شفافیت، عدالت و کاهش فساد در ارایه خدمات پزشکی

در کشور ما الکترونیک شدن سلامت در برهه‌های زمانی مختلف به دلیل وجود نارسایی‌‌ها در اینترنت و فیبر نوری در برخی از شهرها گسترش نیافت، اما هم اکنون بسترهای لازم برای ایجاد این مقوله در کشور ایجاد شده است.

الکترونیکی شدن سلامت خدمات و مزایای زیادی برای حوزه سلامت یک جامعه و مردم آن دارد. یکی از مهمترین مزایا الکترونیکی شدن خدمات سلامت این است که کمک بسیاری به مدیریت منابع می‌کند. به عنوان مثال، برخی از بیماران در سال ۴ یا ۵ بار ام آر آی انجام می‌دهند در حالیکه با ثبت شدن سابقه پزشکی بیمار در پرونده الکترونیکی سلامت این کار لزومی ندارد.

از سوی دیگر، با اجرای این طرح نیازی نیست که پزشک برای نوشتن دارو از دفترچه استفاده کند و تمام خدمات و دارو‌ها در سیستم ثبت می‌شود که این اقدام نیز کمک بزرگی به جلوگیری از هدر رفتن منابع می کند. چراکه، راه‌اندازی سامانه الکترونیک سلامت به معنای به‌کارگیری دولت الکترونیک برای تسهیل در خدمات رسانی به بیماران است. با اجرای این برنامه انتظار می‌رود تا هرگونه کاغذ بازی مرسوم از نظام درمانی کشور حذف شود، اما باز هم برای تشکیل پرونده در سامانه سیب متقاضیان باید پرونده‌های کاغذی تشکیل دهند تا به این شکل بتوانند از امکانات آن استفاده کنند.

علاوه بر این، الکترونیکی شدن موجب شفافیت در ارایه خدمات، عدالت در دسترسی به خدمات و کاهش فساد در ارایه خدمات پزشکی خواهد شد که ارتقای کیفیت را نیز در پی خواهد داشت. به این معنا که اجرای قانون پرونده الکترونیک سلامت به رفع همپوشانی بیمه‌ای و کنترل هزینه‌‌ها کمک می‌کند.

همچنین، اجرای نظام ارجاع نیز از جمله ضرورت‌هایی است که براساس قوانین برنامه پنج ساله توسعه سال هاست برعهده وزارت بهداشت بوده، اما تاکنون به صورت کامل اجرا نشده است.

با توجه به مزایای ذکر شده به تازگی، معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه اجرای نظام ارجاع الکترونیک، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌هایمان باید کل نظام ارجاع را الکترونیک کنیم.

دکتر قاسم جان‌بابایی با بیان اینکه یکی از برنامه‌هایمان این است که کل مسیر نظام ارجاع را الکترونیک کنیم، ادامه داد: از طرفی باید در کنار نظام ارجاع الکترونیک، نسخه‌نویسی الکترونیک و اجرای گایدلاین‌ها و استانداردهای خدمتی نیز در قالب سامانه ایجاد و کنترل شود و نهایتاً با ایجاد این زیرساخت‌ها پرونده الکترونیک سلامت شکل گیرد.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای الکترونیک شدن نسخ پزشکی نیز گفت: در حال حاضر نسخه‌نویسی الکترونیک به طور کامل در استان کرمان به صورت پایلوت اجرا شده و در مازندران هم نسخه‌نویسی الکترونیک در یک شهر اجرا می‌شود. امیدواریم در همه مراکزی که پزشک خانواده دارند و در قالب نظام ارجاع ارائه خدمت می‌کنند، نسخه الکترونیک اجرا شود.

جان‌بابایی با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی‌هایمان نسخه‌نویسی الکترونیک را تا سال آینده تکمیل می‌کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر شش دانشگاه به طور جدی در حوزه نظام ارجاع کار می‌کنند. البته این اقدام به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که باید به تدریج انجام شود.

بر اساس این گزارش، نظام ارجاع الکترونیک تقاضا را سامان داده و به صرفه‌جویی در هزینه‌ها، عدالت در دسترسی و توزیع مناسب امکانات کمک می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا