در مسیر تبدیل شدن به دانشگاه‌های نسل چهارم قرار داریم

به گزارش سیناپرس ، دکتر سید سعید هاشمی در این خصوص عنوان کرد: با توجه به اینکه منبع اصلی تأمین بودجه شهریه‌های دانشجویان است، درآمد حاصل از شهریه‌ها پوشش هزینه‌ها را نمی‌دهد؛ بنابراین باید در منابع درآمدی خود تنوع ایجاد کنیم و به دنبال این هستیم که کسب درآمدمان منحصر به دریافت شهریه نباشد و درآمدهای حوزه پژوهشی و … را نسبت به شهریه دانشجویان بالا ببریم تا به تعادل برسیم.

وی در گفت و گو با ایسنا، وی وضعیت فعلی دانشگاه را مناسب عنوان و اظهار کرد: زیر ساخت‌های مناسبی فراهم شده که بتوانیم در مسیر تبدیل شدن به دانشگاه‌های نسل چهارم قرار گیریم. از اهداف مجموعه دانشگاه علم و فرهنگ تبدیل شدن به دانشگاه‌های نسل سوم بود. البته دانشگاه نسل چهارم هم تکمیل‌کننده دانشگاه نسل سوم است. با توجه به نیاز جامعه و نرخ بالای بیکاری در میان دانش آموختگان یکی از دغدغه‌های اصلی ما اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاه علم و فرهنگ است. به همین جهت شعار ما این بود که به سمت تبدیل شدن به دانشگاه‌های نسل سه و در آینده نسل چهار حرکت کنیم.

وی افزود: دانشگاه به لحاظ زیر ساخت‌ها، شاخص تعداد استاد به دانشجو، تجهیزات فیزیکی و کارگاه‌های مختلف به نسبت قبل، هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی رشد بسیار مناسب و خوبی را داشته و امیدواریم با این امکانات بتوانیم جزو دانشگاه‌های نسل سه کشور و هم‌چنین جزو ۱۰۰۰ دانشگاه برتر دنیا باشیم.

وی در ادامه با یادآوری اینکه دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی است، درباره همکاری‌های مشترک این دانشگاه با سازمان جهاد دانشگاهی گفت: یکی از وجوه تمایز ما این است که علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی است. ما افتخار می‌کنیم که این دانشگاه زیرمجموعه جهاد دانشگاهی است و به همین جهت همیشه در برنامه‌های توسعه‌ای جهاد همکاری مشترک ما با جهاد دانشگاهی وجود داشته؛ به عنوان مثال از سال ۸۶ با مجموعه رویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری زیست‌شناسی تکوینی، رشته مشترکی آغاز شده و در این حوزه جزو بهترین‌ها در کشور بوده و توانسته فارغ‌التحصیلان خیلی خوبی را به کشور ارائه دهد.

هاشمی افزود: ما در ادامه همکاری‌های مشترک با جهاد دانشگاهی با پژوهشکده‌های دیگر جهاد مثل پژوهشگاه علوم انسانی، پژوهشکده توسعه تکنولوژی، پژوهشکده برق و پژوهشکده گردشگری همکاری داشته‌ایم. سیاست فعلی ما هم این است که توسعه رشته را در تحصیلات تکمیلی به طوری دنبال کنیم که به صورت مشترک با مجموعه‌های پژوهشی جهاد دنبال شود. سیاست خود ما این است که به طور انفرادی رشته‌ای نگیریم و رشته‌هایی را دنبال کنیم که بخش پژوهشی مجموعه جهاد دانشگاهی هم متقاضی است. به نوعی حلقه‌های آموزش و پژوهش را خیلی خوب به هم مرتبط کردیم. از آن جایی که جهاد دانشگاهی مسئله‌محور فعالیت می‌کند ما هم رویکرد پژوهش خود را مسئله محور انتخاب کردیم و این به ما کمک می‌کند که نهایتاً بتوانیم به دانشگاه‌های نسل سوم و از همه مهم‌تر دانشگاه نسل چهارم که این نوع دانشگاه هم مسائل جامعه و مسئله محوری را دنبال می‌کند بیشتر نزدیک شویم.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ همچنین درارتباط با تأثیر کاهش تعداد دانشجویان بر پذیرش دانشجو در این دانشگاه، اظهار کرد: ما در جذب دانشجو به دلیل کیفیت فعالیت‌ها و مکان جغرافیایی دانشگاه که در تهران واقع شده دچار مشکل نشدیم با این‌حال به دنبال این هستیم که تعداد دانشجویان را در همین حدی که هست حفظ کنیم و به دنبال افزایش تعداد دانشجو نرویم. می‌خواهیم کیفیت فعالیت‌هایمان را بیشتر کنیم. تعداد دانشجویان با توجه به فضای فیزیکی که در اختیار داریم کفایت می‌کند و به دنبال توسعه کمی دانشجویی نیستیم.

هاشمی در پایان با بیان اینکه خود این دانشگاه هم یک خبرگزاری به نام سیناپرس دارد، گفت: یک طرح جدید مشترک با خبرگزاری ایسنا داریم که امیدواریم زودتر اجرا شود. بنابراین طرح، امیدوار هستیم سرویس علمی ایسنا با مجموعه خبرگزاری سیناپرس که وظیفه اصلی‌اش نشر اخبار علمی و فناوری است ارتباط قوی‌تری بگیرد و احتمالاً در یک جهت حرکت کنند و بتوانیم ترویج علم و فناوری و فرهنگ را به کمک ایسنا بهتر داشته باشیم. ما در این حوزه تعامل و ارتباط خوبی با ایسنا و ایکنا داریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا