رژیم تغذیه ای دیجیتالی را رعایت کنید

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، مایکل فیلیپس موسکوویتز- یکی از مدیران پیشین شرکت Ebay – به همراه «هانس رینگرتز» یک پزشک و یکی از اعضای کمیته جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی، چندی پیش با انتشار مقاله ای در وب سایت مدیوم خواستار توجه به مفهوم جدیدی تحت عنوان «رژیم تغذیه دیجیتالی» شدند.

به صورت کلاسیک سلامتی بر پنج اصل استوار است: خواب کافی، رژیم غذایی مناسب، کاری که از آن رضایت داشته باشید، روابط انسانی مناسب و ورزش کردن. با این حال تعریف سلامتی این روزها به کلی در حال تغییر است. دنیای مجازی هر روز سهم بیشتری از زندگی ما را به خود اختصاص می دهد. دنیایی که شکل روابط اجتماعی ما را عوض کرده و هر روز و هر لحظه توجه و فکر ما را با انبوهی از اطلاعات مفید یا غیرمفید بمباران می کند.
مایکل فیلیپس می گوید از کنار این مصرف بی رویه نباید به آسانی عبور کرد. گزارشی که چندی پیش توسط کالج دانشگاهی لندن منتشر شد، از تاثیر روانی منفی مدت زمان بسیار زیاد حضور در فضای سایبری حکایت داشت. بر اساس این گزارش، رابطه مستقیمی میان مدت زمانی که افراد در اشکال مختلف در اینترنت سپری می کنند و احتمال ظهور نشانه های افسردگی در آنها وجود دارد.
مایکل فیلیپس در مقاله خود اشاره می کند که مردم همین حالا هم با گرایش بی رویه به تلویزیون، موسیقی، فیلم، بازی های کامپیوتری و دیگر سرگرمی های دیجیتالی سعی می کنند از اتخاذ تصمیم ها یا احساسات ناخوشایند در زندگی خود دوری یا فرار کنند. این گرایش بی رویه مشخصا در درازمدت می تواند تاثیرات منفی متعددی داشته باشد.
بی تردید اغلب افراد یا به رژیم تغذیه دیجیتالی خود اهمیت نمی دهند و یا در مورد آن به اندازه کافی اطلاعات ندارند.
بر این اساس، فیلیپس پیش بینی کرد که احتمالا به زودی شاهد ظهور جداولی مثل «جداول حقایق تغذیه ای» خواهیم بود.
جدول حقایق تغذیه ای به مجموعه اطلاعاتی اطلاق می شود که این روزها تقریبا روی هر نوع بسته بندی غذایی صنعتی دیده می شود. جدولی که در آن اطلاعات متنوعی مثل میزان چربی، پروتئین، کربوهیدرات و کالری مصرفی ماده خوراکی درج شده است و عملا به مصرف کننده می گوید که این محصول چه تاثیری روی رژیم غذایی روزانه و به تبع آن، سلامتی افراد خواهد داشت.
اما حال صحبت از جدولی است که همانند این جدول حقایق تغذیه ای، تاثیر استفاده از محصولات دیجیتالی مورد نظر را به ما اطلاع می دهد. محصولاتی که تاثیر آن ها بر سلامتی افراد کمتر از تاثیر مواد غذایی نیست.
به گفته فیلیپس، در طول چند سال آینده می توانیم منتظر ظهور جداول اطلاع رسانی جدیدی در مورد محصولات دیجیتالی باشیم؛ جداولی که تقریبا همه گونه محتوای دیجیتالی و سایبری را پوشش خواهد داد.
اما چنین جدولی چگونه خواهد بود؟ مایکل فیلیپس می گوید که این جدول در نهایت احتمالا شباهت کمی به جداول کنونی ارزش غذایی محصولات خوراکی خواهد داشت هرچند که در عمل همان کار را انجام می دهد.
به گفته وی، این جداول می توانند مجموعه ای از اطلاعات اینتراکتیو (پویا) باشند که توضیحات مختلفی در مورد کالای مصرفی دیجیتال را به ما می دهد. اطلاعاتی که شاید همین امروز هم به صورت پراکنده بتوان آن ها را روی اینترنت پیدا کرد اما در آینده به صورت ساخت-یافته برای معرفی ارزش مصرفی محصولات ارائه خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا