روش های درمانی ترمیم نخاع بهبود می یابد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، میدان مغناطیسی ایستا (SMF) به‌عنوان روش درمانی غیرتهاجمی، ارزان و از راه دور در ترمیم نخاع توسط محققان مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران ارائه شد.نتیجه تحقیقات مطهره اقاملائی که این طرح را در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد بیوفیزیک با راهنمایی دکتر حمید مباشری انجام داده است، اثربخشی میدان مغناطیسی ایستا بر ریخت‌شناسی، جهت‌گیری و مهاجرت نورون‌ها و سایر سلول‌های نخاعی، همچنین توانایی رویکرد مطرح را در درمان بر پایه مغناطیس در موارد آسیب نخاعی نشان داد.

هدف اصلی تحقیقات بیوفیزیکی در سطوح سلولی و مولکولی در حیطه آسیب‌های نخاعی، بهبود روش‌های ترمیم نخاع با حداقل عوارض جانبی است.

در مدل ارائه‌شده که به‌منظور تقلید شرایط ایجادشده در اثر آسیب مکانیکی بر نخاع طراحی شده است، رفتار سلول‌ها در محیط کشت به‌صورت لحظه‌به‌لحظه رصد و ثبت شد و تأثیر میدان مغناطیسی ایستا ۳۰۰-۱۰ میلی‌تسلا بر شکل، ریخت، فعالیت و مهاجرت سلول‌ها در ناحیه آسیب با استفاده از نرم‌افزارهای پردازش تصویر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

فعالیت، رشد، مهاجرت و ریخت انواع مختلف سلول‌ها به‌ویژه نورون‌ها و آستروسیت‌ها در محیط کشت در تأثیر از میدان مغناطیسی ایستا به‌طور قابل ملاحظه‌ای تغییر کرد و استفاده از میدان باعث افزایش سرعت ترمیم و کاهش فاصله بین اکسپلانت‌های به‌دست آمده از نخاع شد. همچنین سلول‌ها در جهت اعمال میدان مغناطیسی امتداد یافته و سرعت رشد و مهاجرت آن‌ها تغییر یافت.