تخریب موج اقیانوس ها با گرمایش زمین

به گزارش سیناپرس به نقل از مهر، بررسی هایی که در این زمینه به عمل آمده حاکیست که انرژی امواج اقیانوس ها روز به روز در کل جهان در حال افزایش است و رابطه ای مستقیم میان گرم شدن اقیانوس ها و بیشتر شدن انرژی موج ها وجود دارد.

دانشمندان تداوم این روند را نگران کننده توصیف کرده و می گویند مخرب شدن موج ها می تواند پیامدهایی مرگبار داشته باشد و به نابودی سازه های ساحلی و دریایی، کشتی ها و قایق ها و حتی آسیب دیدن جدی انسان ها منجر شود.

چند بررسی موردی که در این زمینه انجام شده حاکیست گرمایش زمین و بالا آمدن آب اقیانوس ها هم باعث افزایش ارتفاع و هم موجب بیشتر شدن سرعت موج ها شده است. این امر به خصوص در زمستان ها و در هوای سرد بیشتر شایع است. هنوز مشخص نیست دقیقا چه عاملی موجب این تغییرات می شود، اما وقوع آن از نظر دانشمندان قطعی است.

دانشمندان حدس می زنند که بخش از این انرژی مرگبار از طریق باد به موج ها منتقل می شود. باید توجه داشت که گرمایش زمین، سرعت و قدرت وزش بادهای مرگبار را هم افزایش خواهد داد و ترکیب این دو پدیده می تواند برای تداوم حیات انسان پیامدهای مرگباری داشته باشد. محققان میزان افزایش قدرت موج های اقیانوس ها را از سال ۱۹۴۸ بدین سو، سالانه ۰.۴ درصد تخمین زده اند که تسریع روند گرمایش زمین می تواند این رقم را بیشتر کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا