تحولات دیجیتالی راه رسیدن به شهروند هوشمند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، مصلی تهران از 23 تا 26 دی ماه میزبان نخستین نمایشگاه بین المللی شهر هوشمند، همزمان با نخستین نمایشگاه مسکن، شهرسازی و بازآفرینی شهری است؛ در یک پنل تخصصی این نمایشگاه، تحولات دیجیتالی و توسعه اقتصاد دانش بنیان به عنوان یکی از راه های رسیدن به شهر و شهروند هوشمند بررسی شد.

رسول سراییان دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور در ابتدای این نشست گفت: تقریبا تمام کشورهای دنیا با چالش های مختلفی از قبیل آب، بیکاری و اقتصاد روبرو هستند. از چالش های مهم خلق ثروت است. اما بیشترین رقابت ها در حوزه کسب و کار شکل می‌گیرد. با ورود فناوری همه چیز متحول شده و مفهومی به نام اقتصاد دیجیتال در دنیا شکل گرفته است، مفهومی که قصد دارد سهم خود را از دنیای اقتصاد بگیرد.
او در ادامه به تحول دیجیتال در دنیا اشاره کرد و گفت: با ورود فناوری، تکنولوژی های مختلف در دنیا خلق شده است. این تحول می‌تواند صنایع مختلف را متحول کند. آنچه در کنار فناوری شکل گرفته، دریافت خدمات باکیفیت توسط شهروندان و قیمت مناسب خدمات است. به عبارت دیگر، فناوری موجب شده است که شهروندان خدمات باکیفیت تر را با قیمت مناسب دریافت کنند.
وی همچنین با اشاره به این که سه بخش صنعت، خدمات و کشاورزی، سبد اقتصاد دنیا را شکل می‌دهند، افزود که این امر باعث رشد سریع ارزش ارایه خدمات شده است.
«امروزه از اقتصاد ٨٠ تریلیونی دنیا، حدود ٧٠ درصد در حوزه خدمات، 5 درصد کشاورزی و ٢5 درصد صنعت است. بیشترین سهم اقتصاد دیجیتال به خدمات برمی‌گردد که در کشور ما نیز این میزان 5٣ درصد است و هنوز نسبت به دنیا کمی فاصله داریم.»
وی در ادامه به نقش اقتصاد دانش بنیان اشاره کرد و گفت: تحولاتی که اقتصاد دانش بنیان باعث آن می‌شود، خارج از روال معمول کسب و کارهاست. بزرگ ترین شرکت خودروی دنیا، اوبر است که بدون داشتن حتی یک‌ خودرو توانسته این عنوان را کسب کند.
به گفته سرابیان، باید به این نکته توجه کنیم که برای رسیدن به تحول و اقتصاد دیجیتال باید مسیر را فراهم و تسهیل کنیم تا بتوانیم با برنامه ریزی به آن برسیم. اجازه دهیم کسب و کارهای این حوزه که به کسب و‌ کارهای سنتی تنه زده اند، رونق بگیرند.

نگرش توسعه اقتصادی زیربنای تحقق اقتصاد دیجیتالی
دکتر مهدی بینا رئیس کمیته توسعه شهرهای هوشمند آسیایی نیز در سخنانی گفت: برای رسیدن به اقتصاد دیجیتالی، مهم‌ترین نکته این است که مدیران باید نگرش توسعه اقتصادی داشته باشند.

به گفته بینا، توسعه فرآیندی است که باید تمام زمینه ها را شامل شود تا به بهبود شرایط اقتصادی برسد؛ دانش، محور اساسی توسعه است که در عصر حاضر باعث به وجود آمدن کسب و کار دانش بنیان شده است. کسب و کاری که پایه اش دانش است، چیزی که نه تنها از بین نمی رود و تمام نمی‌ ‌شود بلکه هر چه بیشتر مصرف شود، رشد بهتری می‌کند. مهمترین نکته این است که شرکت های کوچک و متوسط نقش کلیدی دارند و حدود ٧٠ درصد بازار در کشورهای توسعه یافته در دستان این شرکت های کوچک است.
وی ادامه داد: ما در تازیخ حوزه فناوری کشور چند چیز را تجربه کردیم. با موج فناوری های صف شکن که به سمت کشور ما آمده است، مقابله کرده ایم. به جای این که برای این فناوری ها راه حل داشته باشیم بیشتر از بگیر و ببند ها استفاده کرده ایم؛ از دوران وی اچ اس و ماهواره ها گرفته تا شبکه های اجتماعی امروزی. به جای اینکه از این نرم افزارها برای توسعه استفاده کنیم، خود تحریمی انجام می دهیم و نرم‌افزارهای مورد استفاده دنیا را از خود دریغ می کنیم. اگر ما به استقبال توسعه شهر هوشمند نرویم، در دنیا فراگیر می شود و ما از تحول دیجیتال عقب می مانیم.
بینا تصریح کرد: بسیار مهم است که بتوانیم بر اساس دی ان ای هر کدام از شهرها یا در نگاه کلان تر کشورها، اولویت های خود را مشخص کنیم. متاسفانه هر کدام از سازمان ها یک نهاد نظارتی و تنظیم مقررات دارند که مدام مقررات تازه ای به مسائل اضافه می کنند.
وی تاکید کرد که برای بالا رفتن بالون توسعه اقتصادی باید آن را از قوانین و مقررات دست و پاگیر سبک کرد و همچنین بیشترین استفاده را از تجربیات بین المللی به عمل آورد.
بینا ادامه داد: اگر بتوانیم به چند سوال اصلی در این حوزه پاسخ بدهیم می توانیم به یک جمع‌بندی خوب در این خصوص برسیم. اینکه بازیگران اصلی و ذینفعان تحولات دیجیتال چه کسانی هستند، نقش شان چیست و چطور می توان آنها را با هم هماهنگ کرد. چطور می توانیم مشارکت حداکثری مردم را در زندگی شهری و تصمیم گیری های مهم داشته باشیم. نقش داده ها و امکانات دیجیتالی و سایر فناوری هایی که در حوزه شهر هوشمند باید مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟
«یک موضوع دیگر کمبود منابع مالی است. باید بتوانیم سرمایه هایی را که به صورت جزیره ای در جاهای مختلف سرمایه گذاری می شود، متمرکز کنیم و براساس اولویت ها قدم برداریم.»

اهمیت حضور بین المللی
فرزاد ابراهیمی رئیس آکادمی اینترنت اشیا هم در سخنانی به ضرورت عرضه خدمت و محصول در سطح بین المللی پرداخت و گفت: پول دیجیتال زمانی اتفاق می‌افتد که ما در عرصه بین المللی بتوانیم خود را نشان دهیم اولین قدم لازم از سوی فعالان بخش خصوصی این است که تحول دیجیتال را از خود شروع کنیم.
«برای کشورمان اتفاقات خوبی افتاده است. پاییز امسال بعد از سال ها عضو شورای حکام itu اتحادیه جهانی مخابرات شدیم که به عنوان یکی از قدیمی ترین مجموعه های دنیا با حدود 150 سال قدمت، 193 کشور در آن عضویت دارند و هر 4سال یکبار تغییراتی در آن داده می‌شود. امسال جمهوری اسلامی ایران موفق شد در اجلاسی که در امارات برگزار شد با رای بسیار خوبی حتی بالاتر از روسیه صاحب کرسی شورای حکام شود.»
وی افزود: در خصوص بخش خصوصی هم لازم به ذکر است که یک ماه و نیم قبل در بزرگ‌ترین نمایشگاه فناوری چین، تعدادی از شرکت‌های ایرانی حضور پیدا کردند و به جرأت می‌توانم بگویم در حوزه اینترنت اشیا حرفی برای گفتن داشتند. ‌در آنجا به راحتی توانستند با طرف های چینی خود در خصوص خدمات و محصولات AR مذاکره کنند و عرضه خدمت داشته باشند.
«ما امروز صاحب کرسی مرکز تعالی اینترنت اشیا آسیا و اقیانوسیه هستیم؛ یعنی چهار سال آینده هر فعالیتی که در آسیا و اقیانوسیه صورت بگیرد باید از طریق ایران انجام شود.»
رئیس آکادمی اینترنت اشیا افزود: یکی از طرح هایی که دو سال گذشته آغاز کردیم، گردشگری آموزش است. در همین کشور همسایه پاکستان برای یک دوره 30 ساعته iot روزی 100 دلار هزینه پرداخت می شود. ما در کشور در شرایطی قرار داریم که از تهدیدها به عنوان فرصت استفاده کرده ایم و در این زمینه پیشرفت خوبی داشته ایم.
ابراهیمی ادامه داد: در حال حاضر کشور چین با اتاق بازرگانی ایران در حال رایزنی است تا بتواند در ایران به تولید بُرد چینی اقدام کند، زیرا یک کارگر چینی با حداقل حقوق در ماه حداقل سه هزار یوآن دستمزد می‌گیرد در حالی که کارگر ما در نهایت شاید ماهیانه 2میلیون تومان حقوق بگیرد.
وی افزود: ما در کشورمان نیروی جوان و با استعداد زیاد داریم از طرفی دانش فنی لازم را به واسطه مجموعه‌های قوی که در حوزه آموزش کار می کنند، مهیا کردیم به همین واسطه می توانیم توریسم آموزش را در کشورمان راه اندازی کنیم.
ابراهیمی یادآور شد: امروز در دنیا در حوزه تکنولوژی و فناوزی های نوظهور، حدود 44 درصد کسب و کارها در سال 2016 با شرکت هایSME – بنگاه های کوچک و متوسط کسب و کار (Small & Medium Size Enterprises) بوده است. طبق آمارهای رسمی سال 2025این رقم به 45 و 46 درصد می‌رسد. با توجه به اینکه ما یک درصد از جمعیت جهان را به خود اختصاص داده ایم، به طور مثال اگر 25 میلیون اپلیکیشن موبایل یا نرم افزار در حوزه iotساخته شود، 250هزار اپلیکیشن سرانه کشور ماست. فرصت زیادی وجود دارد که با آن نیروی تحصیلکرده با استعداد و جوان و جویای کار کشورمان از طریق آن شتاب دهنده های کسب و کار در اکوسیستم کارآفرینی که امروز انصافا دوره سختی خود را گذرانده و به بلوغ خوبی رسیده است، ما سهم بازار خود را در حوزه اپلیکیشن بگیریم.
وی در ادامه گفت: البته در این مسیر باید به نکاتی نیز توجه کرد، اولین نکته ضرورت تغییر دیدگاه است اینکه به بخش خصوصی اعتماد کنیم و یقین داشته باشیم می‌تواند در عرصه بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد.
«نکته دیگر تسهیل روابط بین المللی است؛ واقعیت قضیه ما نمی توانیم در کشور خود بنشینیم و حرف های خوب بزنیم و بگوییم می‌خواهیم وارد عرصه تکنولوژی نوین شویم اما در سطح بین المللی تعامل نداشته باشیم. به هر صورت، در این زمینه فعالیت های خوبی در سازمان نظام صنفی رایانه ای انجام شده و این سازمان تعامل خوبی را برای عرضه خدمات و محصولات شرکت های فعال فناوری در حوزه iot با روسیه شروع کرده که اتفاق اتفاق بسیار خوبی است و خبرهای آن را خواهید شنید. در همین راستا، نمایشگاهی هم در افغانستان برگزار خواهد شد. قدم هایی برداشته شده است و فرصت های خوبی برای انجام کار وجود دارد.»

فعالیت های بین المللی
در پایان این نشست، سرابیان در جمع بندی نظرات و اظهارات مطرح شده به چند نکته مهم اشاره کرد و گفت: اگر زنجیره ارزش اینترنت اشیا را در نظر بگیریم، از بخش سنسورها یا حسگرها شروع می‌شود و تا انتها که در بحث پلتفرم و تحلیل داده است، پیش می رود. در بخش سنسورها و دیوایس ها که به سمت مشتری می‌رود قیمت بسیار مهم است، بنابراین شاید ورود ما به این بحث اصلا درست نباشد زیرا نمی‌توانیم سنسورها و دیوایس های سمت مشتری را در ایران ارزانتر از قیمت بین المللی در چین تولید کنیم.
وی افزود: حاشیه سود کانکتیویتی نیز حدود 5 درصد است، داده ها و پلتفرم ها خامه اصلی را در این مسیر شکل می‌دهد بنابراین اگر بخواهیم جهت گیری کنیم باید مراقب باشیم که وارد ساخت چیزی نشویم که به دلیل فقدان زیرساخت نتوانیم توجیه اقتصادی برای آن داشته باشیم.
دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور افزود: نکته مهمی که به آن اشاره شد حضور در عرصه بین المللی و خارج شدن از فضای ایران است خوشبختانه در این راستا چند اتفاق در بهمن ماه رخ خواهد داد.
«هفته آینده سه شنبه و چهارشنبه وزیر ارتباطات عراق به ایران می‌آید و در حاشیه این سفر، برپایی یک جلسه خاص نظام صنفی را پیش بینی کردیم تا بخش خصوصی بیاید و توانمندی هایش را در حضور وزیر ارتباطات عراق ارائه دهد و بتوانیم یک ارتباط و تعامل دوطرفه را ایجاد کنیم. همچنین هفته آینده، حضور وزیر ارتباطات افغانستان را در ایران خواهیم داشت و برنامه مشابهی برگزار خواهیم کرد. در نهایت نمایشگاه آی سی تی افغانستان است که اوایل اردیبهشت سال بعد برگزار خواهد شد؛ یکی از شرکت های صنفی امتیاز کل این نمایشگاه را گرفته است و ما فراخوان را در روزنامه‌های رسمی منتشر کرده‌ایم. تمام شرکت‌هایی که فکر می‌کنند می‌توانند در بازار افغانستان مشتری داشته باشند در این فراخوان شرکت کنند تا مقدمات لازم برای حضور آنها در جشنواره فراهم شود.»

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا