ارتقای کیفیت زندگی عامه مردم با یادگیری الکترونیکی

فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته است همه مؤلفه های جامعه امروزی از جمله فرآیندهای یاددهی، یادگیری و ساختار نظام آموزشی را متحول ساخته و دستاوردهای نوینی همچون یادگیری الکترونیکی را به جامعه علمی عرضه کند.

با توسعه روزافزون این ابزارها، تغییر و تحول در عرصه آموزش و پژوهش نیز در حال پیشرفت است. بنابراین یادگیری، اهمیت و جایگاه ویژه ای یافته است به گونه ای که انجمن ها، شبکه ها و نهادهای بسیاری در سراسر دنیا به ترویج آموزش و یادگیری الکترونیکی پرداخته اند. از جمله این نهادها می توان به انجمن بین المللی یادگیری الکترونیکی، اتحادیه بین المللی آموزش از راه دور و سازمان یونسکو اشاره کرد.

هر یک از این نهادها به منظور فرهنگ سازی، توسعه، ترویج و نوآوری در حوزه یادگیری الکترونیکی اقدام به اعطای جایزه به افراد، مؤسسات، محصولات و خدمات این حوزه کرده اند. در ایران با وجود توسعه مؤسسات آموزش الکترونیکی، وب سایت ها و محتوای الکترونیکی، آموزش از راه دور در بخش های مختلف کسب و کار، هنوز این حوزه نوپا بوده و فراگیر نشده است.

بر این اساس، یونسکو در هر موضوع یک کرسی در هر کشور تاسیس می‌کند تا از پراکندگی موضوعی جلوگیری کند و همه کسانیکه علاقه‌مند به موضوعی خاص هستند در قالب همان کرسی فعالیت کنند. در آموزش و یادگیری الکترونیکی هم مؤسسه آموزش عالی مهر البرز میزبان کرسی یونسکو است.

کرسی یادگیری الکترونیکی سال ۹۵ از یونسکو تأییدیه‌ گرفت و فعالیت رسمی از دی‌ماه ۹۶ آغاز شد. پس از آن برای ایجاد انسجام در یادگیری الکترونیکی در کشور در اولین قدم جایزه ملی طراحی شد تا اینگونه وفاقی بین فعالان این حوزه به‌وجود آید.

یادگیری الکترونیکی واژه بسیار گسترده ای است و تعاریف گوناگون و مختلفی در رابطه با آن وجود دارد. با یک جستجوی ساده در گوگل می توان تعاریف متعددی دراین مورد مشاهده کرد. اما جامع ترین و در عین حال کوتاه ترین تعریفی که می توان از این واژه ارائه داد عبارت است از هرنوع یادگیری  یا آموزشی که با کمک انواع مدیاهای الکترونیکی انجام گیرد، در واقع یادگیری الکترونیکی استفاده از پیشرفتهای تکنولوژیکی برای فعال کردن و توانمند کردن افراد در جهت یادگیری فارغ از زمان و مکان است.

در یادگیری الکترونیکی، انتقال محتوا و مواد آموزشی از طریق انواع سی دی رام، دی وی دی، تلویزیون، موبایل، اینترنت، اکسترانت، انواع شبکه های یادگیری مبتنی بر اینترنت در غالب متن، ایمیل، انیمیشن، عکس،صدا، ویدئو، نوار و فیلم و… انجام می گیرد.

براساس یادگیری الکترونیکی، یادگیری تنها نباید در مقطع آکادمیک پیگیری شود، بلکه آموزش برای همه اقشار جامعه دنبال می‌شود که دسترسی‌شان به آموزش محدود است. یونسکو هم دنبال این موضوع است و قصد دارد که کیفیت زندگی مردم عام را بهبود بخشد.

با توجه به مزایا و کیفیت در یادگیری الکترونیکی در دنیای کنونی، به نظر می رسد باید هرچه سریعتر نسبت به راه اندازی سامانه های یادگیری الکترونیکی برای دانشگاه های متقاضی اقدام کرد. یادگیری الکترونیکی سریع نیازمند برنامه ریزی، نظارت و کنترل دقیق است تا مؤثر و اقتصادی باشد. برای پیاده سازی سیستم یادگیری الکترونیکی لازم است که مزایای آن برای دانشگاه مجری و دانشجو بیشتر از معایب آن باشد؛ وگرنه استفاده از این راه حل برای ارتقاء آموزش مقرون به صرفه نخواهد بود.

قطعا طراحی، ساخت و ارائه یک سامانه مدیریت الکترونیکی به مجموعه گسترده ای از دانشگاه های متقاضی، مسئولیتی به غایت سنگین است و سعی و خطاهای بسیار دارد. به نظر می رسد بهتر باشد از سامانه های مشهور کد باز دنیا که سابقه طولانی دارند، استفاده شود. نکته دیگر اینکه اگرچه یادگیری الکترونیکی تحولات شگرفی را در زمینه آموزش ایجاد کرده است، اما منجر به ایجاد مسائل جدیدی در حیطه اخلاق و مسئولیت پذیری نیز شده است. بنابراین، برای مدنظر قرار دادن و حل این مشکلات باید به کلیه ابعاد یادگیری الکترونیکی از جمله سیستم های مدیریت یادگیری، کیفیت تولید محتوای الکترونیکی و روش های اجرا و مدیریت آموزش توجه ویژه ای مبذول داشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با سلام
    آی تی یاد هم یک سامانه یادگیری و یاددهی الکترونیکی در مینه فناوری اطلاعات است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا