96میلیون تراکنش داده بین دستگاههای دولتی انجام شده است

به گزارش سیناپرس ، دکتر امیر ناظمی در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه مهم ترین شاخصه مرکز تبادل اطلاعات ملی میزان تراکنش بین دستگاه های دولتی است، اظهار داشت: این مرکز بر اساس ماده 67 قانون برنامه ششم توسعه به وجود آمده تا دستگاه های دولتی که قصد تراکنش دیتا با یکدیگر را دارند، از طریق این مرکز انجام دهند.

وی تصریح کرد: در این مرکز فقط داده های شهروندان مبادله می شود و هیچ دیتایی ذخیره نمی شود؛ به طور مثال سازمان ثبت احوال دیتا بانکی از اطلاعات شهروندان دارد و در همین حال دولت قصد دارد خدمت بیمه ای به مردم بدهد که نیاز به همین اطلاعات شناسنامه ای شهروندان دارد. این دو از طریق مرکز تبادل اطلاعات به یکدیگر وصل و اطلاعات بین شان مبادله می شود.
ناظمی رشد تبادل داده بین دستگاه ها را حاصل چند پارادایم اصلی دانست و افزود: نخست اینکه ما تضمین دادیم دیتایی در مرکز تبادل اطلاعات ذخیره نمی شود و در گام بعدی به صورت خودجوش در سرویس ها و طرح های مهم علمی مشارکت کردیم. به طور مثال این سازمان در خصوص صدور کارت سوخت، طرح استعلام یارانه و بسته حمایتی مشارکت کرد و به همین دلیل با یکسری تغییرات در پروتکل ارتباطی، میزان تراکنش ها افزایش یافت.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره رشد بیش از 20برابری تبادل داده بین دستگاه های دولتی که با مشارکت سازمان فناوری اطلاعات حاصل شده است،گفت: بر اساس آمار شهریور ماه فقط 18میلیون تراکنش داشتیم و چشم اندازمان برای آخر امسال این بود که تعداد را به 200 میلیون تراکنش در ماه برسانیم. درحالی که فقط در سه ماه اول به عدد 96میلیون دست پیدا کردیم.

دولت الکترونیک
وی در باره اهداف و چشم اندازهای این سازمان اینگونه توضیح داد: سازمان فناوری اطلاعات پنج معاونت اصلی دارد که یکی از آن ها دولت الکترونیک است. در استراتژی جدید تصمیم گرفتیم دولت الکترونیک را کل وظیفه سازمان ببینیم و کارها به گونه ای پیش ببریم که سایر معاونت ها در خدمت این هدف اصلی باشند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: هدف گذاری اصلی بر روی این است که هر ایرانی در سال حداقل یک سرویس دیجیتال دریافت کند؛ این سرویس دیجیتال می تواند سرویس بخش خصوصی باشد، مانند تاکسی اینترنتی یا خدمات بخش دولتی باشد مانند شهروندی که کارت سوخت می گیرد.برای تحقق بخشیدن به این اهداف یک بخش آن برمی گردد به دولت الکترونیک که ایجاد آن وظیفه این سازمان است و بخش دیگر کمک به استارتاپ ها و ارائه کنندگان خدمات دیجیتال است.

اقدامات 12گانه
ناظمی در ادامه به دومین استراتژی که در سازمان فناوری اطلاعات پیگیری می شود اشاره کرد و گفت: دغدغه بعدی ما حمایت و تمرکز روی استارتاپ ها است. ارائه تسهیلات و وام به استارتاپ ها در تمام دنیا بدترین نوع حمایت است. به همین جهت، تسهیل فعالیت یکی از راه هایی است که ما وارد آن شدیم. در طرح «نوآفرین» ما 12 اقدام در نظر گرفتیم.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات اظهار داشت: یکی از اقدام ها در زمینه فیلترینگ بود که درخواست تشکیل کمیته ارائه کردیم. قرار شد اجازه ندهیم دولتی ها از کسب و کاری شکایت کنند و طرح مسئله شان ابتدا در کمیته صورت بگیرد تا بتوان در خصوص آن تصمیم گیری کرد. در حال حاضر دنبال این هستیم که جلسات کارگروه به صورت هماهنگ انجام شود. این اقدام در قالب بسته نوآفرین برای تسهیل کسب و کارها در نظر گرفته شد.

ملی سازی دیتاهای دولتی
ناظمی ادامه داد: اقدام حمایتی دیگری که در سازمان فناوری اطلاعات برای تسهیل شرایط کسب و کارهای نوپا در نظر گرفته شد، ایجاد صندوق سرمایه گذاری جسورانه است. اما مهم ترین اقدام ما این است که دیتاهای دولتی را ملی سازی کنیم. دیتاها فقط متعلق به دستگاه ها و سازمان ها نیستند، داده یک سرمایه است که به کل شهروندان و جامعه تعلق دارد.
وی با ذکر یک مثال اینگونه توضیح داد: یک اپلیکیشن یا سایت خرید و فروش محصولات نو و دست دوم وجود دارد. گاهی اوقات پلیس اعلام می کند که از آن جایی که در این سایت گاهی اوقات اجناس دزدی هم فروخته می شود، باید آن را متوقف کرد.سازمان فناوری اطلاعات از یک سو نمی تواند مانع انجام اقدام نیروی انتظامی شود و از سوی دیگر علاقمندیم آن اپلیکیشن و سایت رشد کند. در این جا ما سرویسی در اختیار این سایت قرار می دهیم تا وقتی قرار است کالایی را بفروشد، احراز هویت شود. یعنی فرد کدملی خود را اعلام و با شماره موبایلش چک و درست بودنش استعلام می شود. با این اقدام امکان خرید و فروش اموال دزدی کاهش می یابد و آن سایت نیز می تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

داده ها در اختیار استارتاپ ها
وی افزود :ملی سازی داده ها که روی آن تاکید داریم دقیقا همین است. این داده ها در اختیار استارتاپ ها قرار نمی گرفت تا بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند. فرض کنید یک شرکتی قصد دارد اعتبارسنجی انجام دهد. برای گرفتن درجه اعتبار باید هویت فرد احزار شود و سرویس این کار را باید دولت ارائه بدهد. چشم اندازمان این است که تا دو سال آینده، ماهیانه حداقل 40میلیون درخواست از طرف استارتاپ ها به دولت برسد و به آن ها پاسخ داده شود.
معاون وزیر تصریح کرد:در واقع ما «FRONT» – پیشگام بخش دولت- در رابطه با استارتاپ ها هستیم. این پیشقدم بودن از نظر فنی کمی پیچیده است چرا که دیتاها در اینترنت وجود ندارد اما سرویس را در اینترنت می دهند.در حقیقت به دروازه هایی بین شبکه اختصاصی و اینترنت نیاز است.اگر در سازمان فناوری اطلاعات بخش امنیت و سیاست گذاری داریم در خدمت دولت الکترونیک و استارتاپ ها است.
وی با اشاره به این که کمیسیون تنظیم مقررات اجازه و تعرفه مربوط به استفاده بخش غیر دولتی از پایگاه های داده دولتی را تصویب کرده است، گفت:امیدوارم نخستین بهره برداری از داده دولتی توسط اپلیکیشن ها و استارتاپ ها را در همین هفته آغاز کنیم.

انتخابات بلاک چینی
ناظمی در زمینه پیاده سازی انتخابات بر بستر بلاک‌چین با اشاره به اینکه طرح پایلوت انتخابات الکترونیک یکی از طرح های پایلوتی است که در سازمان فناوری اطلاعات آن را پیش می بریم، گفت: انتخابات بر بستر بلاک چین اشکالاتی دارد و قرار نیست با این فناوری انتخابات در مقیاس بزرگ برگزار کنیم.
وی تصریح کرد: استفاده از فناوری بلاک‌چین در زمینه انتخابات ابتدا از تشکل های کوچک مانند انجمن های علمی شروع می کنیم و بعد به مقیاس های بزرگ تر مانند نظام های مهندسی تسری می دهیم.»
رئیس سازمان فناوری اطلاعات اظهار داشت: اولویت نخست در استفاده از این فناوری انجمن های علمی و مرحله بعد اصناف و نظام های صنفی است که این کار شکل جدی تر به خود می گیرد؛ ممکن است استفاده از بلاک چین در انتخابات به مناطق شهری نیز کشیده شود. در حال حاضر با شهرداری گفت وگو شده و ممکن است به صورت پایلوت انجام شود.
ناظمی ادامه داد: یکی دیگر از طرح های پایلوتی که در حال کار و بررسی هستیم، اینترنت اشیا (IOT) است که قصد داریم در یکی از مناطق شهرداری تهران (احتمالا منطقه 2 ) زیرساخت های استفاده از آن را فراهم کنیم؛در این راستا بایستی اپراتورها هم ﺳﺎﯾﺖﻫﺎﯼ BTS را ارتقا می دهند تا بتوان این طرح را پیش برد.
وی گفت: البته طرح های داوطلبانه دیگر هم داریم که لازمه آن آزمایش در محیط واقعی است؛محیط واقعی در اختیار افراد قرار دادن کار ساده ای نیست اما وظیفه خود می دانیم این بستر را مهیا کنیم.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا