نمی توانیم زندگی مردم را از تحولات فناوری و ارتباطی جدا کنیم

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز دوشنبه در نشست وزیر ، معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: ما فکر می کنیم یک اختیاراتی از آسمان داریم که می توانیم بر زمینیان هر فرمانی را صادر کنیم، چنین موردی وجود ندارد.

وی با تاکید بر این که مبارزه با خواست عموم مردم، شرعی و قانونی نیست، افزود: فناوری های نوین منافع زیاد و خطرات محدودی دارد و ما نمی توانیم زندگی مردم را از تحولات فناوری و ارتباطی جدا کنیم.
رییس دولت دوازدهم ارتباطات و فناوری اطلاعات را نماد تحول جوامع در حوزه تکنولوژی دانست و تصریح کرد: مقاومت در برابر فناوری ها و تحولات نوین، رویکردی قدیمی است.
روحانی ادامه داد: شناخت درست و فرهنگ سازی، تنها راه مدیریت و پیشگیری از مشکلات فناوری است.
وی همچنین به نقش فناوری در پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: این فناوری ارتباط بود که توانست پیام انقلاب را خیلی راحت‌تر و سریع‌تر به مردم برساند.

باید از ابزارهای رسانه ای درست استفاده کنیم
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که یک عده از فضای مجازی گاهی افراطی و تفریطی استفاده می کنند، گفت: یک عده نیز فکر می کنند در این فضا باید هر کاری، هر شایعه و دروغی و تهمتی را برای منافع شخصی، گروهی و حزبی خود انجام بدهند.
روحانی به استفاده از لحن های نامناسب در فضای مجازی اشاره و خاطرنشان کرد: در برخی مقالات خوانده ام که « لحن ما ایرانی ها نسبت به یکدیگر در فضای مجازی نامناسب تر از کشورهای پیشرفته است»، اگر این مطلب صحیح باشد خیلی معنای بدی دارد، چرا باید ما با لحن بد با یکدیگر سخن بگوییم.
وی با تاکید بر مراعات تعهدات اخلاقی و اسلامی و انسانی در فضای ارتباطی یادآور شد: باید از ابزارها درست استفاده کنیم؛ این ابزار برای کسانی که تازه به این ابزار دست می یابند می تواند خطرناک باشد تا زمانی که به آنها عادت کنند.
رییس جمهوری ادامه داد: وقتی استفاده از این ابزار مانند تلویزیون برای افراد عادی شود، فقط برنامه های لازم و مورد علاقه را انتخاب و استفاده می کند.

 در جهان شبکه ای، درخت ممنوعه نسازیم
روحانی همچنین با بیان این که افراط و تفریط برای استفاده ابزاری از فضای مجازی، آن را به تهدید تبدیل می کند، گفت: چرا تلفن همراه را از همان روز اول که دست افراد می دهند درخت ممنوعه و محدودیت و ممنوعیت ایجاد می کنند، جوان کنجکاو می شود که چه چیزی در این برنامه وجود دارد که نباید ببینیم؛ در جهان شبکه ای، درخت ممنوعه نسازیم، بلکه باید فرهنگ سازی کنیم.
وی تصریح کرد: در بعضی اقدامات ناموفق بودیم چرا که فکر می کردیم این ابزارهای ارتباطی تحت فرمان ما است که دستور بدهیم فیلتر شود، پس از فیلتر شدن با فیلتر شکن چه کار باید بکنیم؟ نتیجه این اقدامات چه شد؟ همه ضرر می کنیم، اول هم جوانان و نوجوانان بیش از همه از اثرات منفی فیلترینگ آسیب می بینند.
رییس جمهوری اظهارداشت: با یک تدبیر نادرست و اشتباه چهارچوب ها شکست و فکر کردیم اگر یک نفر روی یک کاغذی بنویسد، تحت هر عنوانی یا قوه ای دستور فیلترینگ را ابلاغ کند و مخابرات و دستگاه ها از ترس خود آن را اجرا کنند، همه چیز درست می شود؛ برای ما روشن شده است که راه حل، این نیست.
روحانی تصریح کرد: نه افراط گری در این فضا که بر ضد آبروی مردم استفاده می کنند و حرف های غیر واقعی می زنند و نه مسدود کردن آن، راه حل برای مدیریت فضای مجازی نیست.
وی تاکید کرد: نه مسدود کردن و نه رها کردن این فضا ما را به مقصد نمی رساند؛ باید سواد رسانه ای جامعه، نوجوانان و جوانان خود را باید افزایش دهیم.
رییس جمهوری افزود: در دوران ابتدایی باید به دانش آموزان آموزش دهیم که چگونه از ابزار رسانه و فضای مجازی استفاده شود، پدران و معلمان هم بدانند چگونه با فرزندان و دانش آموزان و با یکدیگر گفت و گو کنند.
روحانی ادامه داد: استفاده از تلفن همراه در ایران به اندازه کشورهای خارجی نیست؛ زیرا در ایران رسانه آزاد نداریم و فقط رسانه و رادیو تلویزیون دولتی داریم، همه چیز در فضای مجازی متراکم شده است.

 فضای مجازی هم دچار تورم است
رییس جمهوری اضافه کرد : اگر ما 500 رسانه داشتیم تا این اندازه در فضای مجازی تورم ایجاد نمی شد؛ تورم که در جنس و مواد غذایی نیست، فضای مجازی هم دچار تورم است ؛ همه چیز را می خواهند در این فضا بگویند چون رسانه دیگری ندارد.
وی تاکید کرد: اگر جناح ها و جریان های کشور هر کدام یک رادیو و رسانه داشتند و نیمی از حرف های خود را به صورت رسمی و با شناسنامه در رسانه های خود می زدند؛ معلوم بود چه کسی چه چیر می گوید و طرفدار کدام جریان و حزب است.
وی بیان کرد: برخی اوقات معلوم نیست حرف هایی که در فضای مجازی عنوان می شود را چه کسی و از کجا می گوید؛ این مسایل باید اصلاح بشود.
رییس جمهوری به برخی از قوانین و مقررات در حوزه ارتباطات و رسانه اشاره کرد و افزود: انحصار در هیچ پدیده ای، چه در رسانه و چه در فناوری، مفید نخواهد بود و جواب نمی دهد.
روحانی تصریح کرد: اگر در تلفن همراه و مخابرات و اپراتورهای انحصار ایجاد شود و فقط یک اپراتور وجود داشته باشد، حتما در آن فساد، گرفتاری و کیفیت پایین خدمات ایجاد می شود؛ باید بدون انحصار اپراتورهای مختلف به میدان بیایند و البته بر روی آنها نظارت شود و به آنها تاکید شود که حریم خصوصی را نیز مراعات کنند.

بدون اجازه افراد نباید پیامک تبلیغاتی ارسال کنیم
رییس شورای عالی امنیت ملی به ارسال پیام های تبلیغاتی اشاره کرد و گفت: کجای دنیا این همه پیام های تبلیغی برای مردم ارسال می شود؟، کجای دنیا چنین موردی سراغ داریم؟ چرا وقت مردم را تلف می کنید؟ مردم روزی بیش از 20 بار تلفن همراه خود را به دلیل ارسال و دریافت تبلیغ به دست می گیرند. چه حقی داریم که وقت مردم را تلف و با اعصاب مردم بازی کنیم؟ وزارت ارتباطات باید جلوی این کار را بگیرد.
روحانی تاکید کرد: هر فردی تمایلی به دریافت تبلیغ دارد باید خود اعلام کند ؛ اگر فردی تمایلی به دریافت تبلیغ ندارد، حق نداریم برای او تبلیغات ارسال کنیم.
وی افزود: تبلیغ کنندگان ابتدا شماره رُندی برای کار خود در نظر می گیرند و زمانی که با اعتراض روبه رو می شوند، این شماره رُند را با شماره معمولی تعویض می کنند و با شماره جدید پیام تبلیغی ارسال می کنند و این روند همواره ادامه می یابد؛ نباید اجازه دهیم از این موضوع سوء استفاده شود.

دولت اجازه نمی دهد وقت و عمر مردم تلف شود
رییس جمهوری همچنین گفت: اطلاع داریم که عایدی مالی حاصل از این تبلیغات زیاد و گذشتن از آن سخت است اما دولت و همچنین وزارت ارتباطات نباید اجازه دهند وقت و عمر مردم تلف شود.
روحانی خاطرنشان کرد: در اروپا برای تلفن های همراه مردم به صورت مداوم پیام ارسال نمی شود؛ ممکن است شخصی منتظر یک تماس فوری باشد و با این پیام های تبلیغاتی اعصاب او آسیب دیده و وقت او تلف شود.
وی اتلاف وقت و آزار مردم را حرام شرعی دانست و افزود:نباید به بهانه پول درآوردن مردم را اذیت کرد.

فناوری اطلاعات پایه اصلی برای اقتصاد است
رییس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: استفاده درست و صحیح از ابزار رسانه و تلفن همراه مهم است.؛ در شرایط امروز جامعه ما IT و ICT بسیار مهم است و بخش بزرگی از اقتصاد ما به این فناوری وابسته و این فناوری یک پایه اصلی برای اقتصاد ما است.
روحانی تصریح کرد: فضای مجازی و قدرت سایبری توانمند ساز و متکی به زیربنا و زیرساخت برای تمام حرکت های اقتصادی، علمی، فرهنگی و تحقیقاتی است.
وی با بیان این که فضای مجازی ابزاری برای گسترش عدالت هم است، خاطرنشان کرد: امروزه با رساندن اینترنت به روستاها و شهرهای کوچک، مردم این روستاها و شهرها از همان مزایایی که مردم شهرهای بزرگ برخوردار هستند ، استفاده می کنند.

اینترنت رسانی به روستاها به 66درصد رسیده است
رییس جمهوری توضیح داد: آمار اینترنت رسانی به روستاها در دولت های یازدهم و دوازدهم به 66 درصد رسیده است و باید در این مسیر پیش برویم و مانند برق رسانی به نقطه ای برسیم که در حال حاضر هیچ روستایی که 10 خانوار دارد ، بدون برق نیست.
روحانی بیان کرد: تقریبا به نقطه ای رسیده ایم که روستاهای دارای 20 خانوار، سیستم گاز رسانی دارند که این ارقام بزرگی است.
وی به ساخت چندین هزار کیلومتر لوله گاز در کشور اشاره کرد و ادامه داد: شاید گازرسانی در هیچ کجای دنیا به ایران نرسد و این کشور در این زمینه جز کشورهای اول جهان است.
رییس جمهوری گفت: در گزارش وزیر نفت آمده بود طول لوله های اصلی شبکه گاز و لوله هایی که به خانه های ایرانیان رفته است به اندازه 10 دور به دور کره زمین است که این کار بزرگ و عظیمی است.
روحانی بیان کرد: اکنون روستاها در رفاه هستند، کمتر بیمار می شوند چون با گاز سوخت سالم تری در اختیار دارند؛ همانطور که به روستاها خدمات بهداشتی و آموزشی می رسانیم از لحاظ استفاده از فضای مجازی هم باید مردم بتوانند از این فضا به خوبی استفاده کنند.
رییس جمهوری تصریح کرد: اکنون از فضای مجازی و بستر اینترنت در بسیاری از روستاها هم برای رفاه و ارتباطات و هم برای اشتغال روستاییان استفاده می شود.

 فضای مجازی برای شفافیت و مبارزه با فساد اثربخش است
روحانی در ادامه سخنان خود به مزایای فضای مجازی اشاره و تصریح کرد: فضای مجازی در وهله اول زیربنای بسیاری از حرکت های اقتصادی، توسعه ای و توانمند ساز است و در وهله دوم در سراسر کشور عدالت اجتماعی و اقتصادی به وجود می آورد و اثر سوم این فضا شفافیت و مبارزه با فساد است.
وی درمورد جلسه مشترک دولت و استانداران در هفته گذشته اظهارداشت: بعضی از کسانی که در بانک مرکزی ثبت سفارش کرده و ارز دریافت می گیرند، از این پول سوءاستفاده می کنند، برخی از این افراد برای کاغذ ارز 4200 تومانی دریافت کرده تا کاغذ وارد کنند و در اختیار مطبوعات قرار دهند، اما کاغذ وارد شده را انبار کرده و به تدریج در بازار آزاد پخش کرده است.
رییس جمهوری در ادامه با طرح این پرسش که چگونه می توان با این رانت و فساد مبارزه کرد، تصریح کرد: یکی از راه های موثر شفافیت است. اگر من نوعی ثبت سفارش می کنم در همان لحظه باید همه ثبت سفارش را ببیند، همه بدانند من از بانک مرکزی پول دریافت کرده ام؛ همه بدانند جنس من در کدام کشتی حمل می شود و چه زمانی وارد گمرک و انبار می شود؛اگر اطلاعات شفاف در اختیار مردم قرار دهیم، رانت و فساد کاهش خواهد یافت.
وی گفت: شفافیت یکی از بزرگ ترین شعارها و کارهایی است که دولت دنبال کرده و لایحه آن در دستور کار دولت است که پس از بررسی به مجلس ارسال می شود، شفافیت، مبارزه با فساد، دولت الکترونیک برای دولت بسیار اهمیت دارد.

وزارت ارتباطات راه طولانی طی کرده است
رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت وزارت ارتباطات تاکید کرد و گفت: از تغییر نام وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیداست که یک راه طولانی را به دلیل تحولاتی که در تکنولوژی به وجودآمده، طی کرده است.
روحانی با بیان این که این وزارتخانه ابتدا فقط در حوزه پست فعال بود، افزود: این کار در آن زمان موثر بود و به وسیله پیک و نامه رسان نامه یا محموله های کوچک جابجا می شد؛ البته آن هم ارتباطات بود منتها در یک صورت یک سنتی و ساده.
وی به پیدایش تلگراف اشاره و خاطرنشان کرد: وسیله ای که با سیم و از طریق مورس بود و با مورس مختلف طرف مقابل کلمات مختلف را می گرفت و تبدیل به متن تلگراف می‌شد.
رییس قوه مجریه همچنین گفت: پس از تلگراف تلفن به میدان آمد که تحول بسیار بزرگ را ایجاد کرد که انسان بتواند با افراد دیگر، با صوت و صدای خود و بدون تاخیر پیام را مستقیم منتقل کند که یک تحول بسیار بزرگ بود و در راستای ارتباطات مردم با مردم بود.
وی اضافه کرد: در راستای ارتباطات حکومت ها با مردم رادیو به میدان آمد؛ یعنی وسیله‌ای که بتواند صوت را از طریق امواج منتقل کند تا مردم بتوانند آن را استماع کنند.
رییس جمهوری ادامه داد: شاید در زمان پست، تلگراف و تلفن حکومت ها خیلی احساس دردسر نکردند اما وقتی رادیو به میان آمد احساس درد سر شروع شد به دلیل این که مردم می توانستند پیام های مختلف از کشورهای مختلف با تفکرات مختلف را بگیرند.
روحانی تاکید کرد: ظاهرا اولین کسی که رادیو را در ایران ممنوع کرد و مجوز برای افراد خاص می‌داد پهلوی اول بود؛ پهلوی اول وقتی شنید که به وسیله رادیو ممکن است کشورهای دیگر صحبت هایی علیه وی بکنند رادیو را ممنوع کرد.
وی با بیان این که اولین فیلترینگ از اینجا شروع شد، اضافه کرد: رادیو ممنوع می‌شود و به افراد خاصی برای داشتن رادیو مجوز می‌دهند و این روند ادامه پیدا کرد تا به تلویزیون، نوارهای ضبط صوت و انواع وسایل دیگر رسید که ما در انقلاب اسلامی هم از این ابزار استفاده کردیم.
رئیس جمهوری گفت: به تازگی در زمینه ارتباطات و تلاقی ارتباطات و داده ها مصوباتی داشته ایم که امیدوارم این مصوبه در شورای عالی فضای مجازی اجرا شود.

شهروندان باید با یک کارت زندگی کنیم
وی با اشاره به این که هر فردی کاری دارد یک کیف کپی از شناسنامه، کارت ملی و… همراه خود می برد حتی از کارت هوشمند هم کپی می گیرند، اظهار داشت: قرار شد هر شخص فقط یک کارت داشته باشد که اوراق شناسایی؛ اثر انگشت، مشخصات، آدرس، حساب بانکی و کارت سوخت او در آن کارت باشد .باید با یک کارت زندگی کنیم.
روحانی ادامه داد: سی سال پیش، وقتی شاهراه اطلاعاتی مالزی را دیدم زمانی که برگشتم «نصرالله جهانگرد» وزیر وقت ارتباطات را در مجمع تشخیص فراخواندم؛ او می گفت تمام زندگی مردم با یک کارت انجام می شود و مردم در بهداشت، مدرسه، بانک و مترو با این کارت کار می کنند آنهم در کشور در حال توسعه این کار انجام می شد.
وی اظهارداشت: در آن گزارش به من گفتند در سال 2020 میلادی درآمد شبکه اطلاعاتی آنها 20 میلیارد دلار است؛ شاید تاکنون به این رقم رسیده باشند. آنها می گفتند نخستین درآمد ما فناوری اطلاعات و پس از آن کشاورزی و صنعت است که این موضوع 30 سال پیش برای من عجیب بود؛می پرسیدم این درآمد در فناوری اطلاعات از کجا بدست می آید.
رییس جمهوری ادامه داد: اگر فردی در اروپا بخواهد ملکی بخرد یا مجوزی برای سرمایه گذاری بگیرد چقدر طول می کشد؟ پاسخ می دادند «حداکثر 48 ساعت زمان می برد و معمولا در 24 ساعت همه مجوزها را صادر می کنیم.»
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: با فناوری اطلاعات هر شخص در 48 ساعت می تواند سرمایه گذاری کند، زمین بخرد، پول واریز کند، به نامش سند زده شود، به کارخانه سفارش دهد، با شرکتی قرارداد ببندد و آن قرار داد اجرا شود. این کاری است که 30 سال پیش انجام می گرفت و با آن گزارشی که آن سال در کوالالامپور دیدم فکر کنم امروز 10 سال با 30 قبل آنها فاصله داشته باشیم.

فرزندان گاهی از ما باسوادتر هستند
وی با تاکید بر اینکه باید کار و حرکت بزرگی در کشور انجام دهیم، افزود: البته در آنجا (مالزی) فیلترینگ و دردسرهای که دارید، نبود و همه با هم هماهنگ پیش می رفتند. معنی این جمله این نیست که این فضا را بدون حساب و کتاب نظارت نکنیم. هم باید نظارت کنیم و هم به افراد یاد دهیم که امروزه سواد در دنیا تنها خواندن و نوشتن نیست، بلکه استفاده از این فضا و اینترنت را هم شامل می شود. بدون استفاده از اینترنت چقدر می توانید بخوانید یا بنویسید؟ با این وسیله به سادگی به اطلاعات و دانش دسترسی خواهید داشت.
روحانی تصریح کرد: هم اکنون فرزندان گاهی اوقات از ما باسوادتر هستند و تا چیزی می گوییم آنها اصلاحش می کنند. بچه ها اطلاعات ما را کنترل می کنند. منبع اطلاعات (موبایل) در جیب آنهاست با موبایل به سادگی با همه دنیا در تماس است. نوجوانان و جوانان گاهی از ما جلو می افتند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه معنی سواد امروز متفاوت از گذشته است، گفت: مسئولیت سخت و سنگینی دارید و مردم مطالباتی چون دولت الکترونیک دارند؛ چندبار به آقای جهرمی وزیر ارتباطات صحبت کردم و گفتم مساله سلامت اولویت من است تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده این سلامت را درست کنید تا همه این داده ها و اطلاعات بهم وصل شود.
وی توضیح داد: یک فرد باید چندبار عکس و «ام آر آی» یا «سی تی اسکن» تهیه کند ؟ اگر شبکه ها را وصل کنید کسی نمی تواند سوء استفاده و با جان و سلامت مردم بازی کند.
وی ادامه داد: چندبار در سال یک شخص باید آنتی بیوتیک بخورد، مگر بیماری های ما چقدر میکروبی است که این مقدار آنتی بیوتیک می خواهد؟ چه مقدار ویروسی است که این آنتی بیوتیک اثر معکوس دارد؟
رییس جمهوری گفت: برخی از پزشکان همه مقررات را رعایت نمی کنند و در صفحه نسخه هرچقدر جا دارد می نویسند مگر آنکه صفحه جا نداشته باشد. چه مقدار این داور مورد نیاز و چقدر آن زیادی است و چه مقدار دارو در کشور مصرف می کنیم؟

برای حل مشکلات راه حلی جز دولت الکترونیک نمی شناسم
روحانی افزود: راه حل این مشکل دولت الکترونیک است و راه حل دیگری نمی شناسم. اگر بخواهیم کنترل کنیم و فساد را بادقت دربیاریم و پزشک حاذق مسلمان متدین که الحمدالله زیاد داریم برابر آنها تواضع می کنیم و چهار فرد که سالم نیستند برخورد کنیم راه حلش سلامت از طریق الکترونیک است.
وی گفت: با توسعه دولت الکترونیک فردی که به پزشک مراجعه می کند به سادگی مشخص می شود چه زمان و کجا عکس گرفته و چه زمان و کجا و توسط کدام دکتر جراحی شده و چه داروهایی مصرف کرده است.
رئیس جمهوری با بیان اینکه 'ناچاریم تحولی بزرگ در کشور ایجاد کنیم' ، گفت: برای اینکه پهنای باند را افزایش دهیم فشارهای بسیاری بر ما وارد شد؛ دولت برای اینکه مردم به راحتی از این فضا استفاده کنند از آبروی خود سرمایه گذاری کرد.
روحانی بر افزایش تولید محتوا در فضای مجازی تاکید کرد و اظهارداشت: باید آبروی دولت را حفظ کنیم و اجازه ندهیم که نسل جوان ما را فاسد کنند.
وی بر واگذاری کارها به مردم تاکید کرد و افزود: غیر از امور زیر ساختی باید کارها را به مردم واگذار کنیم؛ مردم بسیار بهتر فیلم می سازند، شعر می سرایند و موسیقی تولید می کنند از این رو در فضای مجازی نیز می توانند محصولات تولیدی داشته باشند.

دوره خانه نشینی زنان گذشته است
رئیس جمهوری در رابطه با اشتغالزایی برای جوانان گفت: آمار رسمی بیکاری در کشور یازده و هفت دهم درصد است، در حالی که این آمار در جوانان به 24 درصد می رسد و در جامعه آماری جوانان تحصیل کرده بیشتر می شود.
روحانی افزود: باید برای همه شغل ایجاد کنیم، آن زمان که می گفتیم زنان در خانه باشند گذشته است.
وی به موضوع حجاب اشاره کرد و اظهارداشت: خدا ابتدا به مردها می گوید چشمان خود را محافظت کنید و به نامحرم نگاه نکنید، آن وقت ما زنان را دستگیر می کنیم؛ اساس حجاب برای امنیت و حمایت از زن است، اما ما طوری رفتار کردیم که انگار حجاب چماقی بر سر اوست.
رئیس جمهوری باتاکید بر اشتغالزایی برای زنان گفت: زنان در برخی بخش ها سلامت بهتری نسبت به مردان دارند؛ به گفته برخی از وزیران کهنه کار ما اصلا زنی که فساد مالی داشته باشد در وزارتخانه ها نداشتیم.

 کار مالی را به زنان پاکدست واگذار کنیم
روحانی ادامه داد: کار مالی را به زنانی دهیم که دستشان پاک است، چرا به کسی کار را واگذار کنیم که برای ما مشکل ایجاد کند؛ ممکن است در برخی از بخش ها زنان کار را بهتر از مردان انجام دهند.
وی با تاکید بر اینکه در هر جا مسئولیت را به زنان و جوانان دادیم ضرر نکردیم، گفت: به عنوان مثال ما وزیری جوان را برای وزارت ارتباطات انتخاب کردیم که توانست به خوبی این وزارتخانه را اداره کند.
رئیس جمهوری با تاکید بر ایجاد اشتغال برای جوانان کشور تصریح کرد: شرط اول ما برای آقای جهرمی در زمان واگذاری مسئولیت این بود که زمینه ها و زیرساخت ها را برای ایجاد اشتغال فراهم کند و ایشان نیز وعده داد که سالانه یکصد هزار فرصت شغلی را ایجاد کند.

 ارتباطات راه کم هزینه و درآمدزا برای ایجاد اشتغال
روحانی ارتباطات را یکی از راه های کم هزینه و درآمدزا به منظور ایجاد اشتغال عنوان کرد و گفت: باید بتوانیم با توسعه گردشگری که یکی از بخش های بسیار مهم ما است هم نشاط اجتماعی و هم اشتغال در کشور ایجاد کنیم؛ فناوری اطلاعات می تواند در این زمینه کمک بزرگی به ما بکند، مثلا برای معرفی جاذبه های گردشگری و آثار باستانی کجا هستند می توان از فناوری اطلاعات استفاده کرد
روحانی با انتقاد از برخی نقشه ها راهنمای شهرها برای گردشگردان که فقط یک عکس کنار آن قرار دارد، افزود: باید نرم افزاری داشته باشیم که آثار باستانی ایران را در شهرها و استان های مختلف با نشانی ، فیلم و عکس دقیق به گردشگران و مسافران نشان بدهد و آنها را راهنمایی کرده و بگوید که مثلا نزدیکترین هتل به آنها کجاست یا محل ایستگاه راه آهن یا اتوبوس را به طور دقیق نشان دهد و در آن نرم افزار همه امکانات و اطلاعات، یکجا جمع باشند.
رییس جمهوری بیان کرد: در بعضی از زمینه های علمی فاصله ما با برخی کشورها زیاد است، مثلا در ساخت اتومبیل که البته می توان گفت که فاصله ها را کمتر کرده ایم، و یا برای ساخت هواپیما یا در صنعت فضا که یکی از کارهای بزرگ و مسئولیت های وزارت ارتباطات و فناوری است، با دنیا فاصله داریم.

 کاهش مراجعات مردم به ادارات با توسعه صنعت IT
روحانی ادامه داد: در بخش IT و ICT به نظر می رسد که در حال کمتر کردن این فاصله هستیم؛ امروز خدماتی که به مردم ارائه می شود در بعضی از زمینه ها تقریبا مشابه کشورهای پیشرفته است و البته باید در زمینه دولت الکترنیک بیشتر از این پیش برویم.
روحانی با اشاره به گزارش های آماری گفت: روزانه در کشور 5 میلیون نفر به ادارات برای خدمات مختلف مراجعه می کنند که امیدواریم بتوانیم در دولت الکترونیک این تعداد را به 2 تا 3 میلیون و یا حتی یک روزی به حداقل ممکن برسانیم.
وی گفت: البته به کمک فناوری IT این میزان کمترهم شده است، ولی قبلا که این امکانات به این حد نبوده و افراد مجبور به مراجعه حضوری بودند، این آمار بیشتر بوده است.
رییس جمهوری اضافه کرد: ما هم اکنون جوانان مشتاق و باسوادی و همچنین دانشگاه های بسیار خوبی در این زمینه فناوری اطلاعات داریم که بسیار نیز با انگیزه هستند.
روحانی بیان کرد: ما باید زمینه و امکانات را برای ملت فراهم کنیم تا انشالله به یک رتبه ای که در شان مردم باشد برسیم. ما در خیلی از بخش ها پیشرفت هایی کرده و قدم های خوبی برداشته ایم در علم و فناوری های نو و تکنولوژی های پیشرفته در بعضی از زمینه ها در سطح دنیا حتی به رتبه های تک رقمی مانند جایگاه ششم، هفتم، هشتم رسیده ایم.
رییس جمهوری تصریح کرد: مطمئنا در این فناوری هم ما می توانیم به رتبه بالا برسیم و ملت ما در بسیاری از زمینه ها در این منطقه پیشتاز بوده است.
وی بیان کرد: ملت ما در دموکراسی، تشکیل پارلمان، پای صندوق آرا رفتن، در روزنامه، در آزادی ها و تاسیس دانشگاه ها و دارالفنون ها پیشتاز بوده است.
روحانی اظهار داشت: امروز نه تنها در زمینه فناوری، بلکه در زمینه اجتماعی هم می توانیم پیشتاز باشیم، ما در انتخابات هایی که برگزار می کنیم جز کشورهایی هستیم که در انتخاباتی که هر دو سال یا سالی یکبار برگزار می کنیم تعداد انتخابات بالایی داریم، گاهی یک یا دو انتخابات همزمان داریم که پیشرفت های بسیار خوبی در این زمینه می بینیم.
رییس جمهوری یادآور شد: دانشگاه های ما آزادی های بسیار خوبی در علم و فناوری و تحقیق دارند و انشالله در بقیه زمینه ها نیز باید همین پیشرفت و تعالی را داشته باشیم و شاهد ایرانی آبادتر و سرافرازتر باشیم.

عده‌ای همواره با هر پدیده جدیدی مخالفت و مقابله می‌کنند
رئیس جمهوری در ابتدای این نشست نیز مقاومت در برابر فناوری ها و تحولات نوین، رویکردی قدیمی دانست و افزود: عادت انسان‌ها در استفاده از یک امکان و وسیله گاهی به طور طبیعی تبدیل به حق می‌شود که هر نوع مخالفت با آن اقدامی نادرست از سوی استفاده‌کنندگان به حساب می‌آید .
وی توضیح داد: از سوی دیگر نیز عده‌ای همواره با هر پدیده جدیدی مخالفت و مقابله می‌کنند و این دو خصیصه اجتماعی، عرصه ارتباطات و تجهیزات ارتباطاتی را نیز شامل شده و شاهد هستیم که همچنان عده‌ای با پدیده‌هایی جدید بویژه در زمینه فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی مخالفت می‌کنند.
روحانی تصریح کرد: درست است که هر پدیده جدیدی ممکن است در کنار فواید زیادش خطراتی نیز داشته باشد اما این معقول نیست که در برابر احتمال بروز یک آسیب یا خطر، استفاده از ابزار یا امکانی که فواید زیادی دارد را به طور کلی کنار بگذاریم .
رییس جمهوری بیان کرد: از سوی دیگر اینگونه نیست که همه عالم گوش به فرمان ما باشند تا ببینند که چه زمانی استفاده از یک امکان یا ابزار جدیدی را ممنوع می‌کنیم تا آنها نیز دیگر از آن استفاده نکنند!
وی خاطر نشان کرد: به طور طبیعی مردم استفاده از ابزار و امکانات جدید را بر مبنای نیاز، نوع تفکر و سلیقه خودشان انتخاب می‌کنند و اساساً وقتی امکانات و ابزار جدیدی ایجاد می‌شود، نمی‌شود به مردم گفت که از آن استفاده نکنند بلکه راهکار صحیح، آموزش روش صحیح استفاده از آن امکان و چگونگی راه‌های پرهیز از خطرات آن است.

 فضای مجازی را از زندگی مردم جدا کرد
روحانی گفت: امروز زندگی همه مردم جهان در بستر فضای مجازی شکل و شیوه جدیدی یافته که دائم نیز در حال تغییر و تکامل است؛ تغییر و تحول عرصه فضای مجازی با زندگی مردم عجین شده و دیگر نمی‌شود فضای مجازی را از زندگی مردم جدا کرد. دیگر این امر قابل تحقق نیست که حاکمیت از مردم بخواهد به عنوان مثال موبایل را به خاطر برخی آسیب‌هایش کنار بگذارند.

نمی‌توان با خواست عمومی مردم مبارزه کرد
رییس جمهوری با بیان اینکه مبارزه با خواست عموم مردم، شرعی و قانونی نیست، اضافه کرد: برخی فکر می‌کنند اختیاراتی از آسمان دارند تا بر زمینی‌ها هر فرمانی که می‌خواهند صادر کنند، اما خداوند به پیامبر خاتم (ص) نیز تأکید کرد که تو وکیل مردم نیستی و فقط مأمور ابلاغ پیام هستی و مردم در پذیرش یا رد آن ، مختار هستند. نمی‌توان با خواست عمومی مردم مبارزه کرد و این کار نه شدنی و نه مشروع و قانونی خواهد بود.
رییس جمهوری یادآور شد: خداوند در قرآن به پیغمبر (ص) می گوید که « تو وکیل مردم نیستی ، تو چکار به کار مردم داری، تو فقط باید پیام را به مردم برسانی مردم باید خودشان انتخاب کنند که اگر گوش کنند که هدایت می شود و اگر نه که هدایت نخواهند شد.»
وی افزود: اگر مردم انتخاب نکنند که دین نمی شود دین بدون انتخاب امکانپذیر نیست؛ با تحمیل که دین درست نمی شود. اساس دین باید با فهم درک و پذیرش و قبول باشد.
رییس جمهوری تصریح کرد: مردم در سایر مسائل نیز باید تفهیم شوند در این صورت است که کاری را دنبال خواهد کرد.، نیاز نیست ما به مردم فشار بیاوریم. وقتی مردم می بینند که ( مثلا) ماشین خطراتی دارد خودشان به بچه هایشان نصیحت می کند و می گویند « هنگام عبور از خیابان خط عابر عبور کن صبر کن تا چراغ قرمز شود.» و شروع می کنند که این فرهنگ را به جوانان یا نوجوان خودش یاد می دهند که بتواند زندگی کن ، در همه فناوری های روز همین طوراست.
 رییس جمهوری صبح امروز – دوشنبه – با حضور در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و پیش از نشست با مدیران ارشد این وزارتخانه ، از نمایشگاه کسب و کارهای آینده نیز بازدید کرد.
رییس جمهوری پیش از نشست امروز دوشنبه (اول بهمن ماه) با مدیران ارشد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با حضور در وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی (14 آبان ماه)، راه و شهرسازی (19 آذرماه) ، نیرو (10 دی ماه) و جهاد کشارزی (17 دی ماه)، ضمن بازدید و سخنرانی، سیاست ها، اولویت ها و انتظارات دولت دوازدهم از این وزارتخانه ها را تشریح کرد.
در این جلسات هر کدام از وزیران و تعدادی از معاونان و مدیران ارشد این وزاتخانه گزارش هایی از برنامه ها و اقدامات انجام شده، دستاوردها و نتایج، طرح های در دست اجرا و مشکلات و موانع پیش رو به رئیس جمهوری ارائه دادند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا