شورای مشاوران نقشه‌برداری مغز ایران راه اندازی می شود

دکترمحمدرضا آی در نخستین نشست سالانه مشاوران و متخصصان برجسته حوزه نقشه برداری مغز اظهارداشت: در حال حاضرتلاش های بسیاری برای راه اندازی شورای مشاوران نقشه برداری مغز ایران در حال انجام است و با راه اندازی این شورا ارائه مشاوره به پروژه‌های پذیرش‌شده در آزمایشگاه ملی نقشه‌برداری مغز انجام خواهد شد.

وی در این نشست همچنین با اشاره به فعالیت های آزمایشگاه نقشه برداری مغزافزود: این آزمایشگاه برای پاسخگوئی به بخشی از نیازهای پژوهشی و فناوری کشور درزمینه ایجاد زیرساخت تصویربرداری و تحریک مغزی ایجاد شده، ارائه خدمات دانش بنیان و روزامد در حوزه علوم وفناوری های شناختی به محققان کشور فعالیت دیگری است که در این مرکز انجام می شود.
به گفته آی، این آزمایشگاه با مجهز بودن به دستگاه های پیشرفته و به روز، خدمات و امکانات لازم را برای انجام تحقیقات نقشه برداری مغز در اختیار محققان استان های مختلف قرار می دهد تا با بهره گیری از این فضا شرایط برای انجام تحقیقات و تکمیل آن فراهم شود.

لزوم مشارکت محققان در پروژه بایوبانک نقشه‌برداری مغز ایران
منصور فاتحی مدیر پروژه بایوبانک نقشه‌برداری مغز ایران در این نشست به بیان روند پیشرفت این پروژه پرداخت و از تمامی پژوهشگران این حوزه دعوت کرد تا در خصوص تکمیل دیتای این بایوبانک مشارکت کنند.
وی همچنین درباره بایوبانک بیان کرد: بایوبانک به یک مجموعه سیستماتیک از نمونه‌ها و داده‌های زیستی گفته می‌شود که به منظور دسترسی و بهره‌برداری مجدد در امور پژوهشی تشکیل می‌شود، به‌گونه‌ای که نه‌تنها خود نمونه‌ها بلکه داده‌ها و نشانه‌های استخراج‌شده از آن‌ها نیز بایگانی می‌شود تا بتوان از زوایای مختلف جستجو و بازیابی را انجام داد.
وی گفت: این پروژه دارای سه مرحله است، نخستین مرحله به بایوبانک 'تصویربرداری' مغز اختصاص دارد، دراین مرحله تعداد نمونه‌ها به 10هزارمورد افزایش می یابد و مجموعه داده‌های بالینی نیز به بایوبانک اضافه می شود، این سیستم برای دسترسی از راه دور محققان به نمونه‌های خود، آنلاین است، در مرحله نهایی سیگنال‌های مختلف به همراه گزارش‌های ساختاریافته آن‌ها شامل می شود.
بر اساس این گزارش، آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز با شعار 'توسعه همگرا در دانش و فناوری نقشه برداری مغ' و با هدف رشد و توسعه دانش و فناوری نقشه برداری مغز درمرداد ماه سال 1395با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد، این مرکز به مجهزترین دستگاه‌های این حوزه مجهز شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا