17 طرح از محصولات کشاورزی واحد علوم و تحقیقات رونمایی شد

 یکی از طرح های ارائه شده «تولید گیاهان کشت بافتی، باغ شیشه ای و آکواریم گیاهی» در این دوره از نمایشگاه فن بازار است.اجرای این طرح در بسیاری از گیاهان از لحاظ اقتصادی به صرفه و امکان پذیر است. علاوه بر این با روش کشت بافت گیاهی این طرح، از طریق کشت نوک شاخساره، گیاهک‌های عاری از بیماری و ویروس تولید می شود. باتوجه به کمبود منابع آبی، خاکی و بروز خشکسالی، استفاده از این روش کشت بافت گیاهی ضروری است. این طرح با هدف کلی تولید گیاهان درون شیشه‌ای، تراریوم و ویواریوم ارائه شده است.

همچنین طرح مزبور با هدف تولید پایه های درختان میوه عاری از ویروس (انگور، انجیر و درختان میوه معتدله) تولید گیاهان زینتی درون شیشه ای مناسب در دکوراسیون های خانگی و اداری – تولید تراریوم، ویواریوم و کشت اکواپونیک مناسب با فضاهای اداری و خانگی ارائه شده است.
یکی دیگراز طرح های برجسته در این نمایشگاه «اینترنت آینده در کنترل آبیاری کشاورزی» است که در این طرح پیاده سازی دستگاه اندازه گیری رطوبت خاک به کمک سنسور (حسگر) رطوبت سنج خاک با امکان آبیاری خودکار باغچه خانگی (از طریق بازه رطوبتی مورد نظر کاربر) و دستی (از طریق ارسال پیامک) همچنین کنترل خودکار براساس شرایط جوی و پایش محصول به صورت خودکار انجام می شود.
طرح «تولید چای کمپوست» در این نمایشگاه، به عنوان یک کود منابع طبیعی برای استفاده در کشاورزی سالم و ارگانیک ارائه شده است. این کود علاوه بر تأمین عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان زراعی، باغی، زینتی و دارویی، سبب افزایش مقاومت آنها به آفات و بیماری‌های گیاهی همچنین عوامل خسارت‌زای محیطی می شود. با توجه به قیمت نهاده‌های شیمیایی و کودهای وارداتی، این نهاده طبیعی می‌تواند از منابع محلی تهیه و با قیمت نازل‌تری در مقایسه با کودهای مشابه شیمایی در بازار عرضه شود.
دستگاه دیگر رونمایی شده توسط واحد علوم و تحقیقات در این دوره از نمایشگاه فن‌بازار «تولید کنسرسیوم میکروبی زیست پالای هیدرو کربن های آلاینده زیست محیطی» است. تجزیه زیستی آلاینده‌های نفتی به عنوان یکی از کارآمدترین و مقرون به صرفه‌ترین روش‌های رفع آلودگی‌های نفتی از محیط به حساب می‌آید. با توجه به بافت خاک، ماهیت و غلظت آلاینده های نفتی، برای کاهش و یا حذف آنها از خاک، از روش‌های مختلف فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی به صورت مجزا یا توأم استفاده می شود.
یکی دیگر از طرح های متمایز در این دوره از نمایشگاه، «طراحی باغ جنگل» است. تغییرات اقلیمی، تخریب سرزمین و زوال تنوع زیستی از چالش‌های نظام تولید غذای کنونی هستند. ایجاد زیست بوم های پایدار بر پایه کمترین نیاز به نهاده های خارج از زیست بوم می تواند علاوه بر حفظ تنوع زیستی، تولید محصول سالم کشاورزی و امنیت غذایی را در پی داشته باشد. طراحی یک نظام تولیدی کشاورزی سازگار اقلیم پایدار می تواند سبب تقویت معیشت بهره برداری بخش کشاورزی و کاهش میل به مهاجرت کشاورزان شود.
یکی دیگر از طرح های ارائه شده در این نمایشگاه «کشت گلخانه ای زغفران به روش هواکشت/ Aeroponics » است. در نوع کشت، طراحی، ساخت و نصب تجهیزات با تاکید بر تلفیق دانش بومی، دانش ‌فنی و علمی روز دنیا مطرح بوده است. تمایز این نوع از کشت نسبت به کشت گلخانه‌ای مرسوم زعفران در سطح کشور در آن است که در این مدل از طراحی گلخانه ای همراه نصب تجهیزات مربوطه میزان برداشت آن دو تا سه بار در سال افزایش می یابد؛ در حالی که در کشت گلخانه ای مرسوم فقط یک بار در سال برداشت زعفران امکان دارد.
دومین نمایشگاه فن بازار دانشگاه آزاد اسلامی با محوریت کشاورزی و منابع طبیعی از 13 تا 15 بهمن در طبقه هشتم پارکینگ طبقاتی دانشگاه آزاد برقرار است.
غرفه دستاوردهای واحد علوم و تحقیقات با طرح‌هایی چون «طرح کارآفرینی در تولید گیاهان ساکولنت با هدف صادرات»، «فرآوری گیاهان دارویی»، «تولید نانو پوشش‌های سبز کنترل کننده بیماری‌های پس از برداشت و افزاینده عمر انبار مانی محصولات باغی»، «تولید زنبور عسل و فرآورده‌های جانبی»، «پرورش عقرب‌های بومی ایران و همچنین استحصال زهر آن»، «تولید ماهی قزل‌آلا و فرآورده‌های جانبی»، «تولید نهال رویش کشت بافتی»، «کلینیک گیاهپزشکی»، «کود بیولوژیک مقاوم کننده گیاه به شرایط خشکی و ارتقاء دهنده رشد گیاه»، «تولید گیاهان دارویی و محصولات جانبی» و «تولید بذر و فرآورده های دارویی در سطح انبوه» در این فن‌بازار میزبان علاقمندان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا