بررسی ارتباط شرایط خواب و درد ستون فقرات

تحقیقات جدید پژوهشگران  ، نشان می دهد  بزرگسالانی که مبتلا به بی خوابی شبانه هستند ، تقریبا یک بار و نیم بیشتر از دیگر افراد که این مشکل را ندارند ، در خطر ابتلا به کمردرد در دوران کهنسالی قرار دارند .

اگرچه درد های ستون فقرات و کمردرد جز مشکلات رایج در جوامع مختلف است ولی پژوهشگران معتقد هستند که دلایل کمردرد متفاوت است . در این میان این نکته دارای اهمیت است که بر اساس بررسی های انجام شده مشخص شد که در حدود 60 تا 80 درصد از افراد بزرگسالی که از مشکل بی خوابی شبانه رنج می برند ، به این بیماری دچار می شوند . قابل توجه است که  هیچ علت قابل تشخیصی برای نود درصد افرادی که به این بیماری دچار هستند ، ارائه نشده است .

محققان در بررسی های خود ، متغییرهای مختلفی  مانند ، وضعیت اجتماعی – اقتصادی ، شیوه زندگی و دیگر عوامل دخیل در نحوه زندگی  افراد بزرگسال را مورد توجه قرار دادند . در نهایت آن ها دریافتند که بی خوابی یک نشانگر مهم و قوی در افزایش خطر ابتلا به کمردرد محسوب می شود اما عکس این مساله وجود ندارد به این معنا که کمردرد از دلایل بی خوابی شبانه به حساب نمی آید .

قابل توجه است که بی خوابی حساسیت فرد را به درد افزایش می دهد و در نتیجه تحمل شخص کاهش پیدا می کند و بیشتر نسبت به درد رنج می برد و در مقایسه با دیگر افراد شدت درد را بیشتر حس می کند .   

دانشمندان معتقدند که استرس به عنوان زنجیر و اتصال دهنده این پژوهش ها محسوب می شود. افراد مبتلا به بی خوابی شبانه به طور کلی از یک زندگی پر استرس برخوردار هستند و تقریبا می توان به طور قطعی گفت که استرس و بی قراری در اینگونه افراد مزمن شده و باعث افزایش تنش عضلانی در آن ها می شود و در پی این موضوع کاهش تعداد وقفه های بسیار کوچک (micro-pauses) در فعالیت عضلانی به وجود آمده که در نهایت منجر به کمردرد می شود .

پژوهشگران در این تحقیقات نتیجه گرفتند که دلیل ایجاد این مساله هنوز کشف نشده است اما با این مطالعات می توان بین این دو شرایط ارتباط برقرار کرد که البته آنها با یک عامل بیولوژیکی سوم نیز مرتبط هستند که پژوهشگران هنوز موفق به شناسایی آن نشده اند . 

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا