سیاست نوآوری و مسئولیت اخلاقی

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورگفت:امروزه سیاست گذاری انواعی دارد؛ پیش از این درباره سیاست علم و یا سیاست فناوری صحبت می شد امروزه از سیاست نوآوری صحبت می شود.
وی تاکید کرد: نوآوری یک ایده خلاقانه محض نیست. نوآوری ایده خلاقانه است که قرار است خواسته های اقتصادی ما را برآورده کند. اگر خلاقیت جرقه ذهنی باشد، نوآوری فرآیندی است که منجر به ارائه و مصرف محصول می شود.

الستی عنوان کرد:  سیاست نوآوری قاعدتاً تصمیم هایی است که برای ارتقاء کارآیی ایده ها و محصول ها گرفته می شود و منطق آن منطق اقتصاد است.  از این منظر، اقتصاد با نظریه تکامل مشابه به نظر می رسد. اقتصاد میخواهد به بقا یک جامعه کمک کند. پژوهش و نوآوری مسقیم یا غیرمستقیم در رشد اقتصادی اثر میگذارد؛ اما این تبعات به اقتصاد محدود نمی شوند و وجوه اجتماعی و زیست محیطی فراوان دارد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: امروزه گروه های متعدد اجتماعی و زیست محیطی نوعی نظارت برفرآیندها و نتایج فناوری و نوآوری دارند. اما مشکل اینجا است که در مقام پیش بینی آینده برخی نوآوری ها موضوع بسیار پیچیده تر است. فرآیندهای نوآوری خطی و چندان قابل محاسبه نیست و نوعی عدم قطعیت و پیش بینی ناپذیری در اینجا به چشم می-خورد.
وی گفت: سرعت و انبوهی فرآیندهای توسعه نوآوری یک وضعیت پیچیده پدید می آورد که باعث میشود نوعی بی مسئولیتی پدید آید. دانشمندان و مهندسان زیادی امروزه سرگرم پیشبرد تکنولوژیی هستند که سفارش دهنده و تامین کننده منابع آن عرصه بازار است. تثبیت شدن فرآیندهای فناوری جایگاه نوآوری را چنان محکم می کند که قدرت و حتی علاقه برای محدود ساختن آن از بین می رود. اَپل را در نظر بگیرید! حتی اگر امروزه دانش آسیب شناسی نوآوری های اپل پدید آمده باشد، چه کسی علاقه و قدرت دارد آن را متوقف سازد؟

دکتر کیوان الستی تاکید کرد: آنچه عملا مشاهده می شود این است که پس از قوی شدن تثبیت فناوری، کنترل آن ناممکن یا دشوار می شود. پس باید کنترل را پیش بینی کرد. اما مشکلی که وجود دارد این است که از پیش دانش کافی برای حدس زدن نتایج وجود ندارد. چاره چیست؟ راه حل دیگر مسئولیت_پس_نگرانه است.
وی گفت: مسئولیت انواع مختلف دارد. گاه ما مسئولیت اداری و شغلی و مدیریتی داریم، گاه متوجه چیز دیگری می شویم که مسئولیت اخلاقی است. گاه در شرایط خاص مسئولیت شغلی ما، با مسئولیت اخلاقی تعارض پیدا می کند. در چنین زمان هایی چگونه باید رفتار کرد؟

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا