علم در 13 بهمن ماه

  • روزجهانی تالاب ها

روز جهانی تالاب ها سالیانه در تاریخ ۲ فوریه برگزار میشود.این روز در ۲ فوریه ۱۹۷۱ در شهر رامسر، ایران در کنوانسیون رامسر به امضا رسید. روز جهانی تالابها برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ جشن گرفته شد. روز جهانی تالابها در فوریه ۲۰۱۰ با حمایت رامسر در کره انجام گرفت. وبگاه کنوانسیون گزارشهایی از فعالیتهای ۹۵ کشور در حیطه این روز منتشر میکند.کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی، به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی معروف به کنوانسیون رامسر پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانان و گیاهان وابسته به آن‌ها (به ویژه پرندگان آبزی) است که در سال ۱۹۷۱ میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید. در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌کننده رسید، اما امروزه ۱۶۹ کشور جهان عضو این پیمان هستند.

  • نخستین پرواز اف-۱۶ فایتینگ فالکن

جنرال داینامیکس اف-۱۶ فایتینگ فالکن به معنای شاهین مبارز، جت جنگندهٔ چندمنظورهٔ تک‌موتورهٔ مافوق صوت است که شرکت جنرال داینامیکس به سفارش دولت ایالات متحده آمریکا در دههٔ ۱۹۷۰ طراحی کرد. اولین پرواز این هواپیما در سال ۱۹۷۴ انجام شده و چهار سال بعد وارد فعالیت رسمی در ارتش آمریکا شد. از سال ۱۹۹۳ در پی فروش شرکت هواپیمایی جنرال داینامیکس به شرکت لاکهید این هواپیما در لاکهید مارتین تولید می‌شود. این هواپیما چندکارگی بالایی داشته و قابلیت اجرای مأموریت‌های مختلف هوابه‌هوا، هوابه‌زمین و شناسایی را دارد.

  • درگذشت رضا سیروس صبری

رضا سیروس صبری  متولد ۱۸ مرداد ۱۳۳۳ در تهران بود.وی معمار، استاد دانشگاه و پژوهشگر معماری بود که نزدیک به ۴ دهه فعالیت دانشگاهی، حرفه‌ای و پژوهشی داشته‌است.از جمله فعالیت‌های حرفه‌ای او در ایران می‌توان به طراحی شهری و معماری منظر محوطه برج میلاد، مشاور و طراح معماری منظر محوطه دانشگاه علم و صنعت ایران (مسیر ورودی جنوبی تا خوابگاه‌ها)، طراحی شهری و منظر شهری بلوار کشاورز و مشاور علمی کارگاه‌های طراحی شهر بم (یونیسف) برای بازسازی این شهر اشاره کرد.او ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ در تهران در گذشت.

  • درگذشت ولادیمیر شوخوف

ولادیمیر شوخوف متولد ۸ آوریل ۱۸۵۳ بود.وی مهندس ،معمار و دانشمند روس بود. وی به خاطر ابداع روش‌های نوین در آنالیز سازه‌ها شهرت یافت.شوخوف ۲ فوریه ۱۹۳۹ (۸۵ سال) درگذشت.

  • درکذشت ریموند برنارد کاتل

ریموند برنارد کاتل متولد ۲۰ مارس ۱۹۰۵بود. وی روان‌شناس آمریکایی-انگلیسی بود که پرسشنامه ۱۶ عامل شخصیت ریموند کاتل را طراحی کرد.او ۲ فوریهٔ ۱۹۹۸ (۹۲ سال)درگذشت.

  • درگذشت مندلیف

دمیتری ایوانویچ مِندِلیف متولد ۸ فوریه ۱۸۳۴بود. وی شیمی‌دان معروف اهل روسیه است. وی پایه‌گذار جدول تناوبی عناصر شیمیائی موسوم به «جدول مندلیف» است، او بوسیلهٔ این جدول توانست وجود تعداد زیادی از عنصرهای کشف نشده را پیش‌بینی نماید. وی ترتیب قرار گرفتن عنصرها را در جدول بر پایهٔ افزایش تدریجی جرم اتمی آن‌ها در یک ردیف (تناوب) قرار داد تا به این وسیله خواص شیمیایی عناصر به صورت گروهی عمودی تکرار شود.مندلیف ۲ فوریهٔ ۱۹۰۷ (۷۲ سال) درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا