قرن 21 یخچال های اورست و هیمالیا را با خود می برد

گروهی از محققان از کشور های نپال، فرانسه و هلند در آخرین یافته های خود دریافتند که یخچال های اورست در مقابل گرمایش زمین بسیار حساس هستند و بخش عمده ای از یخ این مناطق در طول قرن 21 از دست می رود. این پژوهش در مجله علوم زمین شناسی اتحادیه اروپا به چاپ رسیده است.

جوزف شوا Joseph Shea متخصص یخ شناسی در مرکز بین المللی توسعه کوهستان از نپال و سرپرست این مطالعه می گوید: تغییرات در یخچال های منطقه بسیار واضح و مشخص است و از طرفی دیگر سرعت این تغییرات و افزایش دما هم اهمیت زیادی دارد.

مدل تحقیقاتی ارائه شده توسط تیم جوزف شوا نشان می دهد که حجم یخچال های منطقه می تواند از 70% تا 99% تا سال 2100 کاهش یابد. نتایج این بررسی بستگی به میزان ادامه انتشار گاز های گل خانه ای و همچنین تغییرات دمایی و ریزش های آسمانی وابسته است. نتایج نشان می دهد که این یخچال ها در برابر تغییرات دمایی بسیار حساس هستند و افزایش ریزش های آسمانی نمی تواند از افزایش ذوب شدن یخ جلوگیری کند. مدل ها نشان می دهد که افزایش درجه حرارت، نه تنها نرخ ذوب شدن یخ را افزایش می دهد، بلکه بارش برف و باران را نیز در منطقه یخچال ها دچار تغییراتی می کند که سبب کاهش رشد یخ و افزایش ذوب آن می شود.

یخچال های طبیعی در بخش ارتفاعات آسیا که شامل یخچال های هیمالیا می شود بزرگترین حجم یخ خارج از قطب ها به حساب می آیند. مطالعات این تیم تحقیقاتی در محدوده دووکوشی از نپال صورت گرفته است، منطقه ای که بسیاری از قله های مرتفع از جمله اورست را در خود جای داده است و وسعت یخچال ها به بیش از 400 کیلومتر مربع می رسد.

تغییرات در حجم یخچال های منطقه تاثیر بسزایی بر روی آب و هوا، کشاورزی و چرخه آب می گذارد. با افزایش ذوب شدن یخ، در ابتدا حجم آب رودخانه ها زیاد می شود و در ادامه تشکیل دریاچه ها و سد ها را در پیش دارد. رانش زمین و زمین لرزه می تواند موجب تخریب سد ها شود که  منجر به سیل های فاجعه بار در منطقه دوو کوشی شود.

برای درک بهتر از تغییرات منطقه در آینده، تیم تحقیقاتی با استفاده از مشاهدات و اطلاعات بدست آمده از ایستگاه های هوا شناسی در طول 50 سال گذشته استفاده کردند و برای بررسی مقدار حساسیت، مدل طراحی شده را در برابر دما ها و ریزش های مختلف قرار دادند تا چگونگی پاسخ یخچال های هیمالیا را بدست آورند.

مدل ها نشان می دهد تغییراتی در تراز یخبندان یعنی جایی که درجه حرارت به صفر می رسد، رخ می دهد و ترازی که امروزه در ارتفاع 3200 متر قرار دارد به ارتفاع 800 متری کاهش می یابد که این تغییر به معنای ذوب شدن 90 درصدی یخچال در ماه های گرم سال است.

محققان معتقدند که نتایج این مطالعه باید به صورت کامل بررسی شود و چگونگی تاثیر پارامتر ها و پاسخ یخچال ها باید به صورت دقیق مورد مطالعه قرار گیرد تا به گونه ای از کاهش ضخامت یخ ها جلوگیری شود.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا