تولید دو رده از سلول با منشا طبیعی در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی ایران محققان بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران موفق به تولید دو رده از سلول­های «گرانولوزا» نامیرا شده با منشا طبیعی و سلولهای «گرانولوزا» با منشا «سندروم پلی­کیستیک تخمدان» شدند.

دکتر پروانه فرزانه، مدیر بانک سلول های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در این باره گفت: امروزه کشور ما جز ۱۰ کشور برتر در زمینه پژوهش و درمان ناباروری است. یکی از عوامل مهم ناباروری اختلال عملکردی سلول­های گرانولوزا است.

وی افزود: بیشتر مطالعات در زمینه شناخت و تنظیم مکانیسم تخمک گذاری و فولیکولوژنز از کشت اولیه سلولهای گرانولوزا استفاده شده است که پس از حذف تخمک در طی پروسه لقاح آزمایشگاهی (IVF) سلول های گرانولوزا از مایع فولیکولی جدا شده و کشت داده می شود.

فرزانه افزود: معایب این روش را می توان به تعداد محدودی از سلولهای به دست آمده، عدم زنده مانی طولانی و عدم تکثیر آنها در شرایط آزمایشگاهی اشاره کرد. در حال حاضر لاین­ های سلولی­ گرانولوزا موجود، اغلب قادر به بیان گیرنده FSH عملکردی نیستند و یا از منشا سرطانی با اختلالات کروموزومی ایجاد شده اند. لذا رده های تولیدی بانک سلول های انسانی و جانوری معایب فوق را نداشته و می توانند در مطالعات مربوط به درمان ناباروری به کارگرفته شوند.

رده های سلولی ذکر شده در کلکسیون بانک سلول های انسانی و جانوری نگهداری شده و در اختیار محققان قرار می گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا