرفه گوشی موبایل از چهار به 60 درصد رسید تا بر اساس آن تولیدکنندگان بتوانند با شرایط مناسب به تولید و عرضه کالاهای ایرانی خود بپردازند.

با بالا رفتن تعرفه واردات گوشی شرایط فعالیت برای واردات این کالا توسط فعالان قانونی سخت شد و به دنبال عرضه آن در کشور قیمت این کالای ارتباطی و دیجیتالی به شدت افزایش یافت.

این افزایش تعرفه مسوولان مربوطه را بر آن داشت تا با تولید گوشی‌ایرانی، بتوانند گوشی در سطح برندهای معتبر دنیا اما با قیمت بسیار مناسب تر را در اختیار مشتریان قرار داده و از سوی دیگر به ارتقای سطح تولید ملی و اشتغال کشور نیز کمک کنند.

در پی این تصمیم گیری، تولید گوشی تلفن همراه در ایران از سه شرکت به نام‌های کارخانجات مخابراتی ایران، کنسرسیوم سروش رسانه و شهرک های هوشمند و شرکت خدمات طلایی عماد با امضای تفاهمنامه ای با وزارت صنایع و معادن وقت و تعهد به تولید سالانه دو میلیون گوشی وطنی آغاز شد. اما پس از مدت کوتاهی برخی از این شرکت ها نسبت به شکست در این پروژه اعتراف کردند و تنها شرکت نیمه هادی عماد به تولید گوشی های خود ادامه داد. پس از آن نیز شرکت ارتباط همراه اروند گویا و شرکت ابرا تهران به فعالیت در این بازار پرداختند.

پس از اینکه گوشی های ایرانی در ویترین مغازه های موبایل فروشی جای خود را باز کردند، انتقاداتی شنیده شد مبنی بر اینکه گوشی هایی که به عنوان تلفن همراه ملی در بازار خرید و فروش می شوند، ترکیبی از مونتاژ و تولید هستند و متاسفانه در تولید آنها از هیچ نوآوری و تکنولوژی خاصی که این گوشی ها را متمایز از سایر گوشی های خارجی در بازار کند، استفاده نشده است.

با شیوع این انتقادات مدیرعامل یکی از شرکت‌های ایرانی تولید کننده تلفن همراه، گفته بود: مونتاژ گوشی موبایل ارتباطی به تولیدی نبودن آنها ندارد چرا که در سایر صنایع نیز ما همچنان شاهد مونتاژ قطعاتی هستیم که به نام تولید ایرانی به فروش می رسند.

وی مونتاژ گوشی موبایل را تنها مربوط به ایران ندانسته و گفته بود: برندهای معتبر جهانی نیز تمامی قطعات لازم برای این وسیله ارتباطی را خود تولید نکرده و آنها را از سایر کارخانه ها خریداری می کنند. بنابراین اهمیتی ندارد که صنعت تولید گوشی‌های موبایل در ایران مونتاژ است و این صنعت هم همانند سایر صنایع با مونتاژ قطعات به تولید می پردازد.

در مقابل منتقدان معتقد بودند که تولیدی به معنای واقعی تولید است که تمامی قطعات آن نیز جز کالاهای ایرانی و نوآورانه باشد.

حال پس از گذشت حدود هفت سال از این جریان ها اخباری منتشر شده مبنی بر همکاری مشترک وزارتخانه‌های ارتباطات و صنعت برای تولید تلفن همراه هوشمند ساخت داخل. حال باید ببینیم این اقدام مانند گذشته به جای تولید ملی مونتاژ است و سرنوشتی مشابه تولید این کالا در گذشته پیدا می کند، یا اینکه مسوولان این دو وزارتخانه تمهیدات ویژه ای برای تولید این کالا در داخل کشور اندیشیده اند.

 بر اساس این گزارش، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاون مربوطه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تسهیل شرایط تولید گوشی در داخل کشور در حال مذاکره هستند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا