واردات ۵۰ رأس گاو از سه نژاد برتر گوشتی

این سه نژاد تاکنون در کشور وجود نداشته و قرار است با استفاده از فناوری «تولید خارج رحمی جنین»، گوساله‌های گوشتی ممتاز تهیه و بخشی از نیاز گوشت کشور را تأمین کند.

 دکتر محمدمهدی نادری، عضو گروه جنین‌شناسی و آندرولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا، در حاشیه بازدید رئیس جهاد دانشگاهی از این پژوهشگاه که امروز (چهارشنبه ۱۷ بهمن) با همراهی معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفت، گفت: پژوهشگاه ابن سینا از سال ۷۷ تأسیس شد و اکنون با سه پژوهشکده در تولید مثل و سرطان و یک مرکز رشد و دو مرکز خدمات (یک مرکز درمان انسانی و یک مرکز بایو فارم در تولید مثل دام) مشغول فعالیت است.

نادری در ادامه به پروژه «تولید خارج رحمی جنین» اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت علوفه، مراتع و آب و هوای کشور، افزایش تعداد دام در ایران مقرون به صرفه نیست اما از طرف دیگر با عنایت به افزایش نیاز به محصولات لبنی و گوشتی بنابراین لازم است با استفاده از فناوری، بازده تولید در یک دامداری را افزایش داد.

وی از واردات ۵۰ رأس گاو نژاد برتر برای تولید خارج رحمی جنین اشاره و اعلام کرد: در این روش از هر گاو می‌توان ۵۰ تا ۶۰ جنین در سال تولید کرد و برای بهبود صفات، تولید هدفمند گوساله (نر یا ماده) و … استفاده کرد.

نادری با اشاره به فعالیت گسترده برخی شرکت‌های بین‌المللی در این حوزه خاطرنشان کرد: در دنیا برخی شرکت‌ها با این روش در ماه ۶۰ هزار جنین تولید می‌کنند، ما فعلاً با ۵۰ گاو وارداتی در ماه می‌توانیم ۳۰۰ جنین تولید کنیم.

وی افزود: در حال حاضر در فاز پایلوت در شش دامداری این کار انجام شده و نتایج خوبی به دنبال داشته است.

این کار از ۱۸ سال پیش در دانشگاه شهرکرد پایه‌ریزی شد

ابوالفضل شیرازی دیگر عضو گروه جنین‌شناسی و آندرولوژی پژوهشگاه ابن‌سینا هم با توضیح کوتاهی در خصوص این پروژه گفت: این کار از ۱۸ سال پیش در دانشگاه شهرکرد پایه‌ریزی شد و اولین بره در این دانشگاه به دنیا آمد و سپس به این نوع خاص از فعالیت رسید.

شیرازی افزود: ما سعی کردیم حداکثر دقت در مورد واردات این نژادها انجام شود تا بهترین نتایج را کسب کنیم، همفکری‌ها و مساعدت جهاد دانشگاهی در این مدت دست به دست هم داده تا امروز این کار انجام شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا