دستیابی به رتبه اول منطقه با دانش بنیان شدن اقتصاد

دستیابی به اقتصاد دانش بنیان علاوه بر حمایت های دولتی و ارایه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان، نیازمند شکل گیری و تقویت بازار رقابتی در کشور است. شرکت های بزرگ اقتصادی با حجم تولید گسترده و گردش مالی بالا، تا زمانی که خود را یکه تاز عرصه بازار می بینند و از تضمین فروش کالاهای خود مطمئن هستند، رغبتی برای ارتقای کیفیت تولیدات خود نشان نمی دهند و لاجرم نیازی نمی بینند که دست یاری به سوی دانشگاه ها و مراکز پژوهشی دراز کنند. اینچنین است که دانشگاه راه خود را می رود و صنعت راهی دیگر.

اما چنانچه صنایع مختلف و شرکت های تولیدی با هدف ارتقای کیفیت محصولات خود و گرفتن سهم بیشتر از بازار رقابتی، به سمت استفاده از تکنولوژی های روز گام بردارند، ارتباط معناداری بین صنعت و دانشگاه ایجاد می شود که این ارتباط، زمینه ساز دستیابی به اقتصاد دانش بنیان است.

حمیدرضا فولادگر؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس در این ارتباط، گفت: اگر میزان حمایت از شرکت های دانش بنیان افزایش یابد و یک سری موانع از پیش پای این شرکت ها برداشته شود، خود به خود این انگیزه در بنگاه ها و شرکت های اقتصادی ایجاد می شود که به سمت دانش بنیان شدن گام بردارند. البته در مورد بنگاه ها و شرکت های بزرگ این روند کمی سخت تر و پیچیده تر است چون اساسنامه و تشکیلات اداری و سهامداران و گردش مالی و حجم بنگاه تا اندازه ای مراحل دانش بنیان شدن را طولانی تر می کند.

فولادگر افزود: برای بنگاه های کوچک و متوسط و یا شرکت هایی که تازه می خواهند تشکیل شوند، این روند سریع تر طی می شود. چراکه شرکت های تازه تاسیس از همان اول می روند و در قالب دانش بنیان تاسیس می شوند. بنگاه های کوچک و متوسط هم که می خواهند دانش بنیان شوند، کافی است یک مجمع عمومی با تعداد کمی سهامدار تشکیل و این موضوع صورتجلسه شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: بحث فعالیت های دانش بنیان یا اقتصاد دانش بنیان با رقابت پذیری شکل می گیرد و این دو لازم و ملزوم یکدیگرند. وقتی اقتصاد حالت انحصاری یا رانتی داشته باشد، بنگاه های بزرگ اقتصادی انگیزه ای برای دانش بنیان شدن و استفاده از فناوری های روز نخواهند داشت. بنابراین می بایست برای دستیابی به چنین اقتصادی، شرایط رقابت پذیری را بر اقتصاد حاکم کرد.

وی تصریح کرد: یکی از ارکان سیاست های حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی همین بحث رقابت پذیر کردن تولید و صنعت است. اگر اینها محقق شود، شرکت ها به این نتیجه می رسند که به دنبال دانش بنیان شدن و استفاده از تکنولوژی های روز بروند تا در این اقتصاد رقابتی توان فعالیت داشته باشند.

فولادگر در پاسخ به این پرسش که دستیابی به اقتصاد دانش بنیان چه نتیجه ای برای کشور خواهد داشت؟ اظهار کرد: ما اگر مطابق سند چشم انداز بخواهیم به رتبه اول منطقه برسیم، باید سه ضلعی علم، فناوری و اقتصاد را تکمیل کنیم. علم تا کاربردی نشود به فناوری تبدیل نمی شود. فناوری هم تا تجاری سازی نشود، اقتصادی نخواهد شد. اقتصاد هم که باید دانش بنیان شود. در حقیقت این سه راس می بایست به هم وصل شوند. بنابراین برای تبدیل شدن به رتبه اول منطقه و پشت سر گذاشتن رقبا، باید حتما اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم.  

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا