ساخت نسخه جدید یک برخورد دهنده قدرتمندتر با هزینه ۱۰.۲۵ میلیارد دلار

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر،دانشمندانی که بزرگترین دستگاه برخورد دهنده اتم را ساختند  اکنون طرحی چند میلیارد دلاری برای ساخت یک نمونه بزرگتر ارائه کرده اند. آنها امیدوارند با کمک دستگاه جدید  طی دهه های آتی از رازهای بیشتری از جهان هستی پرده بردارند.

مقامات CERN تحقیقات خود را درباره «برخورد دهنده مدور آینده» (Future  Circular Collider) با محیط ۱۰۰ کیلومتری ارائه کرده اند که داخل یک تونل ساخته می شود. این برخورد دهنده ۱۰ بار قدرتمندتر از نمونه فعلی است.

این برخورد دهنده نزدیک نمونه فعلی با محیط ۲۷ کیلومتر در ژنو ساخته می شود. نمونه برخورد دهنده فعلی وجود ذرات «هیگز بوزون» را در ۲۰۱۲ میلادی تائید کرد.برای ساخت FCC نخست تونلی زیر سرن حفر می شود تا حلقه شتاب دهنده جدید در آن نصب شود.

مقامات امیدوارند  ۲۲ کشور عضو CERN  طی چند سال آتی درباره این پروژه ۱۰.۲۵ میلیارد دلاری تصمیم بگیرند.مرحله دوم این پروژه شامل یک ماشین ابررسانای پروتون در همین تونل است که با هزینه ۱۵ میلیارد یورو دیگر ساخته می شود.  فردریک بوردی مدیر بخش سرعت دهنده ها و فناوری CERN در این باره می گوید: هدف نهایی FCC ساخت یک حلقه سرعت دهنده ابررسانای پروتون با انرژی حدود ۱۰۰TeV است.