تبلیغات صدا و سیما برای جسم و جان کودکان مضر است

تبلیغات محصولات خوراکی حجیم شده مانند «پفک» و «چیپس» با هدف‌گذاری روی مخاطب خردسال و کودک از جمله مواردی بوده که همیشه انتقادهای زیادی را نسبت به صداوسیما به همراه داشته است.

سابق بر این، در سال های گذشته پخش تبلیغات بازرگانی در برنامه‌های کودک ممنوع شد. اما به نظر می رسد بی‌پولی بود صدا وسیما بازهم  پای انواع و اقسام تبلیغات مستقیم و غیر‌مستقیم محصولات مضر برای سلامت جسم و جان کودکان را به تلویزیون باز کرد.

جالب است که مدیران صداوسیما نیز به مضرات پخش آگهی‌های بازرگانی برای کودک واقفند. پیش از راه‌اندازی کانال‌های پویا و نهال، محمد سرشار، مدیر شبکه کودک ابراز امیدواری کرده‌بود که دولت تسهیلاتی را به صداوسیما ارائه کند تا در این شبکه آگهی بازرگانی پخش نشود.

او گفته بود: امیدوارم با نگاه ویژه به شبکه کودک و نوجوان پخش آگهی‌های بازرگانی را در این شبکه متوقف کنیم.

با این حال نه خبری از کمک دولت شد و نه صداوسیما تمایلی برای پخش نکردن آگهی در برنامه‌های کودک از خود نشان داد؛ موضوعی که حتی اعتراض‌های نمایندگان مجلس را در پی داشته است. اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس معتقدند تبلیغات بازرگانی در برنامه‌های کودک مخالف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

به تازگی نیز، دبیر علمی کنگره انجمن تغذیه کودکان ایران با انتقاد از تبلیغات کالاهای آسیب‌رسان به سلامت کودکان در صدا و سیما گفت: متاسفانه در صدا و سیما کالاهای آسیب‌رسان به سلامت کودکان همچون نوشیدنی‌های قنددار، چیپس و پفک تبلیغ می‌شود این در حالی است که چاقی و اضافه وزن کودکان ایرانی به‌دلیل مصرف همین محصولات غذایی آسیب‌رسان به سلامت سبب ابتلای آنها به بیماری‌های مختلف می‌شود.

در هرحال همواره انتقاد به عملکرد تلویزیون در قبال آگهی‌هایی که در این سال‌ها پخش کرده است، همواره با این توضیح مسؤولان رسانه ملی همراه بوده که چاره‌ای جز تأمین بخشی از بودجه خود از طریق تبلیغات بازرگانی ندارند.

قانون منع تبلیغ کالاهای مضر

قانون منع تبلیغ کالاهای مضر در رسانه‌ها اتفاق چندان جدیدی هم نیست؛ تبلیغ کالاهای مضر در رادیو و تلویزیون بر اساس ماده‌ ۳۷ قانون برنامه‌ی پنجم توسعه و آیین‌نامه تبلیغات سازمان صداوسیما، ممنوع است، اما این قانون در بسیاری از موارد نادیده گرفته شده است.

به نظر می رسد این مقوله نیازمند نظارت جدی‌تر بر انتشار تبلیغات آسیب‌رسان به سلامت و حتی محکومیت مدیران رسانه‌ها در قبال پخش چنین برنامه‌هایی باشد شاید اینگونه دیگر صداوسیما نتواند تأمین بودجه خود از طریق تبلیغات را بهانه‌ای برای پخش چنین آگهی‌هایی بداند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا