چینی‌ها قصد دارند روی سمت پنهان ماه پایگاه ایجاد کنند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا، پس از فرود موفقیت‌آمیز ماه نورد چانگ‌ای- ۴ و کاوشگرش بر ماه، اکنون چینی‌ها قصد دارند تا با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی، بر روی سمت پنهان ماه، یک پایگاه ایجاد کنند.

چین می‌خواهد اولین کشوری باشد که در ماه پایگاه ایجاد می‌کند و قصد دارد این کار را نیز با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی انجام دهد.مقامات "آژانس فضایی چین" گفتند که این کشور تا پایان سال جاری با یک ماه‌نورد به نام  "چانگ ای- ۵ "(Chang'e-۵) مجددا به ماه سفر می‌کند.

"سازمان ملی فضایی چین"(CNSA) گفت: آنها قصد دارند تا سال ۲۰۲۰ به مریخ نیز بروند.در چهارم ژانویه هنگامی که ماه‌نورد چین موفق به فرود بر دهانه Von Kármán سمت پنهان ماه شد، چین به یک موفقیت جهانی دست یافت.

مقامات عالی رتبه سازمان ملی فضایی چین در کنفرانسی که روز گذشته برگزار شد، ادعا کردند که مأموریت "چانگ ای- ۴" تنها هزینه ساخت یک کیلومتر راه آهن زیرزمینی را برای آنها داشته است.

هفته گذشته ماه‌نورد و کاوشگر آن "Yutu-۲ " تصاویری از تجهیزات و منظره ماه را ثبت و ارسال کردند.پس از آنکه "چانگ ای- ۵" در ماموریت آینده، سنگ‌های ماه را بازگرداند، "چانگ ای- ۶" اولین ماموریت برای کشف قطب جنوب ماه خواهد بود.آنها برنامه دارند "چانگ ای- ۷ "(Chang'e-۷ ) و "چانگ ای- ۸"(Chang'e-۸) را نیز به ماه ارسال کنند. چانگ ای- ۷ در ماموریت خود، سطح ماه، ترکیب و محیط جوی را بررسی خواهد کرد و "چانگ ای- ۸ " نیز به تحلیل فنی سطح ماه خواهد پرداخت.

بنابر گزارش‌ها چین، آمریکا، روسیه و اروپا در حال مذاکره درباره ساخت یک پایگاه در ماه با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی برای ساخت خانه‌ها و زیرساخت‌های دیگر هستند.

ماه‌نورد چانگ ای- ۴ روز ۷ دسامبر سوار بر موشک "لانگ مارچ ۳بی"(Long March ۳B) از مرکز پرتاب ماهواره "شی‌چانگ"(Xichang) عازم ماه شده بود. ماموریت "چانگ‌ای-۴" بخشی از ماموریت‌های ماه است که ۱۲ سال پیش با کاوشگر "چانگ‌ای-۱"(Chang'e-۱) آغاز شده بود. دومین کاوشگر نیز در سال ۲۰۱۰ و سومین کاوشگر در سال ۲۰۱۳ پرتاب شد.

"چانگ‌ای-۴" یک هفته و یک روز بعد از فرود، یک عکس پانوراما منتشر کرد که از ۸۰ تصویر ساخته شده بود. این تصویر یک نمای ۳۶۰ درجه از محیط خاکستری پیرامون این کاوشگر را نشان می‌دهد که در آن می‌توان تعداد زیادی از دهانه‌های سطح ماه را مشاهده کرد.

مقامات سازمان ملی فضایی چین در تاریخ ۳ ژانویه فیلمی از فرود موفق ماه‌نورد "چانگ‌ای-۴" بر نیمه تاریک ماه دریافت کردند. این فرود موفقیت‌آمیز، چین را به اولین کشوری تبدیل کرد که پا به نیمه تاریک می‌گذارد.

این فیلم ۲ دقیقه و ۴۷ ثانیه‌ای روند آهسته فرود این ماه‌نورد بر سطح ماه را نشان می‌دهد. خوشبختانه سرانجام با موفقیت در دهانه "ون کارمن"(Von Karman) که یک ناحیه با عرض ۱۱۵ مایلی است، فرود آمد. این دهانه همچنین جایی است که کاوشگر "یوتو-۲"(Yutu-۲) که از "چانگ‌ای-۴" جدا می‌شود، رها خواهد شد تا به کاوش بپردازد.

سمت پنهان ماه

سمت پنهان ماه نیم‌کره‌ای از کرهٔ ماه است که به‌طور دائمی از کرهٔ زمین روی‌گردان است. سمت رو به زمین از کرهٔ ماه را سمت پیدای ماه می‌نامند.سمت پنهان ماه دارای دهانه‌های برخوردی فراوانی است ولی دریاوارهای کمی دارد. در این سمت از ماه کمتر حوضه‌ای یافت می‌شود که عمق آن به اندازه‌ای باشد که اجازه فوران‌های آتش‌فشانی و تشکیل دریاوارها را بدهد.

به این خاطر، با وجود این‌که دهانه‌های برخوردی زیادی در هر دو سمت ماه دیده می‌شود اما تفاوت‌ عمق‌ها باعث شده که دریاوارهای بزرگ بیشتر در سمت پیدای ماه تشکیل شوند. ظاهراً تعداد بارهایی که گدازه‌های زیرسطحی در سمت پیدای ماه به سطح رسیده‌اند بیشتر و آسان‌تر از سمت پنهان بوده‌ است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا