مغز انسان رنگ ها را به یاد نمی آورد!

اگر وسیله ای را خریداری می کنید و به منزل می آورید بعد متوجه می شوید که رنگ دلخواهتان را انتخاب نکرده اید این اشتباه را به حساب درگیری های ذهنی نگذارید. طبق تحقیقاتی که به تازگی انجام شده در حالی که ذهن انسان می تواند میلیون ها رنگ را تشخیص دهد در به یاد آوردن نمونه این رنگ ها با سختی مواجه است. برای مثال بیشتر افراد می توانند به راحتی فرق میان رنگ آبی لاجوردی و آّبی تیره را تشخیص دهند اما وقتی زمان به یاد آوردن این رنگ ها فرا می رسد تقریبا همه افراد این دو رنگ را رنگ آبی خطاب می کنند. این تمایل برای تجمیع و یکی دانستن رنگ هایی که متعلق به یک دسته هستند اما ظاهری متفاوت دارند می تواند نشان دهنده علت عدم توانایی افراد در به یاد آوردن سایه ها و جزئیات رنگ ها باشد.

به گفته فلامبام ،متخصص روانشناسی از دانشگاه جان هاپکینز در ایالت بالتیمور، بسیاری از فرهنگ ها لغات مخصوصی برای نام گذاری رنگ های گوناگون دارند اما همواره بحث و جدل پیرامون درکی که افراد از این رنگ ها می کنند و نامی که این رنگ ها دارند وجود داشته است.

در این تحقیق فلامبام و همکارانش روی چهار گروه از افراد , چهار نوع آزمایش مختلف انجام دادند , در آزمایش اول از افراد خواستند تا به مجموعه ای از 180 رنگ متفاوت نگاه کرده و سپس در مرحله بعدی هر کدام از این گروه ها را نام گذاری کنند. به گفته محققان  این آزمایش با هدف یافتن مرز میان رنگ ها انجام شد.در آزمایش دوم محققان به افراد دیگر همان رنگ ها را نشان دادند اما این بار  در مرحله بعدی از آن ها خواستند تا نمونه ای مناسب از این رنگ ها را به آن ها نشان دهند. در آزمایش سوم محققان به شرکت کنندگان مربع های رنگ شده ای نشان دادند و از آن ها خواستند تا رنگی که بیشترین شباهت با آن مربع ها را دارد از میان رنگ های موجود در مجموعه رنگ ها نشان دهند. در آزمایش چهارم گروه دیگری از شرکت کنندگان مراحل آزمایش پیشین را پشت سر گذاشتند اما این بار وقفه ای 90 میلی ثانیه ای بین نشان دادن رنگ ها به شرکت کنندگان و انتخاب کردن رنگ از مجموعه مورد نظر ایجاد شد.

نتایج آزمایش های انجام شده نشان داد که اولا یکی از عوامل موثر در تشخیص و به یاد آوردن رنگ ها گروهی است که آزمایش روی آن ها  انجام می گیرد پس این ویژگی ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. شرکت کنندگانی که از آن ها خواسته شده بود رنگ ها را بعد از مشاهده نام ببرند به طور عمده به پنج رنگ آبی , زرد , صورتی , بنفش و سبز اشاره نمودند اما رنگ هایی که ایجاد ابهام می کردند با رنگ های سبز و آبی نام گذاری شدند که به گفته فلامبام این نام گذاری ها که به روش فازی انجام شده بود دقیقا محل مرزی نام گذاری و خطاب رنگ ها را مشخص می کند , بعلاوه اینکه شرکت کنندگان اغلب رنگ های یکسانی را برای بهترین نمونه از رنگ های مشاهده شده انتخاب می کردند. اما از نظر دانشمندان نکته جالب ،چگونگی یادآوری رنگ های دیده شده توسط افراد بود. محققان انتظار داشتند تا پاسخ های شرکت کنندگان از رنگ های دیده شده تشکیل یک منحنی زنگوله ای حول پاسخ صحیح دهد. اما توزیع پاسخ ها بر خلاف تصور محققان حول بهترین نمونه از رنگی که آن ها مشاهده کرده بودند شکل گرفت.

نتایج نشان می دهد که مغز انسان رنگ ها را در گروه های مجزا همانند رنگ های متصل بهم به یاد می آورد و از این تصاویر ایجاد شده برای به یاد آوردن رنگ مشاهده شده استفاده می نماید. به طور کلی انسان ها اغلب چیز های گوناگون را به آن صورتی که خود تصور می کنند به یاد می آورند و در بیشتر مواقع چیزی که ما تصور می کنیم با آن چه واقعا وجود دارد متفاوت است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا