ایمحوتپ، نخستین پزشک و معمار جهان

شهرت ایمحوتپ بیشتر ازاین‌جهت است که او  ازلحاظ تاریخی نخستین کسی است که می‌توان او را به زبان امروزی دانشمند خواند. نکته مهم در رابطه با وی، این است که تا ۲۰۰۰ سال پس از ایمحوتپ، در تاریخ نام هیچ دانشمند دیگری ثبت‌نشده است. کارهای برجسته و بزرگی به این دانشمند مصر باستان نسبت داده می‌شود ازجمله مستندات تاریخی که می‌توان در این زمینه از آن یادکرد مهندسی و طراحی هرم بزرگ پله‌دار واقع در گورستان شهر باستانی ممفیس در کشور مصر است که در نزدیکی شهر قاهره امروزی قرار دارد. این هرم، قدیمی‌ترین هرم در بین اهرام مصر محسوب می‌شود و اگر واقعاً ایمحوتپ معمار آن باشد، باید او را بانی نخستین اثر تاریخی جهان دانست.


کارهای برجسته و بزرگی به این دانشمند مصر باستان نسبت داده می‌شود ازجمله مستندات تاریخی که می‌توان در این زمینه از آن یادکرد مهندسی و طراحی هرم بزرگ پله‌دار واقع در گورستان شهر باستانی ممفیس در کشور مصر است که در نزدیکی شهر قاهره امروزی قرار دارد. این هرم، قدیمی‌ترین هرم در بین اهرام مصر محسوب می‌شود و اگر واقعاً ایمحوتپ معمار آن باشد، باید او را بانی نخستین اثر تاریخی جهان دانست.


نام و شهرت ایمحوتپ به این موارد؛ محدود نمی‌شود بلکه افتخارات گوناگون دیگری به وی منسوب است. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل شهرت ایمحوتپ در مصر باستان، دانش پزشکی وی باشد. شهرت پزشکی ایمحوتپ بدان حد است که در بسیاری از داستان‌های باستانی و متون تاریخی کهن، وی را جادوگر و ساحر نامیده‌اند و تا هزاران سال پس از مرگش هنوز او را مرد راحتی بخش می‌نامیدند که اشاره به پزشکی و قدرت شفای وی داشت.

در عصر حکومت بطالسه در مصر که سلسله حکومتی یونانیان پس از مرگ اسکندر مقدونی در این کشور است؛ مقام ایمحوتپ که در آن زمان سال‌ها از مرگ وی می‌گذشت؛ تا مرحله خدایی بالا رفت. در این زمان ایمحوتپ خدای پزشکی و طب محسوب می‌شد و این موضوع هم خود افتخاری برای وی به شمار می‌رود زیرا تا آن زمان هیچ دانشمندی به مقام خدایی نرسیده بود و ایمحوتپ نخستین دانشمندی است که در یک تمدن باستانی از وی به‌عنوان خدا؛ یادشده است. شهرت این دانشمند مصری تنها در گستره جغرافیایی تمدن مصر نبوده و یونانیان  ایمحوتپ را ایموتس می‌نامیدند و او را با آسکلپیوس پزشک افسانه‌ای یونان و خدای پزشکی و طب که بیماران برای شفا به معبد وی می‌رفتند، هم‌رتبه و هم‌ردیف می‌دانستند.

در برخی از نسخه‌های قدیمی و متون تاریخی ایمحوتپ به‌عنوان مشاور زوسر از فراعنه سلسله سوم مصر که در حدود ۲۸۰۰ تا ۲۷۰۰ سال پیش از میلاد حکومت می‌کردند، معرفی‌شده است. در این زمان یک هرم پله‌دار به ارتفاعی حدود ۶۱ متر برای فرعون ساخته شد که گفته می‌شود ایمحوتپ معمار و طراح آن بود. به‌هرحال آنچه مسلم است این است که با مطالعه متون تاریخی می‌توان نام ایمحوتپ را به‌عنوان نخستین دانشمند شناخته‌شده جهان معرفی کرد که سال‌ها پیش از شکل‌گیری تمدن یونان و به وجود آمدن فلسفه یونانی و دانشمندانی همچون سقراط ارسطو و افلاطون، زندگی کرده و آثار ارزشمندی از وی باقی‌مانده است امروز بر اساس متون تاریخی می‌توان ایمحوتپ را یک پزشک و معمار عالی‌رتبه دانست که به‌نوعی نخستین دانشمند ثبت‌شده در تاریخ است.

گزارش: احسان محمدحسینی

منبع: Biographical encyclopedia of science and technology

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چقدر جالب، اصلا فکر نمی کردم اینقدر این علوم قدیمی باشند. در ضمن لطفا شرایط کامنت گذاشتن رو راحت تر کنید، کد امنیتی و ایمیل و …. مگه چه خبره؟ اینطوری خیلی نظر دادن سخت میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا