پوشش خودترمیم شونده ای که مانع زنگ زدگی می شود

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، زنگ زدن فلزات می تواند منجر به ضعف ساختاری یا تخریب پل ها، لوله ها و بدنه هواپیما شود. پوشش های ضدزنگ مانع این رخداد می شوند، اما در صورت سوراخ شدن، شکستن یا خراشیده شدن، این پوشش ها کارآیی خود را از دست می دهند.

اکنون محققان پوششی را ساختند که دارای قابلیت خودترمیمی بوده و قادر است خراشیدگی ها یا سوراخ های ایجاد شده را تنها در چند ثانیه ترمیم کند.
به گفته محققان مایعات از جمله انواع روغن ها بیشترین خاصیت خودترمیمی را دارند و زمانی که شیئی از درون آن ها عبور می کند به سرعت به حالت اولیه خود باز می گردند. محققان برای تولید پوششی که برای داشتن خاصیت خودترمیمی سریع و به قدر کافی روان باشد و در عین حال از سطح فلزات جاری نشود، کپسول های گرافینی میکروسکوپی را با نوعی روغن مخلوط کردند تا موجب افزایش غلظت روغن و خاصیت چسبندگی آن به سطح فلز بشوند. این پوشش جدید در شرایط سخت آب و هوایی، زیر آب و حتی در حوضچه های اسیدی کاملا به سطح فلزات می چسبد و مانع زنگ زدگی و خورده شدن آن ها می شود.
محققان در آزمایشات اولیه نشان دادند که این ماده فلزات مختلفی از جمله آلومینیوم، برنج و فولاد را به خوبی پوشش داده و حتی پس از 200 مرتبه خراشیده شدن در یک محل، به سرعت ترمیم می شود.
به گفته محققان از آنجا که این پوشش خودترمیم بر اساس ساختار شیمیایی فلز خاصی ساخته نشده است، اساسا باید روی تمام سطوح فلزی به خوبی عمل کند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Research منتشر شده است.