کاهش تلفات جانی زلزله با کمک تلفن های هوشمند

در تاریخ 25 آوریل برابر با پنجم اردیبهشتم ماه سال جاری زلزله ای با شدت 7.8 در مقیاس ریشتر نپال را لرزاند .  این حادثه بیش از هشت هزار نفر کشته ، ده ها هزار نفر زخمی و صدها هزار نفر بی خانمان بر جای گذاشت .

در هنگام وقوع سوانح طبیعی ، دقایق و حتی ثانیه ها بسیار با اهمیت هستند چرا که در نجات جان افراد نقش بسیار مهمی دارند . گروهی از مخترعان و پژوهشگران با در نظر گرفتن این مساله مهم ، بر ساخت برنامه نرم افزاری تلفن همراه هوشمند جدیدی تمرکز کرده و در تلاش هستند  تا نرم افزاری طراحی کنند که هنگام وقوع  زلزله به مردم هشدار دهد و از هدر رفتن ثانیه های ارزشمند جلوگیری کند .

این نرم افزار جدید که کوئیک شیربه معنی اشتراک گذاری سریع (QuakeShare) نام دارد با کمک سیستم کوچک و داخلی جهت یاب ژیروسکوپ  (gyroscope ) و فن آوری جی پی اس در تلفن های همراه هوشمند کار می کند .

پیر- ماری ساران (Pierre-Marie Sarant) بنیانگذار شرکت سین سیس (CynSIS) که نرم افزار QuakeShare را تولید کرده ، در این رابطه می گوید : ” به محض این که تلفن همراه هوشمند لرزش زلزله را تشخیص دهد ، اطلاعات را به مرکز سرور ما منتقل می کند و آن سرور داده هایی را از تلفن های همراه هوشمند دریافت کرده ، جمع آوری می کند و سپس با کمک الگوریتم به تجزیه و تحلیل این داده ها پرداخته و در نهایت نتیجه گیری می کند که آیا واقعا زلزله ای رخ داده است یا نه. قابل ذکر است که تمام این روند اطلاعاتی در عرض چند ثانیه رخ می دهد .

هدف از ساخت این نرم افزار استفاده از زمان است . این سیستم با جمع آوری اطلاعات و اطمینان از وقوع زلزله هشداری در لحظه وقوع زلزله ارسال می کند تا هر چه زودتر تیم های امدادرسانی و گروه های نجات برای کمک به حادثه دیدگان بسیج شوند . هنگامی که وقوع زلزله از سوی سازمان های مربوطه تائید شد سپس یک هشدار عمومی فرستاده می شود .

پیر ماری ساران در توضیح کارکرد این برنامه می گوید : ” در صورتی که برنامه  QuakeShare بر روی تلفن همراه هوشمند نصب شده باشد ، در زمان وقوع زلزله، بر روی صفحه تصویر تلفن همراه ، زمان سنجی دیده می شود که نشان می دهد مثلا این زلزله دو ثانیه است که رخ داده و به این ترتیب مردم از این خبر آگاه شده و می فهمند که باید پناه بگیرند  .

او در ادامه اظهار داشت : ” از فواید این نرم افزار این است که ما می توانیم کاربران این نرم افزار را مکان یابی کنیم و اگر در زمان وقوع حادثه برق قطع باشد و یا شبکه تلفن همراه کار نکند ما می دانیم که این افراد در زمان وقوع زلزله کجا بوده اند به این معنا که آخرین ارتباط این کمک را به ما می کند که مکان احتمالی آنها را شناسایی کنیم . “

لازم به ذکر است که این نرم افزار هنوز به دلیل وابستگی به شبکه های تلفن همراه و اینترنت ، از مشکلات عمده ای برخوردار است زیرا ممکن است اینترنت در برخی از مناطق دور افتاده جهان کار نکند .

بر اساس گزارش سازندگان این نرم افزار، کار بر روی آن هنوز ادامه داشته و پیش بینی می شود  تا پایان سال جاری این محصول وارد بازار شود .

ترجمه: احسان محمدحسینی – فاطمه کردی

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا