لاستیکی که قابلیت خودترمیمی دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، این ماده جدید با استفاده از فرآیندی موسوم به photopolymerization تولید می شود که در آن به منظور چاپ سه بعدی اشیای موردنظر از رزین حساس به نور استفاده می شود. در این فرآیند به منظور تبدیل رزین مایع به یک جسم جامد با شکل و ابعاد موردنظر، از نور استفاده می شود.

فرایند photopolymerization با استفاده از گروهی از ترکیبات شیمیایی موسوم به تیول ایجاد می شود. تیول ها با دریافت یک اکسیدکننده به گروه دیگری از ترکیبات موسوم به دی سولفید تبدیل می شوند. این ترکیبات در صورت شکست یا پارگی قادرند شکل اولیه خود را به دست آورند و همین ویژگی این ترکیبات قابلیت خودترمیمی لاستیک جدید را به دست می دهد. کلید ویژگی های منحصربه فرد این لاستیک جدید، یافتن نسبت مناسب بین دو گروه تیول ها و دی سولفیدها است.
محققان در آزمایشات اولیه توانستند در مدت 5 ثانیه، 17.5 میلیمتر مربع لاستیک خودترمیم تولید کنند. همچنین در مدت 20 دقیقه توانستند اجسامی را با استفاده از این فناوری تولید کنند که دارای قابلیت خودترمیمی هستند و تنها در چند ساعت هرگونه پارگی یا خراشیدگی در آن ها به طور کامل ترمیم می شود. در این آزمایشات محققان نشان دادند ماده جدید قابلیت استفاده برای ساخت زیره کفش، ربات های نرم، کامپوزیت های چندفاز و حسگرهای الکترونیکی را دارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه NPG Asia Materials منتشر شده است.