مسابقه دانش آموزی نور، فرهنگ قرآنی را اشاعه خواهد داد

بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) نهادی غیردولتی است که رویدادهایی به پاسداشت دانشمندان و در راستای توسعه علوم مختلف از جمله جایزه مصطفی (ص) هر دو سال یکبار، مسابقه دانش آموزی نور هر سال، رقابت علمی کنز (ارائه برترین دستاوردهای علمی و کاربردی محققان جوان مسلمان/ knowledge application and notion for society)، نشست های استپ (Science and Technology Exchange Program (STEP) in Islamic Countries) و ارائه فرصت مطالعاتی به برترین دانشمندان و محققان جوان جهان اسلام را در سطح کشورهای مسلمان برگزار می کند.

محمد قمی در مورد برگزاری مسابقه دانش آموزی نور روز سه شنبه به ایرنا گفت: هر عملی که منجر به توسعه و ترویج علم در جامعه ‌شود، مفید و موثر است؛ اما حرکت مسابقه دانش آموزی نور به صورت بین المللی است که نشان از ویژه بودن این مسابقه دارد.
وی ادامه داد: امروز کشورهای غیرمسلمان در حال رقابت بر سر کسب و توسعه علم هستند؛ پس چه خوب که کشورهای اسلامی نیز برای ترویج علم، مسابقات علمی برگزار کنند.
قمی اظهار داشت: بنیاد مصطفی (ص) تاکنون خدمات خوبی را در این راستا عرضه کرده و با توجه به اهدافی که دارد می تواند قدم مثبتی برای ترویج علم میان دانش آموزان بردارد.
این نماینده مجلس با اشاره به نام نور ادامه داد: کلمه نور برگرفته از قرآن است، خدا نور است و علم همینطور؛ به عبارتی دیگر با برگزاری این مسابقات در میان نوجوانان، فرهنگی قرآنی را اشاعه خواهیم داد.
وی افزود: همچنین مسابقات علمی در این رده سنی موجب همبستگی ویژه ای میان نخبگان جهان اسلام خواهد شد و در سال های آینده می توانیم شاهد ارتباط موثر میان این نخبگان و پیشرفت در زمینه های علمی باشیم.
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تاکنون از ظرفیت نوجوانان در کشورهای اسلامی استفاده نشده است؛ در صورتی که می‌توانیم بیشترین استفاده را در مباحث علمی از ظرفیت دانش آموزان ببریم. آنها پیش از این در عرصه های مختلف خود را نشان داده اند و امروز می دانیم جوانان کشورهای اسلامی استعدادهای عظیمی دارند که باید از آنها استفاده شود.
وی به چگونگی برگزاری مسابقه دانش آموزی نور اشاره کرد و گفت: استفاده از فناوری، امروز امری ضروری است؛ ما نیز زمانی دانش آموز بودیم با تخته و گچ به ما تدریس می شد؛ اما امروز شاهد حضور فناوری های جدیدی هستیم و دانش آموزان می توانند با هزینه های کمتر استفاده های بیشتری را ببرند؛ با ارسال ویدیو در فضای مجازی، نه تنها در وقت و هزینه صرفه جویی خواهد شد، بلکه می توانیم الگوی خوبی برای استفاده مفید از فضای مجازی در گسترش علم باشیم و فرهنگ استفاده مطلوب از فناوری را میان نسل نوجوان اشاعه دهیم.
فراخوان سومین دوره مسابقه دانش آموزی نور؛ گرامیداشت ابن رزاز جزری با مشارکت بیش از پنج هزار دانش آموز از هفت کشور جهان به پایان رسید و اختتامیه آن اردیبهشت سال آینده در تهران برگزار خواهد شد. فراخوان این دور از مسابقه از ابتدای دی سال گذشته منتشر شد و شهریور سال جاری پایان یافت.
موضوع این دوره از مسابقه، ساخت فیلم های علمی کوتاه یک دقیقه ای توسط دانش آموزان با موضوع ساخت ساز و کارهای (مکانیزم های) حرکتی و آزمایش هایی در مباحث مختلف مکانیک بود. الجزری از موثرترین دانشمندان در علم رباتیک و بدون شک بنیان گذار مکانیزم‌های مکانیکی در جهان بوده است.
مسابقه دانش‌آموزی نور هر سال برای بزرگداشت یکی از دانشمندان بزرگ جهان اسلام نام آن دانشمند را می گیرد؛ در دوره نخست با عنوان مسابقه دانش آموزی نور؛ گرامیداشت ابن هیثم به مناسبت یکهزارمین سال انتشار کتاب المناظر ابن‌هیثم، ریاضی دان و فیزیک ‌دان شهیر جهان اسلام و اولین دانشمند فیزیک نور در جهان برگزار شد. موضوع این دوره از مسابقه که مباحث نور و کاربردهای آن بود، مشارکت بیش از چهارهزار دانش‌آموز در سراسر کشور را با ارسال 1650 فیلم ثبت کرد و از صاحبان 200 اثر برگزیده، تقدیر شد.
مسابقه دانش ‌آموزی نور در سال دوم برگزاری گرامیداشت پروفسور جکی یینگ؛ برگزیده جایزه مصطفی (ص) 2015نام گرفت. این دوره از مسابقه در تمام حوزه‌های علمی همچون فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی، ریاضیات، نجوم و یا ترکیبی از علوم مختلف بود که در نهایت بیش از پنج هزار دانش‌آموز، دو هزار فیلم از آزمایش‌های علمی خود را ارسال کردند و در آیین پایانی از 100 گروه دانش‌آموزی منتخب تقدیر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا