تصاویر علمی برای درک مردم از علم

فلیس فرانکل (Felice Frankel) از عکاسان موضوعات علمی است که به دانشجویان موسسه فناوری ماساچوست کمک می‌کند تا کار خود را به روش کاملاً جدیدی مشاهده کنند.

برای ریاضیات، خطوط صاف و منطق دلخواه معادلات می‌تواند دوست‌داشتنی باشند اما بدون، قید و شرط، ریاضیات ظریف هم ممکن است نامفهوم باشد. همین امر ممکن است در مورد قوانین اساسی فیزیک، پیشرفت‌های زیست‌شناسی و هرکدام از مفاهیم علمی دیگر که بسیار پیچیده هستند، وجود داشته باشد. در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که محققان چگونه می‌توانند کار خود را برای عموم مردم قابل‌فهم کنند.

فرانکل در مؤسسه فناوری ماساچوست کمک می‌کند تا دانشجویان بتوانند راه‌هایی را برای نمایش ایده‌های خود به تصویر بکشند. او در کتاب جدید خود «تصویرسازی علوم و مهندسی» نمونه‌هایی از تحقیقات پیچیده و مجموعه داده‌ها را در عکس‌های خود ارائه کرده است. به گفته فرانکل، او درواقع با این عملش به دانشمندان و محققان کمک می‌کند تا درک کنند که تصاویر زیبا می‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند حتی اگر این تصاویر، تصاویر علمی باشند.

فرانکل در کتاب جدید خود «تصویرسازی علوم و مهندسی» نمونه‌هایی از تحقیقات پیچیده و مجموعه داده‌ها را در عکس‌های خود ارائه کرده است. او درواقع با این عملش به دانشمندان و محققان کمک می‌کند تا درک کنند که تصاویر زیبا می‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند حتی اگر این تصاویر، تصاویر علمی باشند.

قابل‌توجه است که این کار فرانکل نیاز به تجهیزات خیلی خاص ندارد. ابزار نسبتاً کم تکنیک نیز می‌تواند، نتیجه مطلوب را که فرانکل در نظر دارد برآورده سازد. او می‌گوید شما می‌توانید جزئیاتی را که با چشمتان نمی‌توانید بینید، در این عکس‌ها مشاهده نمایید.

اسکنرهای Flatbed می‌توانند تصاویری از اشیا پیچیده‌تر مانند ظروف کوچک کشت میکروب‌ها یا دستگاه‌های تحلیلی را دریافت کرده و آن‌ها را با روش‌های جدید به نمایش بگذارند. به اعتقاد فرانکل اغلب این تصاویر مردم را شگفت‌زده کرده و بیشتر آن‌ها این تصاویر را به‌عنوان سند و مدرک استفاده می‌کنند.

فرانکل در کتاب خود به توضیح اصول استفاده از دوربین و نورپردازی و همچنین نحوه استفاده از میکروسکوپ و حتی تلفن‌های همراه هوشمند برای به تصویر کشیدن یک مفهوم یا یک ایده می‌پردازد.

لازم به توضیح است که فرانکل در کالج به تحصیل رشته زیست‌شناسی و شیمی پرداخته است و به عقیده خودش، علم همیشه در روح او بوده است بااینکه اغلب برای معرفی خود به حرفه عکاسی‌اش اشاره می‌کند تا تحصیلات آکادمیکش. به عقیده فرانکل، او با دید یک کودک به همه‌چیز نگاه می‌کند. او برای کمک به دانشمندان و محققان در مورد تجسم یک مفهوم صحبت می‌کند تا از طریق آن، بتوانند با موضوع ارتباط برقرار کنند.

در پایان کتاب فرانکل، تعداد زیادی از نمونه کارهای او به همراه مطالعاتی که تصاویر با آن منتشرشده، فهرست شده‌اند. ازنظر فرانکل این کار بسیار سرگرم‌کننده است. او می‌گوید: «من فکر می‌کنم نسل جوان دانشمند می‌فهمند که این تصاویر، فوق‌العاده قدرتمند هستند.»

منبع: nationalgeographic