سایت‌های اخبار جعلی چگونه خود را مخفی می‌کنند؟

شبکه‌های اجتماعی مشهور همچون فیس‌بوک در تلاش هستند تا از انتشار اخبار جعلی جلوگیری کنند. بسیاری از اخبار جعلی از طریق بستر این شبکه اجتماعی در فضای مجازی منتشر و بازنشر می‌شوند. در این میان فیس‌بوک و بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مشابه با مشکلی اساسی به نام تغییر آدرس دائمی منشأ اخبار جعلی روبه‌رو هستند که تلاش می‌کنند آن را مرتفع کرده و از رشد قارچ گونه اخبار جعلی پیشگیری کنند. به همین دلیل فیس‌بوک اقدام به راه‌اندازی سامانه بررسی واقعیات یا fact checking system کرده است.

در حال حاضر شاهد یک نبرد تمام‌عیار بین شبکه‌های اجتماعی و سیستم‌های هوشمند تشخیص اخبار جعلی آن‌ها از یک‌سو و تلاش وب‌سایت‌های منتشرکننده اخبار جعلی برای پنهان ماندن و تغییر نام از سوی دیگر هستیم. تاکنون و طی ماه‌های گذشته موفقیت با شبکه‌های مجازی بوده و ادعا می‌شود در ماه‌های گذشته به میزان قابل‌توجهی از انتشار اخبار جعلی و شایعات پیشگیری شده است.

یکی از شناخته‌شده‌ترین سرویس‌دهندگان اخبار جعلی آنلاین، Your Newswire نام دارد که به‌سادگی نام و آدرس اخبار جعلی را تغییر می‌دهد. این سایت به‌تازگی با نام News Punch فعالیت کرده و مطالب خبری جعلی را مشابه آنچه تحت نام قبلی خود منتشر می‌کرد، پخش می‌کند.

این سایت توسط سینکلر تریدوی (Sinclair Treadway) و عدل طباطبائی (Adl-Tabatabai) در سال 2014 بنیان‌گذاری شده و هر دو فرد سازنده این وب‌سایت، در کالیفرنیا سکونت دارند. سینکلر تریدوی اخیراً در گفتگو با بلومبرگ اعلام کرد که تغییر آدرس و محتویات سایت به دلیل کاهش شدید درآمد آن‌ها در پی استفاده فیس‌بوک از سیستم‌های شناسایی اخبار جعلی بود. رسانه‌های حقوقی تحت این برنامه از قبیل Snopes قادر به نشانه‌گذاری مطالب ارسال‌شده در فیس‌بوک به‌عنوان اخبار دروغین هستند که به‌نوبه خود باعث کاهش دسترسی به این سایت در فیس‌بوک می‌شود.

بر اساس نظرسنجی سرویس اجتماعی Crowd Tangle، یک خبر جدید جعلی که توسط News Punch در مورد بیل گیتس منتشرشده و در آن اعلام‌شده بود که وی فرزندان خود را واکسینه نمی‌کند، به‌طور گسترده‌ای در فیس‌بوک منتشرشده است. به‌این‌ترتیب با تغییر آدرس سایت‌های منتشرکننده اخبار جعلی، فیس‌بوک قادر به شناسایی آن نبوده و امکان پیشگیری از رشد اخبار جعلی در این سایت کاهش پیدا می‌کند. این موضوع زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بررسی‌ها نشان می‌دهد پیش‌ازاین برخی از اخبار جعلی در بستر فیس‌بوک بیش از 740 هزار بار بازنشر شده و موردتوجه قرار می‌گرفتند. فیس‌بوک نسبت به تغییر آدرس سایت‌های منتشرکننده اخبار جعلی واکنش نشان داده و تلاش می‌کند با آن مبارزه کند. به همین دلیل این شرکت به‌تازگی تلاش خود را برای مقابله با مشکل روزافزون اخبار جعلی روی پلت فرم خود افزایش داده است.

در این میان شرکت مشیبل (Mashable) که تمرکز آن بیشتر در حوزه رسانه‌های اجتماعی است، اعلام کرد که عدل طباطبائی در ماه اکتبر سال 2018 میلادی، وب‌سایت Your Newswire را در پلت فرم بازار وب‌سایت Flippa قرار داده است. صفحه فروش این پلتفرم، وب‌سایت Your Newswire را فهرست می‌کند اما دامنه News Punch را به‌عنوان بخشی از این بسته ارائه می‌دهد. این فهرست همچنین آمار جالبی از ترافیک و درآمد بالای این سایت انتشار اخبار جعلی را ارائه می‌دهد.

بررسی عملکرد این وب‌سایت همچنین نشان‌دهنده آمار بسیار بالای بازدید از آن است و بر اساس گزارش‌های رسمی، تنها در ماه اکتبر سال 2017، این وب‌سایت بیش از 10 میلیون بازدیدکننده داشته است. البته این آمار در سال‌های اخیر به میزان بسیار قابل‌توجهی کاهش داشته و سقوط وب‌سایت‌های انتشار اخبار جعلی با سرعت دراماتیکی ادامه داشته و برای نمونه درآمد Your Newswire که در ماه اکتبر 2017 حدود 33 هزار دلار بود، در سپتامبر 2018 به 3051 دلار کاهش پیدا کرد.

به‌هرروی در حال حاضر شاهد یک نبرد تمام‌عیار بین شبکه‌های اجتماعی و سیستم‌های هوشمند تشخیص اخبار جعلی آن‌ها از یک‌سو و تلاش وب‌سایت‌های منتشرکننده اخبار جعلی برای پنهان ماندن و تغییر نام از سوی دیگر هستیم. تاکنون و طی ماه‌های گذشته موفقیت با شبکه‌های مجازی بوده و ادعا می‌شود در ماه‌های گذشته به میزان قابل‌توجهی از انتشار اخبار جعلی و شایعات پیشگیری شده است.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: mashable

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا