چینی ها خاک ماه را به زمین می آورند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،  'وو یان‌هوا' معاون سازمان فضایی چین روز چهارشنبه در پکن در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به موفقیت کاوشگر «چانگ یی 4» در کره ماه، فاز بعدی پروژه اکتشاف ماه چین، یعنی فاز چهارم پروژه و همچنین پروژه اکتشاف عمق فضا نیز به زودی آغاز می شود که در این راستا، کاوشگر «چانگ یی 5» برای برداشت نمونه خاک سطح کره ماه و برگشت به کره زمین با آن، اواخر سال 2019 پرتاب و پروژه اکتشاف مریخ چین نیز تا سال 2020 آغاز می شود.

این مقام چینی ضمن دعوت از کشورهای دیگر برای مشارکت در این فعالیت ها تاکید کرد: 10 کیلوگرم از ظرفیت باری ماهواره ها و کاوشگرهایی که بر کره ماه یا مریخ فرود می آیند، برای حمل محموله های کشورهای دیگر اختصاص یافته است.
او همچنین اعلام کرد ماهواره مخابراتی تقویتی «چوئه چیائو» (پل زاغی) که در پروژه کاوشگر «چانگ یی 4» به منظور ایجاد ارتباط مخابراتی بین کره زمین و سمت تاریک کره ماه پرتاب شده بود، سه تا پنج سال عمر مفید دیگر دارد که برای انجام تحقیقات علمی کشورهای دیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
معاون رییس اداره ملی اکتشاف فضایی چین خبر داد پس از پرتاب کاوشگر «چانگ ئه 5»، پروژه های کاوشگرهای «چانگ یی6»، «چانگ یی7» و «چانگ یی 8» نیز روی میز است.
به گفته او، کاوشگر «چانگ یی 6» در قطب جنوب کرۀ ماه به نمونه برداری می پردازد و با کاوشگر «چانگ یی 7» نیز در قطب جنوب کره ماه تحقیقات توپوگرافیک و تحقیقات درباره ترکیبات خاک و محیط فضایی آنجا انجام می شود و با پرتاب کاوشگر «چانگ یی 8» نیز فناوری های مهم و حساسی در کرۀ ماه، از جمله امکان ایجاد آزمایشگاه در کرۀ ماه و ساخت ساختمان در کره ماه با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی مورد آزمایش قرار می گیرد.
معاون فرمانده پروژه ماه‌نورد این کشور همچنین اعلام کرد: عملیات نمونه ‌گیری و بازگشت کاوشگر چانگ یی 5، تقریبا در اواخر سال 2019 و نخستین عملیات مریخ‌نورد چین هم در حدود سال 2020 اجرا می شود.
این مقام چینی اظهار داشت: 11 ژانویه سال 2019، ماه‌نشین کاوشگر چانگ یی 4 به طور معمول از ماه‌نورد یوتو 2 جدا شد تصویربرداری متقابل دو دستگاه تکمیل شد تصاویر دریافت شده در زمین روشن و کامل بوده و داده های تشخیص بارگیری علمی چین و خارجی به طور معمول منتقل شد.
او با اشاره به اینکه ماهواره ارتباطی تقویتی 'چویه چیائو' به طور موثر از تقاضای اندازه‌گیری و کنترل ارتباطات پشتیبانی کرده است افزود: ماه‌نشین، ماهنورد و ماهواره ارتباطی تقویتی در وضعیت خوبی قرار گرفته و به هدف تعین شده پروژه دست یافتند.
به گفته وی عملیات مهندسی پروژه به مرحله اکتشاف علمی تبدیل شده‌ و پروژه ماه‌نوردی کاوشگر چانگ یی 4 به موفقیت کامل رسیده است.
معاون سازمان فضایی چین و معاون فرمانده پروژه ماه‌نورد این کشور تصریح کرد در تاریخ بشر، برای نخستین بار فرود نرم بر ماه و ماه‌نوردی کاوشگر در بخش تاریک ماه محقق شده و برای نخستین بار اندازه‌گیری و کنترل بین زمین و بخش تاریک ماه محقق شده است.
او افزود: پروژه ماه‌نوردی تا قبل از سال 2020 به اهداف سه گام مبنی بر 'حرکت دور کره ماه، فرود بر سطح کره ماه و بازگشت از کره ماه به زمین همراه با نمونه‌ها' محقق خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا