کد خبر : 88818 یکشنبه 14 بهمن 1397 - 09:00:41
تصاویر-علمی-چگونه-ثبت-می-شوند؟

گزارش تصویری از روش جدید ثبت تصاویر علمی

تصاویر علمی چگونه ثبت می شوند؟

سیناپرس: یک پژوهشگر رشته زیست‌شناسی و شیمی که به عکاسی می‌پردازد، با ایده تصویرسازی مفاهیم علمی به محققان و دانشمندان کمک می‌کند تا کار خود را به روش کاملاً جدیدی مشاهده کرده و آن را برای عموم مردم قابل‌فهم کنند.

فلیس فرانکل (Felice Frankel) از عکاسان موضوعات علمی است که به دانشجویان موسسه فناوری ماساچوست کمک می‌کند تا کار خود را به روش کاملاً جدیدی مشاهده کنند.

فرانکل در کتاب جدید خود «تصویرسازی علوم و مهندسی» نمونه‌هایی از تحقیقات پیچیده و مجموعه داده‌ها را در عکس‌های خود ارائه کرده است. او درواقع با این عملش به دانشمندان و محققان کمک می‌کند تا درک کنند که تصاویر زیبا می‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند حتی اگر این تصاویر، تصاویر علمی باشند.

برای ریاضیات، خطوط صاف و منطق دلخواه معادلات می‌تواند دوست‌داشتنی باشند اما بدون، قید و شرط، ریاضیات ظریف هم ممکن است نامفهوم باشد. همین امر ممکن است در مورد قوانین اساسی فیزیک، پیشرفت‌های زیست‌شناسی و هرکدام از مفاهیم علمی دیگر که بسیار پیچیده هستند، وجود داشته باشد. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که محققان چگونه می‌توانند کار خود را برای عموم مردم قابل‌فهم کنند.

فرانکل در مؤسسه فناوری ماساچوست کمک می‌کند تا دانشجویان بتوانند راه‌هایی را برای نمایش ایده‌های خود به تصویر بکشند. او در کتاب جدید خود «تصویرسازی علوم و مهندسی» نمونه‌هایی از تحقیقات پیچیده و مجموعه داده‌ها را در عکس‌های خود ارائه کرده است. به گفته فرانکل، او درواقع با این عملش به دانشمندان و محققان کمک می‌کند تا درک کنند که تصاویر زیبا می‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند حتی اگر این تصاویر، تصاویر علمی باشند.

قابل‌توجه است که این کار فرانکل نیاز به تجهیزات خیلی خاص ندارد. ابزار نسبتاً کم تکنیک نیز می‌تواند، نتیجه مطلوب را که فرانکل در نظر دارد برآورده سازد. او می‌گوید شما می‌توانید جزئیاتی را که با چشمتان نمی‌توانید بینید، در این عکس‌ها مشاهده نمایید.

اسکنرهای Flatbed می‌توانند تصاویری از اشیا پیچیده‌تر مانند ظروف کوچک کشت میکروب‌ها یا دستگاه‌های تحلیلی را دریافت کرده و آن‌ها را با روش‌های جدید به نمایش بگذارند. به اعتقاد فرانکل اغلب این تصاویر مردم را شگفت‌زده کرده و بیشتر آن‌ها این تصاویر را به‌عنوان سند و مدرک استفاده می‌کنند.

فرانکل در کتاب خود به توضیح اصول استفاده از دوربین و نورپردازی و همچنین نحوه استفاده از میکروسکوپ و حتی تلفن‌های همراه هوشمند برای به تصویر کشیدن یک مفهوم یا یک ایده می‌پردازد.

لازم به توضیح است که فرانکل در کالج به تحصیل رشته زیست‌شناسی و شیمی پرداخته است و به عقیده خودش، علم همیشه در روح او بوده است بااینکه اغلب برای معرفی خود به حرفه عکاسی‌اش اشاره می‌کند تا تحصیلات آکادمیکش. به عقیده فرانکل، او با دید یک کودک به همه‌چیز نگاه می‌کند. او برای کمک به دانشمندان و محققان در مورد تجسم یک مفهوم صحبت می‌کند تا از طریق آن، بتوانند با موضوع ارتباط برقرار کنند.

در پایان کتاب فرانکل، تعداد زیادی از نمونه کارهای او به همراه مطالعاتی که تصاویر با آن منتشرشده، فهرست شده‌اند. ازنظر فرانکل این کار بسیار سرگرم‌کننده است. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم نسل جوان دانشمند می‌فهمند که این تصاویر، فوق‌العاده قدرتمند هستند.»

منبع: nationalgeographic

نور نقش مهمی در این تصویر هرمی شکل فلزی ایفا می‌کند چراکه باعث ایجاد یک سایه فوق‌العاده شده که توسط آن این هرم فلزی ترکیب قویی را به نمایش می‌گذارد.

چگونه پیشرفت زمان را می‌توانید نشان دهید؟ در این سری از تصاویر، هر عکس به‌طور جداگانه گرفته‌شده و سپس به‌صورت یک شبکه از تصویر مونتاژ شده است. درواقع این تصویر ماده‌ای به نام بلوک کوپلیمر (block copolymer) بوده که در حلال، تغییر رنگ داده است.

این تصویر ماده نرم مانند لاستیکی است که می‌تواند برای مطالعه چگونگی عایق بودن پوست سگ‌های آبی در آب مورداستفاده قرار گیرد. وقتی این جسم نرم خم‌شده و نوری درون آن را روشن کند، به‌طور هوشمندانه‌ای می‌تواند منظور را بهتر و آسان‌تر منتقل سازد.

تصویر چکیدن یک قطره آب درحالی‌که همان لوحه مشبک رنگی در پس‌زمینه قرار دارد.

این تصویر نمونه دیگری از استفاده از تصاویر ساکن برای مشاهده تغییرات در طول زمان است که واکنش شیمیایی Belousov-Zhabotinsky در یک ظرف کوچک کشت میکروب را در فواصل 11 ثانیه‌ای در مدت 5 دقیقه نشان می‌دهد.

این تصویر، تصور نهایی از یک سری تصویر ماده‌ای به نام بلوک کوپلیمر (block copolymer) که نشان می‌دهد چگونه مواد در طول یک دوره 24 ساعت دچار تغییرات می‌شوند. در این سری از تصاویر، هر عکس به‌طور جداگانه گرفته‌شده و سپس به‌صورت یک شبکه از تصویر مونتاژ شده است.

این تصویر یک اسکنر با رزولوشن بالا، جزئیات قابل‌توجهی از یک قطعه‌سنگ قیمتی سه سانتیمتری را نشان می‌دهد.

فرانکل این تصویر را با تلفن همراه هوشمند خود و در آشپزخانه خود گرفته است. او می‌گوید: «من مقداری فلفل‌های رنگی مختلف را خردکرده و در ماهی‌تابه ریختم تا پخته و سرخ شوند وقتی در شیشه‌ای ظرف را گذاشتم با این صحنه مواجه شدم و از آن عکس گرفتم.»

این تصویر نسخه بزرگ‌تر با جزئیات بیشتر است که با یک دستگاه تحلیلی با دوربین متصل به میکروسکوپ ایجادشده است. فرانکل می‌گوید: تصاویر با استفاده از یک تکنیک در میکروسکوپ گرفته‌شده که بر ساختار سطح تأثیر می‌گذارد و تغییر رنگ را به دنبال خواهد داشت..

این تصویر نسخه بزرگ‌تر با جزئیات بیشتر تصویر بال‌های پروانه مورفو آبی (blue morpho butterfly)است. به اعتقاد فرانکل این بال‌ها به علت ماهیت سطوحشان، آبی‌رنگ به نظر می‌رسند که درواقع منعکس‌کننده بیشتر طول‌موج‌های آبی نور است.

فرانکل اغلب از پس‌زمینه، مانند این لوحه مشبک رنگی، به‌عنوان یک عنصر در ترکیبش استفاده می‌کند.

این عکس از یک دستگاه تحلیلی با دوربین متصل به میکروسکوپ ایجادشده است. فرانکل می‌گوید: تصاویر با استفاده از یک تکنیک در میکروسکوپ گرفته‌شده که بر ساختار سطح تأثیر می‌گذارد و تغییر رنگ را به دنبال خواهد داشت.

در تصویر یک تخم‌مرغ شکسته شده خام درون یک‌کاسه روی سطح اسکنر flatbed دیده می‌شود.

فرانکل از یک میکروسکوپ اسکن الکترونی برای این تصویر تصحیح‌شده رنگی از بال‌های پروانه مورفو آبی (blue morpho butterfly) استفاده کرده است.