ضرورت بازسازی و ترمیم محیط زیست

دکتر کیت هوبارد (Kate Hubbard) متخصص اقیانوس شناسی زیستی از دانشگاه واشنگتن (University of Washington) بوده و از علاقمندان تحقیق در رابطه با رشد بی رویه جلبک های مضر و اثر متقابل آنها بر محیط زیست است .

از تجربه های خود در رشته تحصیلی خود بگویید .

من نزدیک به پانزده سال پیش به عنوان کارآموز در مقطع کارشناسی در آزمایشگاه Mote Marine ، اولین کار خود را بر روی جلبک های مضر آغاز کردم . در پژوهش دوره های دکترا و فوق دکترا ، به درک چگونگی عوامل ژنتیکی ، محیطی و فیزیکی بیرون از تغییرات تجمع پلانگتون ها خارج زمان و مکان متمرکز شدم . از طریق این کار من به ایجاد و استفاده ابزار ژنتیکی برای شناسایی سریع گونه های سمی به ویژه آن هایی که به سختی می توان با میکروسکوپ شناسایی کرد ، پرداختم .

آیا در حال حاضر روی پروژه خاصی کار می کنید ؟

فلوریدا دارای بیش از پنجاه گونه جلبک مضر است و گروه آزمایشگاهی من بر روی ادغام روش های میکروسکوپی و شناسایی ژنتیکی کار می کنند و به روش شناسایی معمول گونه های شکوفا کمک می کنند . ما از این روش ها برای درک بهتر این مساله که چه زمانی و چرا تجمع جلبک ها در اکوسیستم دریایی و استیوری  estuary ( بخشی نیمه محصور از رودخانه که با آب دریا تداخل پیدا می کند ) استفاده می کنیم و مطالعات و بررسی های خود را بر روی مناطق مختلف ایالت ها در سراسر کشور امریکا  از جمله خلیج کوچک فلوریدا (Florida Bay) ، خلیج کوچک سنت جو (Saint Joe Bay) و تالاب رودخانه ایندین (Indian River Lagoon) متمرکز می سازیم .

چگونه این اطلاعات مفید واقع می شود ؟

بسیاری از گونه های سمی که از نظر ریخت شناسی (مورفولوژی) به گونه های غیر سمی شباهت دارند ، را می توان با استفاده از ، ابزار ژنتیکی ( روشی که ما به کار می بریم ) از هم متمایز ساخت در صورتی این گونه ها با استفاده از میکروسکوپ نوری قابل تشخیص نیستند . در طول شکوفایی و گسترش جلبک ها گاهی اوقات برای تشخیص یک گونه  نیاز به استفاده از خصوصیات ژنتیکی است تا بتوان از مدیریت عملکرد آن ها آگاه شد . علاوه بر این ما در تلاش هستیم که چندین روش ژنتیکی را با هم منطبق سازیم به طوری که بتوانند برای پلتفروم های نمونه های موجود در آن حیطه به منظور افزایش تشخیص اولیه  از راه دور از گونه های شناخته شده سمی همانند Karenia brevis با هم ترکیب شوند .

برنامه روزانه کاری شما چیست؟

من واقعا روزانه یک برنامه خاصی ندارم که از آن پیروی کنم . من زمانم را در کار جلبک های مضر و اثر آن بر اکوسیستم ، فعالیت در آزمایشگاه ژنتیک ، کار بر فعالیت های میکروسوپی ، جلسات و کار در دفترم صرف می کنم .

بزرگترین دستاورد حرفه ای شما چیست؟

من فرصت های کاری با دانشمندان با تجربه تر و بالاتر از خود داشته ام . به نظرم از جمله دستاوردهای مهم من همکاری با این دانشمندان بوده که در حرفه خود پیشرفت خوبی داشته اند. فعالیت در زمینه علایق پژوهشی شخصی و شکل دادن به این ایده ها و ایفای نقش در فرآیند عملی کردن این پژوهش ها احساس بسیار خوبی ایجاد می کند .

بزرگترین چالش های شما در زندگی چه هستند ؟

به نظرم ما برخی از محرک های عمده شکوفه های فیتوپلانکتون (phytoplankton blooms) را شناسایی کرده ایم اما کارهای اخیر با استفاده از روش های proteomic و metagenomic تعاملات متنوع بین سلول های جلبک تک (برخی از مثبت ، برخی از منفی )  و تعاملات میان جلبک ها و باکتری و یا ویروس ها را آشکار کرده است . این روابط نشان می دهد که ما باید یک راه طولانی برای به درک کامل از عوامل متعدد در ایجاد شکل اینگونه شکوفه ها در محیط زیست داریم که هم هیجان انگیز و هم دلهره آور است .

چه چیزی را در زندگی حرفه ای خود بیشتر دوست دارید؟

یکی از بهترین بخش های شغل و فعالیت من این بوده که هر روز آن با دیگری متفاوت است . من در کارم با افراد مختلفی از جمله دانشمندان ، مدیران و شهروندان ، در جهت بهبود جمعی توانایی مان برای پاسخ به شکوفایی و رشد جلبک ها که دارای پتانسیل تاثیر منفی در محیط زیست و سلامت انسان بوده ، سروکار دارم . همچنین من کار در دریا را بسیار دوست دارم و احساس می کنم که این زمان برای توسعه فرضیه های جدید در مورد ارتباط بین زیست شناسی و محیط زیست مهم است .

آیا این زمینه کاری که در حال حاضر در آن فعالیت دارید ، از ابتدا مورد علاقه اتان بوده است؟

من همیشه می دانستم که در زمینه زیست شناسی فعالیت خواهم کرد اما در حال حاضر  در زمینه زیست شناسی به همراه محیط زیست کار می کنم . در دانشگاه مشاورم به من پیشنهاد داد که اقیانوس شناسی ممکن است یک راه بسیار خوبی برای انجام این کار باشد .

شما علاقمند بودید به کدام فعالیت که مرتبط با فعالیت های علمی نباشد ، می پرداختید؟

احتملا من یک کشاورز می شدم و یا سازنده قایق ، یا هر دو  .

برای کسانی که به زمینه کاری شما علاقمند هستند چه توصیه ای دارید؟

من توصیه می کنم در زمینه ای کار کنند که برایشان شور و هیجان داشته باشد ، با افرادی کار کنند که اشتیاق را به اشتراک بگذارند و احترام را در روش های کاری خود در نظر بگیرند .

در وقت آزاد خود علاقه مند هستید به چه کارهایی بپردازید؟

آشپزی، بازی در اقیانوس و کتاب خواندن .