جداکردن موش ها از مادرشان آنها را به علائم شبه اوتیسم مبتلا می کند

به گزارش سیناپرس،رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی در گفت و گو با ایرنا در پاسخ به این سوال که در زمینه اختلالات رشد مغزی از جمله اوتیسم چه کارهایی در کشور انجام شده، اظهار داشت: اختلالات عصبی و رشدی شامل هفت دسته اختلال مانند بیش فعالی (ADHD)، اختلالات زبان، مهارتی، آموزشی، اوتیسم، اختلالات عقب ماندگی ذهنی و اختلالات حرکتی است که در مجموع این اختلالات را اختلالات عصبی – رشدی گویند.

وی گفت: اختلالات عصبی – رشدی شامل تعدادی اختلالات روانشناختی نیز هست و مبانی عصب شناختی دارد و از مشهورترین این اختلالات، بیماری اوتیسم است که تعداد زیادی از به این بیماری مبتلا می شوند و یکی از دلایل افت تحصیلی، مشکل در عدم برقراری روابط اجتماعی و نظیر اینها، به نحوی با اختلالات رشد مغری مرتبط است.
پوراعتماد افزود: متاسفانه در ایران هیچ واحد آموزش عالی تاکنون به صورت خاص به مجموعه اختلالات مغزی نپرداخته و پژوهشکده علوم شناختی مغز دانشگاه شهید بهشتی تنها واحد آموزش عالی است که مطالعات اساتید و دانشجویان آن روی رشد مغز در حالت بهنجار و نابهنجار (اختلالات عصبی رشدی) دایر است و در این پژوهشکده دو گرایش علوم شناختی یکی مدل سازی شناختی و دیگری روانشناسی شناختی و همچنین در مقطع کارشناسی ارشد تحت عنوان توانبخشی شناختی، برگزار می شود.
وی تصریح کرد: مطالعاتی که در این مرکز انجام می شود مطالعاتی است که در ایران بی نظیر است و در دنیا مطالعات این مرکز در رأس قراردارد به خصوص مطالعاتی که به جنبه های استفاده از فن آوری های نوین در آموزش توانبخشی اوتیسم است.
وی ادامه داد: این خط مطالعاتی نه تنها در پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی بلکه با پیوستن سایر دانشگاه های امیرکبیر، تهران و دانشگاه شریف انجام می شود. همچنین یک خط مطالعاتی در رابطه با تاثیر عوامل محیطی به خصوص جدا شدن از گروه و موقعیت اجتماعی و تاثیر آن را بر روی مغز مورد بررسی قرار می دهیم که خود این موضوع به دو بخش مطالعات انسانی و حیوانی تقسیم می شود.
پوراعتمار گفت: بخش مطالعات حیوانی نشان داده که چنانچه موش ها را از تعاملات اجتماعی و مادرشان محروم کنیم، این موشها به علائم شبه اوتیسم مبتلا می شوند و در واقع این روش تنها در این پژوهشکده انجام و تولید شده است.
وی اظهار داشت: البته با دستکاری مستقیم مغز و با دادن دارو یا با تزریق به مغز علائم اوتیسم را می توان ایجاد کرد ولی اینکه با دستکاری های محیطی موشهای اوتیسمی تولید کرده باشید در این پژوهشکده برای اولین بار اتفاق افتاده و در این رابطه هم یک خط پژوهشی کامل در این مرکز دایر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا