آزمایش سیستم دفاع در برابر برخورد سیارک ها به زمین

دو آژانس فضایی بزرگ دنیا یعنی ناسا و ESA قصد دارند سیستم جدیدی تحت عنوان «آزمایش دوگانه انحراف سیارک‌ ها» که به طور مخفف DART نامیده می‌شود را آزمایش کنند. در واقع چیزی که این نتایج این تست مشخص خواهد کرد این است که آیا ما می‌توانیم یک سیارک یا شهاب سنگ که با سرعت به سمت کره زمین هجوم می‌آورد را از مسیر خود منحرف کنیم یا خیر.

ناسا وآژانس فضایی اروپا قصد دارند یک کاوشگر را برای برخورد به Didymoon که در واقع یک قمر است که به دور سیارکی به نام Didymos گردش می‌کند، ارسال کنند تا با برخورد با این ماه، مسیر گردش آن تغییر کند. البته این آژانس‌های فضایی باور دارند که این سیارک خطری در حال حاضر برای کره زمین ندارد، زیرا در نهایت هم سیارک و هم قمری که به دور آن چرخش می‌کند، با فاصله میلیو‌ن‌ها مایلی از کنار زمین عبور خواهند کرد. طبق گفته های آژانس فضایی اروپا Didymos سایزی تقریبا مشابه هرم بزرگ جیزه مصر دارد و اگر سیارکی با چنین ابعادی به زمین برخورد کند، می تواند یک بخش بزرگ و یا حتی یک قاره کامل را از بین ببرد که این فاجعه می‌تواند حتی قدم اول برای یک انقراض بزرگ را رقم بزند.
طبق گفته‌های یان کارنلی (Ian Carnelli) رئیس پروژه Hera، هر جفت پروژه‌های دارت و هرا بخشی از سیستم ارزیابی و انحراف با ضربه به سیارک که به طور مخفف اکس AIDA می‌شود، محسوب می‌شوند.