خسوف آغاز شد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، این پدیده در ایران از بامداد دوشنبه یکم بهمن شروع و به صورت نیم‌سایه (جزئی) قابل مشاهده است. لحظه ورود ماه به نیم‌سایه زمین ساعت 06 و 6 دقیقه و 30 ثانیه بامداد یکم بهمن ماه در آسمان ایران خواهد بود.

ماه در تهران ساعت 7 و 13 دقیقه صبح دوشنبه غروب می کند و حدود 9 دقیقه از آغاز، خسوف را می توان مشاهده کرد زیرا پیش از گرفت کامل ماه با خورشید، دیگر قابل رؤیت نیست.
قرار گرفتن ماه، زمین و خورشید در یک راستا، پدیده خسوف یا ماه گرفتگی را رقم می زند و وقتی ماه در نزدیک‌ترین نقطه به زمین قرار می‌گیرد و بزرگتر از اندازه معمول دیده می شود، لقب 'ابرماه' می‌گیرد و به این دلیل ماه خونین نامیده می شود که قمر زمین را هاله قرمز رنگ فرا می‌گیرد.
خسوف کامل روز دوشنبه ساعت 2:35 دقیقه بامداد به وقت گرینویچ آغاز و ساعت 7:45 دقیقه بامداد پایان می یابد اما ماه کامل قرمز رنگ در ساعت 05:12 بامداد به وقت گرینویچ قابل مشاهده است.
این پدیده که موجب سرخ رنگ دیده شدن سطح ماه می شود، از عصر یکشنبه تا بامداد دوشنبه در آسمان مناطق عمده ای از جهان از جمله کل قاره آمریکا شامل شمال و جنوب آن، انگلیس، گرینلند، ایسلند، ایرلند، نروژ، سوئد، پرتغال، فرانسه و سواحل اسپانیا قابل مشاهده است.
در انگلیس ماه در تمام مدت خسوف بالای خط افق قرار دارد.
ماه گرفتگی کامل همچنین در شمال غرب فرانسه و اسپانیا، پرتقال، بخش کوچکی از غرب آفریقا، تقریباً تمامی آمریکای شمالی و جنوبی، شرق اقیانوس آرام و شمال شرقی روسیه بوضوح دیده می شود.

 خسوف بعدی دو سال دیگر
تام کرس/ Tom Kerss ستاره شناس در رصدخانه سلطنتی گرینویچ نیز می گوید: خسوف کامل بعدی در فاصله طولانی تری یعنی حوالی ماه مه 2021 روی می دهد.
این خسوف در انگلیس ساعت دو و 36 دقیقه بامداد آغاز می شود و بهترین زمان برای رصد خسوف کامل ساعت 5 و 12 دقیقه صبح است؛ زمانی که ماه کامل وارد سایه زمین می شود.
به گفته کرس، ماه بین ساعات 4 و 40 تا 6 و 45 دقیقه خسوف کامل را تجربه می کند. بنابر این بیش از یک ساعت زمان برای رصد آن وجود دارد.
آخرین خسوف کلی در ماه ژوئیه 2018 (30 تیر 97) به وقوع پیوست و در بخش های زیادی از کره زمین از جمله آسیا، آفریقا، اروپا، جنوب آمریکا و ایران قابل رؤیت بود. همچنین دو رویداد دیگر ابرماه برای سال پیش روی میلادی پیش بینی می شود که در ماه های فوریه و مارس روی خواهند داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا