استفاده از فناوری در تشخیص زودهنگام حوادث

محمد جواد آذری جهرمی در رابطه با اجرای طرح پایلوت تشخیص زودهنگام آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان گفت: در حال تست پنج مدل تکنولوژی هستیم و این طرح هم یکی از طرح‌های آزمایشی ما برای اجرای پایلوت در گلستان است تا در صورت موفقیت در تمام کشور اجرایی شود.

جهرمی ادامه داد: طی دو سال گذشته ۲۰ مورد آتش سوزی در پارک ملی گلستان رخ داده که عمده این آتش سوزی‌ها توسط محیط بانان اطفا شده است، اما مدت زمانی که آتش‌سوزی رخ می‌دهد تا زمانی که محیط بانان برسند زمان زیادی طول می‌کشد.

وی گفت: امروز فناوری می‌تواند به ما کمک کند تا با سرعت بیشتری از وقوع آتش سوزی در پارک ملی گلستان باخبر شویم و در کوتاه‌ترین زمان اطلاع رسانی آن انجام شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: برای اجرای این طرح زیرساخت از اهمیت بالایی برخوردار است و باید تمام جاده‌ای که از میان پارک ملی گلستان عبور می‌کند را به فیبر نوری و تجهیزات پایشی مجهز کنیم.

وی گفت: در این پروژه از دانش اینترنت اشیاء و تصاویر ماهواره‌ای بهره برداری می‌شود تا میزان رطوبت جنگل را چک کنیم چراکه هرجا میزان رطوبت کم باشد می‌تواند مستعد آتش سوزی باشد.

آذری جهرمی افزود: برای اجرای این پروژه از بخش خصوصی و استارت آپ‌ها کمک خواهیم گرفت.

نقش فناوری در مدیریت کشور

امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در رابطه با این طرح گفت: طرح پایلوت تشخیص زودهنگام آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان با استفاده از اینترنت اشیاء IOT  و پردازش تصاویر ماهواره‌ای و دوربین‌های محیطی کلید خورد.

وی با اشاره به این موضوع که این طرح، نمونه‌ای برای دیده‌شدن نقش فناوری در مدیریت کشور محسوب می شود، عنوان کرد: پروژه‌های پایلوت را به دلایلی از جمله زمینه‌سازی برای کاربردی‌سازی فناوری‌های نو؛ مقایسه میان راه‌حل‌های مختلف؛ کمک غیرمستقیم به شرکت‌های نوآور و آمادگی عمومی برای فناوری‌های جدید دارای اهمیت می دانم که به زودی مناقصه برای تجهیز ۴ منطقه از این پارک برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، محیط زیست کشور بیش از ۱۲۰ شهید و ۷۰۰ زخمی داشته است. علاوه بر این، پارک های ملی ۱۲ درصد از سطح کشور را به خود اختصاص داده اند و در آینده به ۱۵ درصد می‌رسد که باید حفظ شود تا نسل های آینده ما از این منابع طبیعی بهره مند شود. از این رو، اجرای پروژه پایلوت تشخیص زودهنگام و هشدار حوادث طبیعی از قبیل آتش سوزی و سیلاب با استفاده از فناوری های نوین و اینترنت اشیا به زودی با امضای تفاهم نامه میان سازمان محیط زیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات شروع و بهره برداری خواهد شد.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا