پیشگیری از 230 هزار مورد ابتلا به ملانوم در عرض 10 سال با مراقبت از پوست

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی لایوساینس، ملانوم کشنده ترین نوع سرطان پوست است و بیشتر موارد ابتلا به این بیماری بر اثر قرار گرفتن بسیار زیاد در معرض اشعه های فرابنفش نور خورشید و سایر منابع ایجاد می شود.

اشعه های فرابنفش به دی.ان.ای سلول های پوستی آسیب می زند و آنها را سرطانی می کند.

سالانه بیش از 9 هزار نفر در آمریکا بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست می دهند. 

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا در گزارش جدیدی اعلام کرد: میزان موارد ابتلا به ملانوم در آمریکا در سه دهه گذشته دو برابر شده است و شمار موارد ابتلا در صورتی که تلاش های بیشتری برای پیشگیری از این بیماری صورت نگیرد، همچنان افزایش خواهد یافت.

در این گزارش آمده است که افزایش آگاهی در مورد سرطان پوست و تشخیص زودهنگام این بیماری، در این افزایش نقش داشته است اما با محافظت از پوست در برابر نور خورشید اغلب می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

محققان در این گزارش برآورد کرده اند که در واقع، اگر جوامع، سیاست گذاران، کارفرمایان، مدارس و دیگر سازمان های جامعه اقدامات بیشتری برای جلوگیری از سرطان پوست انجام دهند، می توان هر سال از ابتلای 21 هزار مورد جدید به ملانوم جلوگیری کرد که به این ترتیب از سال 2020 تا 2030 در مجموع از ابتلای 230 هزار مورد به ملانوم در عرض یک دهه جلوگیری می شود.

این گزارش می افزاید: مردم هم می توانند برای کاهش خطر ابتلا به این سرطان پوست گام بردارند و در این راستا کارمندان، پزشکان، پرسنل مدارس، پارک ها و سایر سازمان ها نیز می توانند در ترویج ایمنی از نور خورشید نقش ایفا کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا اعلام کرد: برای پیشگیری از ابتلای موارد بیشتر به ملانوم، جوامع می توانند اقداماتی از قبیل افزایش ایجاد سایبان ها در مناطق عمومی برای مثال در زمین های بازی و استخرهای عمومی، ترویج ایمنی از نور خورشید در مناطق تفریحی و ممنوعیت استفاده از وسایل برنز کننده، انجام دهند.

کارمندان و مسئولان مدارس نیز می تواند به مردم در مورد محافظت از خود در برابر نور خورشید، برنامه ریزی کارهای خارج از خانه برای ساعت زمانی که اشعه های نور خورشید زیاد نیست (مانند قبل یا بعد از ظهر) و گذاشتن کلاه در خارج از خانه آموزش دهند.

مردم نیز می توانند با استفاده از کرم های ضد آفتاب با اس.پی.اف 15 یا بیشتر، گذاشتن کلاه، عینک آفتابی و پوشیدن لباس هایی که از بدن در برابر قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت کند و نیز استفاده از سایبان ها در زمانی که در خارج از خانه بسر می برند، از خود در برابر تابش اشعه خورشید محافظت کنند.

در سال های اخیر میزان موارد جدید ابتلا به این سرطان کشنده پوست از 11.2 مورد در هر 100 هزار نفر در سال 1982 به 22.7 مورد در هر 100 هزار نفر در سال 2011 افزایش یافته است.

در مجموع بیش از 65 هزار مورد ملانوم در سال 2011 در آمریکا تشخیص داده شد.

در صورتی که تلاش های بیشتری برای پیشگیری از این بیماری صورت نگیرد محققان تخمین می زنند که 112 هزار مورد جدید ابتلا به ملانوم در سال 2030 تشخیص داده شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا