رباتی که راه می رود و پرواز می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، محققان دانشگاه "نورت ایسترن"(Northeastern) به رهبری یک محقق ایرانی به تازگی رباتی ساخته‌اند که می‌تواند هم روی دو پای خود راه برود و هم در فواصل کوتاه به پرواز درآید و موانع پیش رو را کنار بگذارد.

این محققان آمریکایی ربات ساخته شده را "لئوناردو"(LEONARDO) نامیده‌اند.لئوناردو "۰.۸" متر قد دارد و پاهایی مانند مرغ دارد و مانند آن راه می‌رود. بدن لئو دو تکه بوده و دو پا بودنش به این ربات این امکان را می‌دهد که از نظر استحکام و قدرت تعادل خوبی داشته باشد. همچنین در عین حال سبک نیز باشد.این ربات بیشتر از جنس فیبرکربن ساخته شده و تنها ۲ کیلو ۷۰۰ گرم وزن دارد.

در دو طرف بدن لئو قطعاتی وجود دارد که به اندازه‌ای قوی هستند تا لئو بتواند پرواز کند.این در حالی است که قابلیت پروازی آن مانند پهپادهای معمول نیست زیرا هدف از ساخت لئو نیز عملکرد آن به عنوان یک پهپاد نبوده است.

این قطعات فقط برای این روی بدنه لئو تعبیه شده‌اند که لئو بتواند پس از پرواز به مدت بیشتری در هوا بماند.

بنابراین لئو می‌تواند به راحتی از موانع بپرد و به سلامت از سمتی به سمتی دیگر فرود آید.

"علیرضا رمضانی" مهندس برق و کامپیوتر دانشگاه "نورت ایسترن" که رهبری این پروژه تحقیقاتی را به عهده گرفته است اظهار کرد، ایده ساخت لئو این بود که رباتی ساخته شود که می‌تواند پاهای خود را به نحوی به حرکت درآورد که توانایی پرش خود را افزایش دهد.

 لئو اولین رباتی نیست که می‌تواند هم راه برود و هم پرواز کند. ولی قطعا می‌توان گفت که کارآمدترین آن‌ها است.

البته تنها روزهای ابتدایی ساخت این ربات است و محققان آن معتقدند لئو می‌تواند در آینده برای اکتشفات گوناگون مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال در سیارات دیگر به کار اکتشاف بپردازد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا