زنان قادر به انجام وظایف مشابه مردان در فضا هستند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، سیروا که در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ سفری ۱۶۷ روزه را در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داد می‌گوید: "زنان باید در جمع فضانوردان روسیه باشند. تعیین سهمیه برای تعداد مردان و زنان امر غیرحرفه‌ای است. من معتقدم که در کشور ما هیچ زنی وجود ندارد که قادر به انجام کارهای مشابه مردان در مأموریت‌های فضایی نباشد، آنها می‌توانند همپای مردان در فضا انجام وظیفه کنند".

یلنا سیروا که مهندس طراح سامانه‌های فضایی است در سال ۲۰۰۶ داوطلب سفر به فضا گردید. شوهرش مارک سیروف ۳ سال قبل از او وارد گروه کیهان نوردان روسیه شد اما در نهایت به دلیل مشکل پزشکی در سال ۲۰۱۱ از این کار کنار رفت اما یلنا به تمرین‌ها ادامه داد و توانست به فضا سفر کند.

سیروا در مصاحبه با ایتارتاس افزود: "کشور ما یکی از اولین کشورهایی بود که به زنان فرصت برابر با مردان برای تحصیل و کار را داد و زنان در بسیاری از حرفه‌ها، گاهی صرفاً مردانه، خود را به عنوان متخصص حرفه‌ای بسیار باهوش، با استعداد، مسئول و کارآزموده حتی در برخی حرفه‌های بسیار دشوار نشان داده‌اند. من همیشه گفتم و تکرار می‌کنم که تنها با وجود اتحاد هماهنگ مردان و زنان، کشور ما می‌تواند نتایج مطلوبی را در هر زمینه‌ای از فعالیت‌ها به دست آورد.

وی همچنین گفت: نیاز به ایجاد شرایط جداگانه برای انتخاب فضانورد زن نیست. فضانوردی هم مثل مهندسی، امور آزمایشگاهی و تحقیق، شرایط خاص خود را دارد. امروزه بین فضانوردان اختلاف چشمگیری وجود ندارد. من مطمئن هستم که در روسیه تعداد کافی توانمند در میان زنان وجود دارد که می‌توانند کیفیت حرفه‌ای خود را در بالاترین سطح نشان دهند.

سیروا خاطرنشان کرد که شرایط برای زنان داوطلب همانند مردان یکسان اعمال خواهد شد. "نه بیشتر، نه کمتر. تمام نامزدها باید در یک حد برابر قرار بگیرند."

به نظر او، برای بوجود آمدن مشارکت فعالانه زنان در صفوف آینده فضانوردان، لازم است فعالیت‌های ترویجی- آموزشی در مورد حرفه فضانوردی در میان جوانان به شکل گسترده فراهم شود تا دانش آموزان مدارس به این رشته علاقمند شوند و زمینه ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها در رشته‌های مرتبط با صنایع موشکی و فضایی فراهم گردد.

چندی پیش، یک منبع در سازمان فضایی روسیه (روسکاسموس) طی مصاحبه‌ای با خبرگزاری تاس گفته بود که این سازمان تصمیم دارد گروه زنان فضانورد را برای پروازهای آینده به فضا ایجاد کند و بررسی و جستجو برای نامزدهای این کار در بین متخصصان فضایی را به زودی آغاز خواهد کرد.

از سوی دیگر دیمیتری راگوزین، رئیس روسکاسموس نیز گفته است که باید ترویج فضانوردی در جامعه به گونه‌ای باشد که در آینده، هزاران نفر داوطلب شوند تا از میان آنها ده‌ها نفر از بهترین‌ها انتخاب شوند.

آخرین عضو گیر‌ی‌های روسکاسموس به صورت آزاد و از طریق اعلام شرایط، دو سال پیش انجام گردید. در اطلاعیه این سازمان از تمام شهروند روسیه که بیش از ۳۵ سال سن ندارد و دارای تحصیلات عالی در زمینه تخصص‌های مهندسی، علمی یا پرواز و تجربه کاری هستند خواسته شده بود در صورت علاقمندی به این حرفه ثبت‌نام کنند. اما تعداد داوطلبان زن برای فضانوردی نسبت به مردان بسیار اندک بود به همین دلیل تنها یک نفر توانست به مرحله نهایی راه پیدا کند. اینک راگوزین راه دیگری را پیشنهاد کرده است: "مانند زمان شوروی، ما باید به سراغ واجدین شرایط برویم و به آنها پیشنهاد کنیم."

نکته جالب آنکه گرچه روسیه در انتخاب زنان برای سفر به فضا پیشتاز بود و والنتینا ترشکوا نخستین زن فضانورد را در سال ۱۹۶۳ به فضا فرستاد و حتی امتیاز دومین زن فضانورد جهان، اسوتلانا ساویتسکایا و نخستین راهپیمایی زنان در فضا را در دهه ۱۹۸۰ میلادی به دست آورد اما به لحاظ آماری از آمریکا عقب است. ناسا تاکنون ۴۷ زن را به فضا فرستاده، در حالی که روس‌ها تنها ۴ فضانورد زن داشته‌اند یعنی تقریباً ۱۲ برابر کمتر.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا