لزوم تعامل با شهروندان در مسیر توسعه شهری

به گزارش سیناپرس، شهرهای هوشمند این روزها یکی از اصلی ترین ترندهای توسعه شهری در سراسر دنیا شمرده می شوند. ترندهایی که مشخصا ابعاد گوناگونی دارند. در بعد سخت افزاری ماجرا توسعه زیرساخت های شهری مشخصا افزایش راندمان کاری را در پی دارد. زیرساخت هایی که موجب می شوند تا شهرها هرچه بیشتر خودکار شده و بتوانند نیازهای شهروندان را بهتر مدیریت کنند. تغییراتی که در کمتر از چند دهه آینده نوع تعامل ما با شهرها را به کلی دگرگون خواهد کرد.

دیمیتری کارادین مدیر پروژه های ویژه شهر هوشمند مسکو در گفتگو با ایرنا در مورد آینده شهرهای هوشمند می گوید: معتقدم که وقتی از هوشمندسازی شهرها و استراتژی توسعه صحبت می کنیم، مهمترین نقش ها بر عهده هوش مصنوعی و اینترنت اشیا خواهد بود. مثلا در برنامه های ما در مسکو هوش مصنوعی عنصر محوری استراتژی دیجیتال 2030 ماست. ما معتقدیم که این تکنولوژی به ما کمک می کند به جلو حرکت کنیم.
وی افزود: نکته دیگر هوش مصنوعی و آنالیز ابردیتاهاست. با دیجیتالی شدن هرچه بیشتر دنیا ما می خواهیم که از شر کاغذبازی خلاص شویم. در نتیجه مدارک دیجیتالی جای مدارک فیزیکی و کاغذی را خواهند گرفت. برای مثال ما در حال توسعه پروژه هایی روی هوش مصنوعی و ابرداده (بیگ دیتا) هستیم تا به این ترتیب نقش انسانی را با یک سیستم پیش بینی سلامتی جایگزین کنیم.
«هوش مصنوعی به این ترتیب می تواند با دسترسی به یک سیتی اسکن تومورها و همینطور بیماری های مغزی یا قلبی، آسیب های وارده به استخوان و… را شناسایی کند. ما همین حالا هم شبکه عصبی را راه اندازی کردیم که می تواند سرطان ریه را در مراحل اولیه خود با ضریب موفقیت 88 درصد شناسایی کند. در آینده میزان دقت این سیستم را با توسعه تکنولوژی های جدیدتر به 100 درصد هم خواهیم رساند».

***توسعه هوشمند
مدیر پروژه های ویژه شهر هوشمند مسکو در مورد ارتباط تنگاتنگ میان هوشمندسازی و توسعه شهری در دنیای امروز گفت: من فکر می کنم کانسپت (مفهوم) یک شهر هوشمند لزوما به شهرهای امروزی مربوط نیست اما باید یکی از مبانی بنیادین توسعه مناطق شهری به شمار بیاید. راه اندازی تکنولوژی جدید و پیاده سازی آن ها در زندگی شهری شهروندان به خودی خود در این تعرف هدف اصلی نیست. این در واقع راهی برای پاسخ به نیازهای مدرن مردم امروز و حتی پیش بینی نیازهای پیش روی آن هاست. نوآوری های شهری جدید می تواند به ارتقای کیفیت زندگی کمک کند اما طبیعتا ما نمی توانیم منتظر باشیم تا تحول دیجیتال مثلا در مسکو خود به خود رخ دهد.
وی ادامه داد: تکنولوژی در حال نفوذ به تمام ابعاد زندگی ماست، تکنولوژی پیشرفت می کند و ما تکامل پیدا می کنیم به علاوه ریتم زندگی ما هم سریعتر می شود در نتیجه هیچ شانسی برای تلف کردن وقتمان در فعالیت های روزمره خود نخواهیم داشت. در چنین شرایطی شهرها باید خود را با نیازهای ما همبسته و سازگار کنند.

***تهران هوشمند
کارادین در مورد وضعیت فعلی تهران و روند هوشمندسازی آن نیز گفت: تهران بستر آزمایشی جالبی برای تکنولوژی های هوشمند است. این شهر به نوعی مرا یاد مسکو می اندازد. ابرشهری بزرگ که در آن بیش از 10 میلیون نفر ساکن هستند. در نتیجه باور دارم که تهران هم با چالش های مشابهی دست و پنجه نرم می کند.
«یکی از این چالش ها ترافیک است. فکر می کنم این یکی از مهمترین و مشکل سازترین چالش ها برای یک شهر بزرگ مثل تهران یا مسکو به شمار می رود. در نتیجه به گمانم، حرکت به سوی توسعه سیستم حمل و نقل عمومی، خودروهای اشتراکی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی به همراه برنامه هایی اساسی برای یک شهر هوشمند اینجا ضروری است».
«می دانم که مسئولین شهری تهران در حال کار کردن روی برنامه هایی در همین جهت هستند. اما این مهم است که بدانیم چنین تغییراتی به سرعت رخ نمی دهند بلکه به صرف زمان و برنامه ریزی های مقدماتی زیادی نیاز دارند. چرا که اینها همگی در چارچوب بازسازی های عمیق زیربنایی همراه با تجزیه و تحلیل های دقیق حاصل می شوند».
وی اضافه کرد: همانطور که پیش از این گفتم تقریبا غیر ممکن است که نتایج مثبتی را در یک منطقه بخصوص بدون توسعه شهری به عنوان یک واحد پیوسته کسب کرد زیرا تمامی مناطق شهری به یکدیگر متصلند. در نتیجه، این پیوستگی از اهمیت بالایی برخوردار است و من بینیم که مسئولین تهران هم می فهمند که دستیابی به نتایج شهر هوشمند از طریق توسعه هوشمند اقتصادی، اقتصاد مشارکتی، اکوسیستم خلاقانه و حکومت هوشمندانه حاصل می شود.
«آنچه من ممکن است بر اساس تجربه در مسکو توصیه کنم این است که مسیر دیالوگ و ارتباط ثابت با شهروندان باید حتما برقرار باشد. مسیری که در قالب آن نه تنها بازخوردهای شهروندان دیده شود بلکه پیشنهادات و انتقادات آن ها نیز شنیده شده و امکان پاسخ گویی به آن ها وجود داشته باشد. اینکار تضمین می کند که شهر در بهترین مسیر ممکن برای شهروندانش توسعه پیدا خواهد کرد».
کارادین اضافه کرد: برای چنین منظوری ما شیوه های ارتباطی بسیار متنوعی با شهروندان خود داریم.برای مثال، سیستم شهروند فعال (Active Citizen)، پلتفرمی مبتنی بر بلاک چین است که به شهروندان اجازه می دهد تا در تصمیمات مدیریت شهری و تغییر مناطق آن (با حضور 2 میلیون عضو و بیش از 3700 نظرسنجی که از سال 2014 افتتاح شده) شریک باشند. مثال دیگر می تواند سیستم CROWD.MOS.RU ( با بیش از 143 هزار کاربر، 91 هزار ایده ثبت شده و 16 پروژه اجرا شده) باشد. جایی که هر کسی می تواند ایده خود را برای چگونگی بهتر کردن شهر و شرایط زندگی در آن ثبت کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا