هابل به پایان راه نزدیک می شود

سیناپرس: ماه گذشته 6 فضانورد در موزه هوا و فضای Intrepid Sea نیویورک گردهم آمدند تا درباره یکی از تاریخی ترین مأموریتهای فضایی ناسا صحبت کنند. در سال 2009 ناسا با اعزام فضانوردانی به تلسکوپ فضایی هابل مأموریت تاریخی تعمیر آن را با موفقیت انجام داد.

درحالی که در آن سال هابل تقریبا 20 ساله شده بود ناسا تشخیص داده بود که انجام برخی به روزرسانی ها در عملکرد آن بسیار ضروری است. قرار گرفتن همیشگی این تلسکوپ در برابر خورشید و همچنین مدت زمان طولانی حضور در فضا موجب شده بود تا سیستمهای اپتیکی، باتری ها و سایر تجهیزات آن به تدریج دچار فرسایش و خردگی شوند.

از این رو ناسا در قالب مأموریت STS-125 شاتل را به همراه فضانوردانش راهی این تلسکوپ کرد تا آخرین سرویس آن در فضا انجام شوند. در جریان 5 پیاده روی های فضایی بسیاری از بخشهای این تلسکوپ تعویض و با نمونه های جدید و به روز جایگزین شد.

همان موقع که فضانوردان ناسا هابل را تعمیر می کردند می دانستند که دیگر کسی به آن سر نخواهد زد. آنها تلسکوپ را طوری تعمیر کردند که تا سالها پس از پایان فعالیت شاتلها در سال 2011 نیازی به تعمیر مجدد آن نباشد.

اکنون هابل وارد 25 سالگی می شود و ناسا هیچ برنامه رسمی برای به روزرسانی آن ندارد. در نتیجه بدیهی است که در سالهای آتی و همزمان با افت کیفی فعالیت سخت افزارهای هابل، دیگر اثری از خدمت رسانی حیرت انگیز آن به دانشمندان نخواهد بود.

به گفته دانشمندان از آنجاکه هابل به تنهایی نمی تواند جایگاه خود در مدار تعیین شده را برای همیشه حفظ کند، زمین به تدریج آن را به سمت خود کشیده و در نهایت باید شاهد مرگ سوزان آن در اتمسفر زمین باشیم.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا