کارتون‌هایی که الهام‌بخش علم بودند

در دهه 1990 میلادی 7 کارتون تولید شد که عشق به علوم و تکنولوژی را در بینندگانش که کودکان و نوجوانان هستند، ایجاد کرده است. این دهه عصر طلایی موسیقی و کارتون بود و از میان سازندگان این کارتون‌ها، گروهی به ساخت کارتون‌هایی دست زدند که باعث شدند، عشق به این‌گونه کارتون‌ها در گروه سنی کودکان و نوجانان ایجاد شود و دوستداران و طرفداران علم و تکنولوژی افزایش پیدا کند.

در دهه 1990 میلادی 7 کارتون تولید شد که عشق به علوم و تکنولوژی را در بینندگانش که کودکان و نوجوانان هستند، ایجاد کرده است. این دهه عصر طلایی موسیقی و کارتون بود و از میان سازندگان این کارتون‌ها، گروهی به ساخت کارتون‌هایی دست زدند که باعث شدند، عشق به این‌گونه کارتون‌ها در گروه سنی کودکان و نوجوانان ایجاد شود و دوستداران و طرفداران علم و تکنولوژی افزایش پیدا کند.

این‌گونه کارتون‌ها شگفتی‌های بسیاری از علم و فناوری را به کودکان آموزش می‌دادند و آن‌ها را با مفاهیم علمی در سطح خودشان آشنا می‌کردند. درواقع کارتون‌هایی که از دهه 1990 میلادی انتخاب‌شده و در اینجا معرفی می‌شوند، دو جنبه سرگرمی و آموزش و آگاهی را در نظر گرفته‌اند. البته باید گفت که این هفت کارتون مهم‌ترین و برترین کارتون‌های این دهه نیستند.

در اینجا به معرفی و توضیح مختصر این فهرست از کارتون‌های دارای زمینه علمی دهه 1990 میلادی می‌پردازیم:

پینکی و برین (Pinky and the Brain): این کارتون در زمان خود یک شاهکار محسوب می‌شد. درواقع این کارتون یک مجموعه پویانمایی تلویزیونی آمریکایی بوده که در ۶۵ قسمت از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ میلادی از شبکهٔ تلویزیونی این کشور پخش شد. ابتدا این سریال کارتونی در سال 1995 میلادی به‌عنوان یک مجموعه مستقل ظاهر شد، اما شخصیت‌های آن در ابتدا همان شخصیت‌های سریال کارتونی آمریکایی یاکو و واکو (Animaniacs) بودند. دو شخصیت اصلی این سریال موش‌های اصلاح‌شده ژنتیکی به نام‌های «پینکی» و «برین» بودند. یکی از آن‌ها که برین نام داشته، خودخواه و زرنگ بوده و به‌طور مداوم رؤیای سلطه جهانی را می‌دیده است و دیگری پینکی نام داشته که خنگ و کودن بوده و نقطه مقابل برین قرار می‌گرفته است. در هر قسمت، ماجراهایی برای این دو موش اتفاق می‌افتد. هربار برین، سعی می‌کند با ابداع روشی، جهان را تحت کنترل خودش درآورد، اما بیشتر مواقع به دلیل خنگ بازی‌های پینکی، نقشه‌هایش با شکست مواجه می‌شود.

لاک‌پشت‌های نینجا، قهرمانان جهش‌یافته (The Teenage Mutant Hero Turtles): این سریال کارتونی که از سال 1987 تا 1996 میلادی پخش می‌شد، پس از این دهه نیز ادامه پیداکرده و با عنوان لاک‌پشت‌های نینجا ظاهر و مشهور شده است. داستان این سریال دربارهٔ ۴ لاک‌پشت جهش‌یافته انسان گونه به نام‌های مایکل‌آنجلو، لئوناردو، داناتلو و رافائل است که نام آن‌ها بر گفته از هنرمندان عصر رنسانس ایتالیا بوده و هنر رزمی نینجوتسو را از یک موش با نام استاد اسپلینتر که مانند خودشان جهش‌یافته و انسان گونه بوده، می‌آموزند. آن‌ها در فاضلاب نیویورک بزرگ‌شده‌اند و با نشان دادن اثرات زباله سمی و اثرات موتاژنیک روی خزندگان و سایر حیوانات، دانشمندان آینده را شکل دادند. بااینکه این سریال به‌طور کامل در گروه سریال‌های کارتونی علمی – آموزشی قرار نمی‌گیرد اما نقش مهمی در اشاعه علم و تکنولوژی بر عهده داشته است. داناتلو با ماسک‌ بنفش چشم خود، باهوش‌ترین شخصیت در میان این چهار لاک‌پشت بوده است. او همچنین به داشتن توانایی طبیعی برای همه‌چیز درزمینهٔ علم و فناوری معروف بود و مسئولیت برخی از کیت‌های پیشرفته‌تر لاک‌پشت‌ها را نیز بر عهده داشت.

اتوبوس مدرسه جادویی (The Magic School Bus): اتوبوس مدرسه جادویی که به‌نوعی یک سریال کانادایی از سفرهای علمی محسوب می‌شود و از روی کتابی به همین نام، نوشته جوونا کول در آمریکا ساخته‌شده و از سال 1994 تا 1997 میلادی پخش‌شده است. در این سریال خانم فریزل (Ms. Frizzle) معلمی است که دانش آموزان خود را سوار یک اتوبوس جادویی کرده و با خود به سفرهایی در مکان‌های نامشخص می‌برد و در آنجا حوادثی خاص رخ می‌دهد که موضوع هر قسمت سریال را تشکیل می‌دهد. این انیمیشن به دلیل ترکیب زیبایی از آموزش و سرگرمی، موردتوجه قرار گرفته است. قابل‌توجه است که این سریال بالاترین رده را در میان کارتون‌های رده‌بندی کودکان دبستانی به خود اختصاص داده است. سفرهای مطرح‌شده در این سریال، سفرهای اطراف منظومه شمسی، ابرها، برگشت در زمان و حتی درون بدن انسان است. یکی از اهداف این سریال این بوده که کودکان را به شیوه‌ای سرگرم‌کننده به زمینه علوم، تاریخ و تکنولوژی علاقه‌مند کرده و آموزش دهند. سری جدید این سریال در سال 2017 با عنوان صدای خانم فریزل منتشرشده است.

بازگشت به آینده (Back to the Future): این سریال از جمله سریال‌های علمی – تخیلی کلاسیک است که در سال‌های 1991 و 1992 میلادی پخش‌شده‌اند. معمولاً در نمونه‌های فیلم‌ها یا کارتون‌های بازگشت به آینده، سفرها بر زمان متمرکز می‌شوند اما در این سریال کارتونی جنبه‌های جذاب‌تری از علم و فن‌آوری را به نمایش گذاشته شده است. دکتر امت براون (Emmett Brown)، به‌طور بی‌نظیری، علم و فناوری را برای کودکان در تمام سنین جذاب کرده است. بسیاری از کودکان آن زمان با دیدن این سریال به دنبال حرفه‌ای در حیطه علمی یا مهندسی بوده‌اند و درواقع شخصیت اصلی این داستان، الهام‌بخش آن‌ها بوده است.

پوکمون (Pokemon): سریال پوکمون در ابتدا یک بازی رایانه‌ای بوده که با استقبال خیلی خوبی مواجه شده و باعث شده تا سازندگان آن به فکر ساخت سریالی با موضوع این بازی رایانه‌ای بیافتند. سریال پوکمون از سال 1997 میلادی آغاز به پخش کرد و تاکنون ادامه داشته و محبوبیت خود را از این دهه تاکنون حفظ کرده است. این سریال ژاپنی، سریالی در حیطه تکنولوژی و فناوری به‌حساب می‌آید. در این کارتون، برخی مفاهیم علمی و فناوری برای نوجوانان ارائه‌شده است که علاوه بر جذابیت و سرگرمی، به آموزش و آشنا کردن نوجوانان با مفاهیم علمی نیز پرداخته است.

زمین پیش از زمان (The Land Before Time): این سریال کارتونی از سال 1988 میلادی شروع به پخش کرده و نمایش آن تا سال 2008 میلادی ادامه داشت. این کارتون توسط جورج لوکاس (George Lucas) و استیفن اسپیلبرگ (Stephen Spielberg) ساخته‌شده است که جزء شاهکارهای سینمای کودکان به‌حساب می‌آید. علاقه‌مندی کودکان به دوران دایناسورها، پارک ژوراسیک و غیره می‌تواند از این دهه میلادی آغازشده باشد و با توجه این سریال، سریال‌های مشابه دیگری در این حیطه ساخته‌شده است. این سریال علاوه بر سرگرم کردن کودکان آن‌ها را با مفاهیم زیست‌شناسی، زمین‌شناسی و دیرینه‌شناسی آشنا می‌سازد.

 روزی روزگاری… کاشفان (Once Upon a Time… The Discoverers): در این سریال افسانه‌های برجسته‌ای در مورد دانشمندان و مخترعان یا قهرمانان تاریخی چون اسکندر، گوتنبرگ، گالیله ، آلبرت انیشتین و غیره مطرح‌شده که هر قسمت از آن به یک مورد اختصاص داده‌شده و علم و فناوری را برای کوکان جذاب و سرگرم‌کننده ساخته است. این سریال محصول مشترکی از کشورهای فرانسه، کانادا، بلژیک، ژاپن، سوئیس، ایتالیا و اسپانیا بود که در سال 1994 میلادی در فرانسه و به کارگردانی آلبرت باریل (Albert Barille) تولیدشده است. البته این سریال با عناوین مختلفی دیگری همچون Once Upon a Time… The Explorers در سال‌های بعد ساخته‌شده که به موضوعات علمی پرداخته‌اند.

ترجمه: فاطمه کردی

منبع: interestingengineering

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا