ترکیب بازسازی دیجیتال و مدل‌سازی تجارت مدرن

امروزه شرایط بازار کسب‌وکار، با تغییرات بسیار زیادی همراه شده است. اختلال دیجیتالی برای چندین دهه وجود داشته است، اما سرعت تغییر در دوران معاصر با شدت بی‌رحمانه‌ای افزایش‌یافته است. در حال حاضر تمامی شرکت‌ها از کمپانی‌های بزرگ گرفته تا استارتاپ های کوچک، در تلاش برای ایجاد بازارهای جدید هستند. تمامی شرکت‌ها باید به‌طور هم‌زمان فناوری‌های های چندگانه‌ای مانند موبایل، رایانه‌های ابری و هوش مصنوعی را اداره کرده و مورداستفاده قرار دهد. در حقیقت می‌توان ادعا کرد که بازسازی دیجیتال، ترکیبی از فرآیند و مدل‌سازی کسب‌وکار مدرن است.

چارچوب‌های قانونی می‌توانند توانایی یک کشور را برای حمایت از نوآوری کسب‌وکار مختل کرده یا پیشرفت دهند. دنیای امروز، زمانی هیجان‌انگیز و درعین‌حال چالش‌انگیز برای رهبران کسب‌وکار است. در حال حاضر بسیاری از رهبران برای انجام عمل متعادل‌سازی تغییر فرایندها و درک فناوری جدید تلاش می‌کنند. در این میان آن‌هایی که می‌توانند مانند نینجاها انعطاف داشته باشند، باقی‌مانده و رشد خواهند کرد و سایرین محکوم‌به شکست هستند.

ممکن است برای بسیاری از افراد این سؤال پیش آید که شرکت‌های موفق چگونه این کار را انجام می‌دهند و در انجام این انتقال، چه مواردی ضروری هستند؟ در این گفتگو، گری شاپیرو (Gary Shapiro) مدیرعامل انجمن مصرف‌کنندگان فناوری (CEO of the Consumer Technology Association) و نویسنده کتاب: نینجای آینده: رازهای موفقیت در دنیای جدید نوآوری (Ninja Future: The Secrets of Success in the New World of Innovation) به بیان نقطه نظرات خود درزمینهٔ چالش‌ها و فرصت‌های موجود در بازار تجارت و کسب‌وکار و مواجه با نوآوری؛ می‌پردازد.

کتاب قبلی گری شاپیرو بر شیوه‌های کسب‌وکار شرکت‌های موفق و نحوه عملکرد و مهارت‌های افراد؛ متمرکز بود. در کتاب جدید وی اما اطلاعاتی ارزشمند در مورد چگونگی آماده شدن برای آینده، یعنی زمانی که فن‌آوری‌ها به‌سرعت در حال رشد هستند، ارائه‌شده است. در این کتاب، تجربیات چند دهه مختلف توسط گری شاپیرو بررسی‌شده و وی به مشاهده آشکار شدن تأثیرات فناوری مهم جهان پرداخته است.

این کتاب را می‌توان یک تور از توصیف فن‌آوری‌ها و تکنیک‌های مهم دانست که حوزه‌های مختلفی از قبیل هوش مصنوعی، اینترنت5G ، فناوری‌های روباتیک، بلاک چین و … را پوشش می‌دهد. شاپیرو در این رابطه اعلام کرد: بسیاری از شرکت‌ها با نوعی تردید و عدم اطمینان مواجه هستند اما درعین‌حال همگان اذعان دارند که برای کسب موفقیت، باید فناوری را پذیرفت. وی در ادامه توضیحات خود افزود: «در حال حاضر تمامی شرکت‌ها را می‌توان شرکت‌هایی فنآورانه محسوب کرد. ما چندین سال تلاش کرده‌ایم که این حقیقت را به آن‌ها بگوییم اما آن‌ها اکنون این موضوع را دریافته و به آن اذعان دارند.»

او همچنین خاطرنشان کرد که شرکت‌هایی مانند John Deere، Proctor، Gamble و … مفهوم فناوری را درک می‌کنند. یکی از نمادهای درک فناوری را می‌توان چگونگی استفاده از هوش مصنوعی در تولید محصولات دانست.

 در کتاب «نینجای آینده: رازهای موفقیت در دنیای جدید نوآوری» موارد متعددی وجود دارد که می‌تواند مورداستفاده صاحبان صنایع و شرکت‌ها قرار گیرد اما دست‌کم پنج حوزه وجود همه شرکت‌ها باید در شغل خود در نظر بگیرند:

1- کنجکاوی و تطبیق‌پذیری به موفقیت تجارت منجر می‌شوند:

هر شرکت و سازمانی باید به‌طور مداوم و پیوسته خود را با شرایط سازگار کرده و در حال تبدیل و تغییر باشد تا بتواند به مشتریان خدمت‌رسانی کرده و با آن‌ها مرتبط باشد. شاپیرو در کتاب خود، مفهوم نوآوری را با کاراکتر شخصیتی نینجا معرفی کرده است که موجودی محسوب می‌شود که به‌اندازه کافی انعطاف‌پذیر است تا بتواند در شرایط در حال تغییر، باقی بماند. برای موفقیت یک شرکت، تنها عامل فناوری، تأثیرگذار نیست و اگر می‌خواهید موفق شوید، باید بدانید که هر کس دیگری به محیطی مشابه نگاه می‌کند. شما برای پیروزی بر رقبایتان باید برنامه‌ریزی کنید، اینکه بدانید دارای رقیب هستید، اصلاً کافی نیست بلکه لازم است بدانید که آن‌ها نیز کارهایی مشابه شما انجام خواهند داد. برای رسیدن به موفقیت، شما باید خارج از چارچوبی که در آن قرار دارید، فکر کرده و در اندیشه نوآوری باشید. این موضوع لزوماً به معنی این نیست که شما برق را اختراع کرده یا یک سیاره جدید کشف کنید. بلکه شما می‌توانید در یک حوزه جدید، مطالبی تازه آموخته و آن را در سازوکاری نو تعریف کنید.

2- اهمیت آموختن سازوکارهای جدید:

به یک کلاس آموزشی جدید بروید، در گروه‌های مختلف هیئت‌مدیره حاضر شده و یا حتی کارهای داوطلبانه انجام دهید. به اعتقاد شاپیرو، بهره بردن از حوزه‌های مختلف در رابطه با فناوری، حیاتی است. بهترین تیم‌ها شامل افرادی با تخصص‌های مختلفی هستند. بسیاری از مدیران اجرایی تلاش می‌کنند افرادی با تجربیات و تخصص‌های مختلف را در تیم خود، گرد هم آورده و استفاده کنند. بهترین مدیران اجرایی کسانی هستند که دارای توانمندی‌های مختلفی درزمینهٔ های متعددی همچون بازاریابی، حسابداری و … باشند. نویسنده کتاب آینده نینجا از چگونگی تغيير صنعت خودرو در طول زمان به‌عنوان یک نمونه خوب از تغییر عملكرد و کارایی توليد که منجر به ارائه نوآوري در حوزه خودروهای بدون راننده شد، یاد می‌کند. به باور شاپیرو، صنعت خودرو به شیوه‌ای تغییر کرده است که هیچ‌کس نمی‌توانست در حدود بیست تا سی سال پیش، این تغییرات را پیش‌بینی کند. تغییراتی در تمامی حوزه‌ها از قبیل خودروهای هوشمند تا حمل‌ونقل اینترنتی و خدمات حمل‌ونقل مشترک. درواقع خودروسازان از ایده‌های محصولات و حوزه‌های دیگر برای تحول صنعت خود، استفاده می‌کنند.

3- فناوری هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی موجب کسب نتیجه در دنیای امروز می‌شوند:

رهبران بازار، از شرکت‌های کوچک تا کمپانی‌های بزرگ، از یادگیری ماشین برای ارائه مزیت رقابتی با اتوماسیون و تجزیه‌وتحلیل پیشرفته استفاده می‌کنند. شاپیرو فرصت‌های مراقبت‌های بهداشتی شخصی و توانایی کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای را با مواردی مانند هشدارهای خروج خط و نظارت از راه دور در کتاب خود شرح می‌دهد. بااین‌حال، استفاده کاربران بیشتر در سطح بین‌المللی موجب بهبود این فناوری‌ها شده و این دقیقاً حالتی است که امروزه در حال رخ دادن است.

4- اینترنت 5G بسیار فراتر از اینترنتی سریع‌تر از نسل 4G است:

این نویسنده موفق در گفتگوی خود با خبرنگار فوربس اظهار داشت که پهنای باند بالا و تأخیر کم اینترنت 5G ، فرصت‌های جدیدی را برای ارائه خدمات بی‌سیم و ثابت و پهنای باند تلفن همراه ایجاد می‌کند. این فناوری اجازه می‌دهد موارد استفاده جدیدی مانند بازرسی هواپیماهای بدون سرنشین از پل‌ها، ارائه خدمات از راه دور از قبیل خدمات ویدئویی و خدمات شهری هوشمند مانند مدیریت ترافیک، امکان‌پذیر شوند.

5- محاسبات کوانتومی ما را از محدودیت‌های محاسباتی حال حاضر خارج می‌کند:

شرکت‌ها با استفاده از این قدرت بسیار زیاد محاسباتی جدید که شاپیرو از آن با عنوان اسب بخار محاسباتی یاد می‌کند، می‌توانند مشکلات خود را حل کنند. در گذشته؛ مشکلاتی از قبیل مراقبت‌های بهداشتی شخصی، طراحی روبات‌ها برای برقراری ارتباط با انسان‌ها و ایجاد مواد جدید برای طیف وسیعی از صنایع، کار بسیار دشواری بود که در حال حاضر به کمک محاسبات کوانتومی می‌توان آن‌ها را در اختیار داشت.

شاپیرو در انتهای گفتگوی خود به مطرح کردن این بحث پرداخت که چگونه چارچوب‌های قانونی می‌توانند توانایی یک کشور را برای حمایت از نوآوری کسب‌وکار مختل کرده یا پیشرفت دهند. به اعتقاد این پژوهشگر، دنیای امروز، زمانی هیجان‌انگیز و درعین‌حال چالش‌انگیز برای رهبران کسب‌وکار است. در حال حاضر بسیاری از رهبران برای انجام عمل متعادل‌سازی تغییر فرایندها و درک فناوری جدید تلاش می‌کنند. در این میان آن‌هایی که می‌توانند مانند نینجاها انعطاف داشته باشند، باقی‌مانده و رشد خواهند کرد و سایرین محکوم‌به شکست هستند.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: forbes

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا