محرومیت از مصرف گوشت سلامت جامعه را تهدید می کند

این گزارش همچنین، می افزاید هرقدر درآمد مردم بیشتر باشد، گرایش بیش‌تری به خوردن گوشت، محصولات لبنی و غذاهای دریایی پیدا می‌کنند.

بنابر آمار ارائه شده سرانه مصرف گوشت در ایران حدود 42 کیلوگرم است که از این میان سهم گوشت قرمز تنها 12 کیلوگرم در سال است.

به نظر می رسد با افزایش ناگهانی قیمت گوشت این رقم کاهش چشمگیری نیز پیدا کند. چراکه، با وضعیت اشتغال و گرانی که در جامعه وجود دارد احتمالا به زودی خوردن گوشت قرمز برای خیلی ها به آرزو تبدیل خواهد شد. به این ترتیب مصرف نکردن گوشت به دلیل گرانی قطعا سلامت ایرانیان مخصوصا کودکان طبقات محروم جامعه را تهدید می کند.

تاثیر گوشت قرمز بر سلامتی

قطعا افراد زیادی هستند که با شنیدن اخبار و خواندن مطالب علمی در مورد مضر بودن مصرف گوشت رژیم خود را تغییر داده و به گیاهخواری روی آورده اند ولی این موضوع با محرومیت از مصرف گوشت به دلیل گرانی و فقر تفاوت دارد.

گوشت منبع عالی پروتئین است و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مهم را که بدن برای رشد به آن ها نیاز دارد، تامین می کند.

گوشت قرمز، مانند گوشت گوساله، گوشت گاو و گوشت گوسفند، منبع غنی آهن است و در جلوگیری از بیماری کم خونی نقش مهمی را ایفا می کند. خوردن گوشت قرمز یک یا دو بار در هفته می تواند به یک رژیم غذایی سالم، مخصوصا برای کودکان نوپا و زنان در سن باروری باشد.

علاوه بر اینها کربوهیدرات، فیبر، امگا3 و امگا6 ازدیگر مواد مغذی موجود در گوشت قرمز هستند که به ویژه برای کودکان در سن رشد جایگزین مناسبی برای آنها وجود ندارد و این یعنی محرومیت از مصرف این ماده غذایی برای کودکان سوء تغذیه و مشکلات عدیده در آینده را برای کشور به همراه خواهد داشت.

با این تفاسیر به تازگی اخباری شنیده می شود مبنی بر اینکه قرار است به مردم بر اساس کد پستی آنها و به صورت سهمیه ای گوشت فروخته شود.

بر اساس اخبار منتشر شده، رضا سالمی مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران در این باره گفته است: برای توزیع محصولات پروتئینی شامل گوشت قرمز و مرغ گرم و منجمد، طرح توزیع اینترنتی گوشت این محصولات در دستور کار قرار گرفته است.

از این رو، یک فروشگاه اینترنتی به‌نام به‌روزرسان در این ارتباط راه‌اندازی شده است و فروشگاه جدیدی نیز از روز چهارشنبه به‌نام یخچال راه‌اندازی می‌شود؛ با این دو فروشگاه اینترنتی، از پنج‌شنبه به مردم خدمات ارائه می‌شود تا آنها بتوانند محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند. در این روش برای ارائه این محصولات کد پستی منزل دریافت می‌شود و برای هر خانواده بر این اساس سهمیه ماهانه‌ای در نظر گرفته شده است. شنیده ها حکایت از این موضوع دارد که قرار است برای هر کد پستی به صورت ماهانه سه کیلوگرم گوشت در نظر گرفته شود!

تمامی این بحث ها در حالی مطرح شده است که مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران گفته کالا به‌اندازه کافی وجود دارد، اما هجمه‌ای که در بخش تقاضا به‌وجود آمده است باعث برهم خوردن روند عرضه و تقاضا شده است.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا