ساخت ماهواره ای با دقت ۴۰ برابر بیشتر نسبت به پیام

پس از آن، به تازگی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از طراحی و ساخت دومین ماهواره دانشگاه امیرکبیر با دقت ۴۰ برابر بیشتر نسبت به ماهواره پیام خبر داد و گفت: ماهواره «ظفر» دانشگاه علم و صنعت تا شهریورماه و ماهواره «ناهید ۲» تا خردادماه سال آینده تحویل داده خواهد شد.

محمدجواد آذری جهرمی با تاکید بر این‌که در حال حاضر کشور از حالت پژوهش در بخش صنعت فضایی خارج شده است، ادامه داد: بر این اساس ما همکاری‌هایی با پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها آغاز کردیم، چرا که در ۴۰ سالگی انقلاب شاهد هستیم که می‌توانیم کاربردهای این صنعت را در بخش‌های مختلف به نمایش بگذاریم.

وی با اشاره به دستاوردهای محققان کشور در حوزه‌های ماهواره، اظهار کرد: ما در ماه گذشته تجربه ناموفق پرتاب ماهواره «پیام» را داشتیم، هرچند که این پروژه بسیار تلخ بود، ولی نتایج آن غیرقابل انتظار نیست؛ از این‌رو ما از فردای پرتاب فعالیت خود را با محققان دانشگاه امیرکبیر برای ساخت ماهواره دیگری با دقت ۴۰ برابری نسبت به ماهواره «پیام» آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه ماهواره دوم دانشگاه امیرکبیر دقت یک متر را دارد، از پرتاب ماهواره «دوستی» دانشگاه شریف نیز خبر داد و گفت: این ماهواره به زودی پرتاب خواهد شد.

آذری جهرمی با تاکید بر این‌که بر اساس اعلام محققان دانشگاه علم و صنعت ماهواره «ظفر» در شهریورماه سال آینده تحویل داده می‌شود، ادامه داد: این ماهواره در مدار ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتری قرار می‌گیرد که طول عمر آن ۲.۵ تا سه سال است.

وزیر ارتباطات با بیان این‌که از ۲۰ سال گذشته دولت در تلاش است تا ماهواره مخابراتی خود را در مدار قرار دهد، ادامه داد: ولی در طول این مدت بنا به دلایل محدودیت‌های موجود نتوانستیم دستاورد قابل توجهی در این عرصه داشته باشیم که برخی از دلایل آن مربوط به آرایش ساختاری است، ولی جمهوری اسلامی ایران درصدد است تا ماهواره مخابراتی خود را در لایه ژئو برای ارائه خدمات تصویری و تلفنی قرار دهد.

در همین راستا علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: توسعه برنامه فضایی را برای ارتقای کیفیت زندگی مردم و بالا بردن توان فناورانه کشور با جدیت دنبال خواهیم کرد.

وی افزود: داشتن توانمندی فضایی و بهره برداری از ظرفیت های ماهواره ای موجب ایجاد جهش در قابلیت های مدیریتی به منظور مقابله با بلایای طبیعی و جلوگیری از گسترش سطح بیابان‌ها، کاهش سطح جنگل‌ها و مراتع و مواجهه کارشناسی با بحران کاهش بارش برف و باران و خشک‌تر شدن اقلیم خواهد شد.

براساس این گزارش، پرتاب اولین ماهواره‌بر بومی ایران به نام سفیر در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۷ برای قرار دادن ماهواره امید، ساخت گروه فضایی صا ایران، کشورمان را وارد باشگاه فضایی جهان کرد.

پس از آن ماهواره رصد در سال ۸۹ توسط همین نوع ماهواره‌بر پرتاب شد. سر و صدای رسانه‌ای این موفقیت‌ها نظر سیاسیون دولت نهم را به خود جلب کرد و موجب شد تا ساختار فضایی کشور را تغییر داده و چند نهاد اصلی حوزه فضایی در وزارت‌خانه‌های مختلف را ادغام و به نهاد ریاست جمهوری منتقل کنند. پس از آن، ماهواره بر سفیر در سال ۹۰ ماهواره‌ نوید دانشگاه علم و صنعت را به فضا فرستاد. یک سال پس از این پرتاب، ایران با استفاده از یک کاوشگر، پرتاب زیر مداری میمون به مرز فضا را انجام داد تا ایران را وارد جمع اندک کشورهایی کند که موجود زنده به فضا فرستاده‌اند.

سال ۹۲ نیز همین حرکت تکرار شد و میمون دیگری با کاوشگری ارتقاء یافته که از سوخت مایع استفاده می‌کرد به فضا فرستاده شد. طی این مدت البته برنامه‌های فضایی ایران همواره موفقیت‌آمیز نبوده و چندین شکست نیز در کارنامه پرتاب‌های ایران در مسیر توسعه فناوری به چشم می‌خورد.

پس از این، با تغییر دولت و بازگشتن مجموعه‌های فضایی به وزارتخانه‌های خود، در حالی‌که انتقادات مبنی بر بی‌توجهی دولت جدید به توسعه فضایی شدت گرفته بود ماهواره فجر توسط ماهواره‌بر سفیر در سال ۹۳ پرتاب شد. با این وجود دولت یازدهم که عزم خود را برای حل مشکل تحریم‌های هسته‌ای جزم کرده بود پرتاب ماهواره‌برها را در سکوت از اولویت خارج کرد. چراکه غربی‌ها با توجه به نزدیک بودن فناوری ماهواره‌برها به فناوری موشک‌های بالستیک، پرتاب آن‌ها را تحریک آمیز می‌دانستند.

حال پس از گذشت 10 سال از نخستین اقدام فضایی کشور، باید آماده طراحی، ساخت و پرتاب چندین موشک توسط نخبگان فضایی کشور و نمایش کاربردهای آنها در بخش‌های مختلف باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا