ضرورت پیوستن صنایع بزرگ به عرصه دانش‌بنیان

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،پیمان صالحی معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن،گفت: راه توسعه صنایع بزرگی چون فولاد و پتروشیمی پیوند به نوآوری باز است و در این راه باید از توانمندی و چابکی شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی بهره بجویند. معاونت علمی وفناوری در این راه آماده است تا زیرساخت‌های لازم برای بازارسازی این شرکت‌ها را فراهم کند.

وی راه موفقیت کشور را در توسعه نظام استارتاپی، نظام شرکت های دانش بنیان شتاب‌دهی به معنای سرمایه گذاری شرکت های بزرگ بر روی نوآوری کسب و کارهای کوچک دانست و گفت:  تهایی که دارای ایده‌های نوآورانه هستند می‌توانند بخشی از کسب و کارهای بزرگ را توسعه ببخشند نیازمند سرمایه‌گذاری و حمایت از جنس شتابدهی هستند.

معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به ۱۱۰ سرفصل حمایتی ذیل قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: تلاش می‌کنیم که راه را برای حرکت کسب و کارهای دانش بنیان استارتاپی هموار کنیم و اگر دستشان را نمیگیریم با قوانین دست و پاگیر و موانع صد راه نشان نشویم.

ایران در جمع صادرکنندگان فولاد قرار گرفته است

مهدی کرباسیان رئیس پیشین هیات عامل ایمیدرو در این همایش با اشاره به جایگاه ویژه کنونی فولاد در اقتصاد غیر نفتی کشور گفت:  به لحاظ منابع  معدنی از جمله آهن  غنی هستیم بنابراین باید در راهبردهای کلان کشور توجهی ویژه به صنعت فولاد شود.

وی افزود شرکت های داخلی اکنون توانستند کمبودهای صنعت فولاد را برطرف کنند در ۹ ماهه اول سال بیش از ۷ میلیون تن فولاد صادر کردیم که ارزشی 3.5  میلیارد دلاری برای کشور داشته است.  این وضعیت را باید با واردات بالای فولاد در دهه ۶۰ مقایسه کرد.
به گفته کرباسیان در همان دوران با توجه به  عدم تنوع در محصولات غیر نفتی هیچ کالایی برای تهاتر با کشوری نظیر ترکیه نداشتیم اما با توانمندی کشور در صنعت فولاد اکنون شرایط عوض شده است این محصول جایگاه ویژه ای در سبد صادرات غیرنفتی کشور دارد.
وی با اشاره به عدم توازن در صنعت فولاد در سال ۹۲ گفت:  حاصل از فروش نفت مشکلات جدی در صنعت فولاد وجود داشت اما اکنون به جرأت می توانیم بگوییم که صادر کننده فولاد شده ایم.

تأمین مالی بانکی نیاز صنعت فولاد کشور

دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با ابراز خرسندی از  توانمندی  و حرکت رو به رشد کشور تولید در بخش آهن اسفنجی گفت:  خوشبختانه امروز صنعت فولاد که وابسته به کاتالیست است با تولیدات داخلی نیاز خود را تامین میکند.
وی افزود برخی از تجهیزات که وارداتی است،  به تامین مالی  بانکی نیاز دارد و اگر سیستم بانکی بتواند نیاز صنایع را در تامین مالی کمک کند شرکت‌های داخلی قادر به تولید تجهیزات هستند و نیاز به طرف خارجی نداریم.
سبحانی عنوان کرد: از جانب فولادی ها به عنوان رئیس انجمن فولاد از واحدهای داخلی کاتالیست قدردانی می‌کند که نیاز ما به شرکت های خارجی را برطرف کردند.

ایران برای نخستین بار در جمع معدود کشورهای صادرکننده کاتالیست

هومن کریمی مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در آغاز این همایش، با اشاره به تامین بخش عمده نیاز صنعت فولاد کشور از کاتالیست های ایرانی گفت: اگرچه در سال ۱۳۹۲ و آغاز تحریم‌های شکننده بارگذاری اولیه کاتالیستهای این شرکت در فولاد مبارکه پانزده تن تولید سالیانه با ۴۰ درصد ضایعات بود در سال 95  به ۳۵۰ تا ۲۵ درصد ضایعات در سال ۹۵ رسید این در حالی است که در سال ۹۶ موفق شدیم ۷۲۰ کاتالیست را با فقط یک و نیم درصد ضایعات عرضه کنیم.

کریمی با اشاره به ورود صنعت تولید کاتالیست کشور به بازار های بین المللی برای نخستین بار،  اظهار کرد: بازار آهن اسفنجی ایران رتبه قابل توجهی در دنیا دارداما  نقش حیاتی به کاتالیست در این صنعت، کلیدی و مهم  به شمار می رود بر همین اساس مصمم شدیم تا از چرخه به‌روزرسانی محصولات عقب نمانیم و در معرض مقایسه با دیگر رقبای تولید کننده کاتالیست قرار بگیریم؛ همین موضوع موجب شد تا زمینه ورود به عرصه صادرات بین المللی در سال جاری فراهم شود.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، ورود به عرصه تولید با مواد اولیه داخلی، گام مهمی است که در ابتدای راه ناممکن به نظر می‌رسید در سال ۹۰ بیش از۹۰ درصد مواد اولیه از خارج چند می شد امااکنون۸۵ درصد مواد اولیه از داخل تأمین می‌شود.

رشد صادرات کشور به مدد توسعه صنعت فولاد

در این همایش، محمد کشانی مدیرعامل فولاد خوزستان نیز در این همایش با اشاره به اینکه صادرات غیرنفتی کشور در چند سال اخیر نشئت گرفته از رشد صنعت فولاد بوده است گفت فولادی ها کمک موثری از محل صادرات به اقتصاد کشور داشتند اگرچه با نیاز کاذب در چند ماه اخیر قطار صادرات صنعت فولاد کشور قدر کم شد اما  فرآیند صادرات دوباره با قوت  بیشتری ادامه می یابد.

وی افزود:  تولید فولاد خوزستان کشور تا پایان سال به 3.8 میلیون تومان خواهد رسید و تا پایان سال به بیش از 2.1 میلیون  صادرات خواهیم رسید.

بر اساس این گزارش شرکت دانش بنیان توسعه صنایع نفت و گاز سرو با مشارکت بخش خصوصی از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را در زمینه تولید کاتالیست های بومی مورد نیاز صنایع فولاد کشور آغاز کرده است؛ این شرکت دانش‌بنیان اکنون با فرآوری و تولید بیش از ۲۵۰۰ تن کاتالیست احیا مستقیم آهن در رقابت با تولیدکنندگان خارجی، در تأمین بیش از ۳۵ درصد از  فراورده آهن اسفنجی کشور نقش دارد و این میزان تا سال ۱۴۰۰ به بیش از ۷۰ درصد خواهد می‌رساند.

سومین همایش دوسالانه بومی سازی کاتالیست و فرآیند احیا مستقیم آهن، از روز پنجشنبه 27 دی ماه سال جاری در جزیره کیش آغاز شده است و با سخنرانی مسئولان صنایع فولاد کشور، برگزاری پانلهای تخصصی، بحث و گفتوگوی فعالان صنایع فولاد و پتروشیمی فردا به کار خود پایان خواهد داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا