دسترسی بیشتر و هزینه کمتر در صنعت گردشگری

گردشگری برای رشد باید به سراغ استارت آپ هایی برود که سرویس های قدیمی را به صورت الکترونیکی و شخصی سازی شده ارائه می دهند.

اینها بخش هایی از صحبت های مسوولان مربوطه در حوزه نقش استارت آپ ها در صنعت گردشگری است.

استارت ‌آپ‌ها نقش بی‌بدیلی در رشد و توسعه جوامع در دنیای کنونی ایفا می‌کنند. خلق اندیشه، کارآفرینی، رشد صنعت گردشگری، کسب وکارهای متنوع جدید، فناوری های نوآورانه و ظهور اقتصاد جدید مبتنی بر آن، نقطه عطفی در عرصه اقتصاد به شمار می رود که پنجره جدیدی برای کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه باز کرده است تا اینگونه بتوانند بهره ‌مندی بیشتری از توسعه در حوزه اقتصاد دانش ‌بنیان به دست بیاورد.

با نگاهی به روند رو به رشد سرمایه گذاری جهانی روی استارتاپ‌ها در دو دهه اخیر می توان گفت یکی از مهم ترین ارکان و موثر بر زیست بوم این مقوله، سرمایه و وجود موسسات و نهادهای سرمایه گذاری است که نقش روانی و عملیاتی مهمی در شکل گیری، رشد و موفقیت کسب و کارهای نوپا دارند.

به نظر می رسد، هرحرفه‌ای در حال حاضر نیاز دارد که جایگاه خودش را در بین استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای نوپایی که در قالب استارتاپ در آن حوزه شکل می‌گیرند، پیدا کند. به عنوان مثال، در حوزه گردشگری، اتفاقات خوبی در حوزه استارتاپ‌ها رخ داده و لازم است که همه آحاد جامعه و مسوولان با این مقوله بیشتر آشنا شوند. زیرا از این طریق، می‌توان چالش‌های کنونی هر حوزه کاری را کاهش داد.

اکوسیستم استارتاپی کشور در همین مدت کم حضورش در بازار ایران، ظرفیت خوبی را جذب کرده و طبیعتا تمامی بنگاه های اقتصادی، می‌توانند رابطه خوبی با این مجموعه داشته و به فراخور این صنعت می‌توانند از ظرفیت‌های این استارتاپ‌ها برای توسعه خدماتشان استفاده کنند. اینگونه به نظر می رسد که این همکاری، یک سود دو‌سویه خواهد داشت؛ هم استارتاپ‌ها رشد می‌کنند هم خدمات بنگاه های گردشگری به دست اقشار مختلف مردم خواهد رسید.

البته کارشناسان و متخصصان حوزه در بحث سفر و گردشگری معتقدند که حضور استارتاپ‌ها، نه‌تنها دسترسی را بیشتر می‌کند بلکه هزینه استفاده از این خدمات را هم برای اقشار مختلف کاهش می‌دهد.

پرواضح است که استارتاپ‌ها به عنوان پایگاهی برای معرفی و ارائه ایده های فعالان حوزه گردشگری نقش مهمی ایفا می‌کنند که دستگاه ها و سرمایه گذاران می توانند با حمایت از آنها در توسعه گردشگری نقش ایفا کند. در واقع بهره گیری صحیح از استارت آپ ها در صنعت گردشگری سبب افزایش میزان سرمایه گذاری و بهبود کسب و کارهای کوچک در شهر ها و روستاها می شود. به بیان دیگر، استارت آپ‌ها درکنار کمک به جذب گردشگر می تواند در راستای توسعه بازار صنایع دستی، استقرار سرمایه، اشتغال‌زایی بیشتر و امکان خرید اینترنتی خدمات در حوزه گردشگری نقش کلیدی را ایفا کند.

از این رو، دولت باید با فراهم آوردن راهبردهای صحیح و مناسب برای گذار سریع در همه زمینه ها، تسهیلات لازم را برای ارتقای شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها ایجاد کند تا به رشدی چشمگیر در مدت زمانی کوتاه برسد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا